Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

    Då börjar karet bli klart, ska måla bakrutan i kväll och en gång i morgon. Sedan blir det till att bära in lecablocken och bänkskivan.

    Invånarna blir glädjande nog 20-21 st kalasfina vuxna F1Tropheus sp. Mpimbwe "Msalaba" från min gamla vildfångade grupp:





    Dessa har gått hos Fredrik Hagblom några år och kommer nu hem till samma kar som sina föräldrar gick.

    Det blir även ett gäng fina Tropheus moorii "Kasakalawe" F1r, som kan ses på länken nedan, riktigt fin kvalite på dem: http://www.tropheini.com/bilder/t.mo...akalawe_01.jpg

    Samt 3 st Petrochromis trewevasae F1r från min gamla vildfångade grupp.

    Hoppas att jag får igång karet till helgen.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

      Carl:
      Det låter som du har ett högintressant kar på G.
      En liten grupp Petrochromis skulle jag också kunna tänka mig att ha. Berätta gärna hur du tycker det funkar när du så småningom fått igång det hela.

      Själv kommer jag till nästa löning komplettera med 20-30 pemba till och flytta gruppen till mitt 400 liters. (222 liters karet passar nog bättre till mina Malawiciklider.)
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

        Ge fiskarna en chans nu Carl, du har en tendens till att byta för ofta

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          Ursprungligen postat av Bright_Blue
          Ge fiskarna en chans nu Carl, du har en tendens till att byta för ofta
          Jo nu ska de bara få gå i karet. Jag ska bara göra vattenbyten och hålla vattenkvaliten bra. Det lutar väl åt att jag byter ut kasakalawen mot ett gäng red cheeks till. Planerna är att urvalsplocka de allra finaste red cheeken och ha en grym avelsgrupp som producerar många och riktigt fina yngel.

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

            Ursprungligen postat av Cutekid
            Det lutar väl åt att jag byter ut kasakalawen mot ett gäng red cheeks till.
            Mvh
            Det låter ju rätt trist. kasakalawen var ju den fisk med lite färg. Grå inredning svart bakgrund och grå-bruna fiskar
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Daniel Ju
              Användare
              • February 2007
              • 32

              Ursprungligen postat av H.E.J.
              Här kommer någon bildpå mina VF Petrochromis sp.moshi yellow "sibwesa" som jag har tillsamans med mina körsbär och det fungerar fin fint.
              Respekt. Hålla liv i VF Petrosar gör mig saftigt imponerad. Hur gör du? Foder, vatten, rutiner osv? Stött på nåra problem?

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

                Ursprungligen postat av Stelin
                Det låter ju rätt trist. kasakalawen var ju den fisk med lite färg. Grå inredning svart bakgrund och grå-bruna fiskar
                What?? Red cheeks som grå-bruna? Nej nej nej ... då har du inte sett riktiga red cheeks. Jag hoppas att karet är i gång till söndag och att fisken är i då med. Då ska du få se på riktiga troffar

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1069

                  Ursprungligen postat av Cutekid
                  Då börjar karet bli klart, ska måla bakrutan i kväll och en gång i morgon. Sedan blir det till att bära in lecablocken och bänkskivan.

                  Invånarna blir glädjande nog 20-21 st kalasfina vuxna F1Tropheus sp. Mpimbwe "Msalaba" från min gamla vildfångade grupp:





                  Dessa har gått hos Fredrik Hagblom några år och kommer nu hem till samma kar som sina föräldrar gick.

                  Det blir även ett gäng fina Tropheus moorii "Kasakalawe" F1r, som kan ses på länken nedan, riktigt fin kvalite på dem: http://www.tropheini.com/bilder/t.mo...akalawe_01.jpg

                  Samt 3 st Petrochromis trewevasae F1r från min gamla vildfångade grupp.

                  Hoppas att jag får igång karet till helgen.

                  Mvh
                  Kan man ha Petrochromis i så små kar?Trodde mini måttet var 2m

