Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Är parbildande = monogam?

    Tropheus är kanske parbildande i naturen och vem vet...det kanske skulle fungera ypperligt om man parade ihop en större grupp med redan etablerade par.

    Jag tror att hanen håller sig med den dominanta honan mestadels men att han även leker av de andra honorna när tillfälle ges. Kanske har han den dominanta honan som favorit när hon är ledig för lek så att han leker med henne först före alla andra. Intressant...

    När jag hade par av Tropheus så plockade jag bara den dominante hanen i gruppen samt en hona. Tänkte aldrig på att även ta den honan som "bildade par", om man nu kunnat se det.

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • February 2006
      • 1214

      Ursprungligen postat av tezz
      Dax att väcka tråden med lite ikola
      ser gör fina ut Tezz Har blivet mycke alger på stenarna redan med ser jag. Det skimrar riktigt fint från metall halogen belysningen med.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        Håller med Andreas! Glömde ju berömma dig för ditt kanonfina kar och dina snygga Ikola!

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • January 2005
          • 1042

          Jag har ett egentligen ganska angenämt problem. Mina körsbär leker alldeles för ofta. Honorna hinner knappt komma i bra kondition igen efter avslutat tugg förrän de leker på nytt. Jag har plockat ur den mesta inredningen och gruppen är superlugn, men ändå leker dom hela tiden. Någon som har några tips? Kanske sluta mata

          Kommentar

          • rascal
            Användare
            • September 2006
            • 41

            Imorsen är jag vaknade såg jag en fisk som simmade med magen uppåt, samt på sidan.
            Som vanligt var det en troffe. Detta hände helt utan förvarning....
            Dock är fisken pigg för övrigt, kan simblåsan läka? eller är det bara att avliva stackarn?

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • February 2006
              • 1069

              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              ser gör fina ut Tezz Har blivet mycke alger på stenarna redan med ser jag. Det skimrar riktigt fint från metall halogen belysningen med.
              metall halogen ? har bara vanliga lysrör

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • February 2006
                • 1214

                Ursprungligen postat av tezz
                metall halogen ? har bara vanliga lysrör
                ahh ok hehe såg visst fel. hur som hällst så har du rör med högt lumen tal va? 12000+ kanske? ser du har en del bruna alger på stenarna och rör med väldigt starkt sken tenderar att fixa brun alger i karet.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1069

                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  ahh ok hehe såg visst fel. hur som hällst så har du rör med högt lumen tal va? 12000+ kanske? ser du har en del bruna alger på stenarna och rör med väldigt starkt sken tenderar att fixa brun alger i karet.
                  Ok innan var det bara grönalger med samma lysrör trodde brunalgerna kom när lyset var för svagt

                  Kommentar

                  • Pieter
                    Användare
                    • August 2004
                    • 251

                    en illangi lite åt det