                  Kommentar

                  • H.E.J.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 179

                    Ursprungligen postat av Daniel Ju
                    Respekt. Hålla liv i VF Petrosar gör mig saftigt imponerad. Hur gör du? Foder, vatten, rutiner osv? Stött på nåra problem?
                    Hur jag gör! det är en bra fråga, med lite tur kanske.
                    Jag ger dom räkmix i rätt storlek så alla mina fiskar i karet får i sig rätt mängd, för där går lite av varje för jag skulle få en biotopkänsla.
                    Där går: Tropheus sp. "körsbär" Sibwesa, Petrochromis sp."moshi yellow"Sibwesa, Spathodus erythrodon (hästnos) Kigoma, Julidochromis transcriptus Katoto, Lamprologus multifasciatus, Lamprologus ocellatus.
                    Vattenbytet gör jag oregelbundet 5-dagar till 2-veckors mellanrum.
                    Problem som jag stött på är med Petrona.
                    Jag trodde att jag hadde tillräkligt med gömställen med heltäckande Btn och 10-moduler så hanen han slå ihjäl två honor, så jag fick lägga ner 3st konstgjorda grottor.
                    Men nu fungerar det fin fint samtliga fiskar har lekt!
                    4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      Red Cheek...? Jag trodde det skulle bli isonga, hursomhelst båda är/kan vara supersnyggga, ska bli kul å se dom snart jag/vi vet ju att du tart grymma bilder, ska snart hämta mina (betalda) petrosar, hmm..hoppas allt går vägen
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

                        Ursprungligen postat av Cutekid
                        What?? Red cheeks som grå-bruna? Nej nej nej ... då har du inte sett riktiga red cheeks.
                        Mvh
                        Hehe, jovisst har jag det. Mina första tropheus var just (VF) red cheek.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1127

                          Hejsan det var ett tag sen jag skrev här på grund av sjukdom. Nu är det så här att jag har en Ikola och en bärnsten som tuggar och jag kan inte bestämma om jag skall flytta de till ett annat kar eller tömma dem. Jag kan i alla fall inte låta dem gå kvar för jag har lite andra Tanganyikaciklider som med allra största sannolikhet kommer att ta ynglena. Vad har ni för erfarenheter. Jag tänker då till exempel ifall man flyttar honorna till ett annat kar och sen återbördar de till den andra gruppen hur går det? Och ifall man skall tömma dem hur länge skall man vänta?
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • February 2006
                            • 1069

                            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                            Hejsan det var ett tag sen jag skrev här på grund av sjukdom. Nu är det så här att jag har en Ikola och en bärnsten som tuggar och jag kan inte bestämma om jag skall flytta de till ett annat kar eller tömma dem. Jag kan i alla fall inte låta dem gå kvar för jag har lite andra Tanganyikaciklider som med allra största sannolikhet kommer att ta ynglena. Vad har ni för erfarenheter. Jag tänker då till exempel ifall man flyttar honorna till ett annat kar och sen återbördar de till den andra gruppen hur går det? Och ifall man skall tömma dem hur länge skall man vänta?
                            Jag låter mina gå kvar yngeln klarar sig bra om man har sten rös

                            Kommentar

                            • johan eriksson
                              Användare
                              • May 2004
                              • 159

                              Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                              Hejsan det var ett tag sen jag skrev här på grund av sjukdom. Nu är det så här att jag har en Ikola och en bärnsten som tuggar och jag kan inte bestämma om jag skall flytta de till ett annat kar eller tömma dem. Jag kan i alla fall inte låta dem gå kvar för jag har lite andra Tanganyikaciklider som med allra största sannolikhet kommer att ta ynglena. Vad har ni för erfarenheter. Jag tänker då till exempel ifall man flyttar honorna till ett annat kar och sen återbördar de till den andra gruppen hur går det? Och ifall man skall tömma dem hur länge skall man vänta?
                              Jag fick inte ett enda yngel när jag hade andra arter som käka yngel i karet om jag lät honorna gå tiden ut. Om du vill minimera stressen med att återintroduceras till gruppen kan du väl bara plocka ut henne för att tömma henne och sen tillbaks?

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                Användare
                                • February 2006
                                • 777

                                Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                                Hejsan det var ett tag sen jag skrev här på grund av sjukdom. Nu är det så här att jag har en Ikola och en bärnsten som tuggar och jag kan inte bestämma om jag skall flytta de till ett annat kar eller tömma dem. Jag kan i alla fall inte låta dem gå kvar för jag har lite andra Tanganyikaciklider som med allra största sannolikhet kommer att ta ynglena. Vad har ni för erfarenheter. Jag tänker då till exempel ifall man flyttar honorna till ett annat kar och sen återbördar de till den andra gruppen hur går det? Och ifall man skall tömma dem hur länge skall man vänta?

                                Jag brukar alltid låta mina fiskar gå kvar i tankarna. Detta funkar oftast bra (dock kan det ta ett tag innan tropharna håller tiden ut och vissa håller väldigt länge dom första gångerna men brukar gå till sig när dom har haft några kullar). Vad är det för tanganyikaciklider du har med dom?
                                Senast redigerad av Danne_K; 28 March 2007, 16:28.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...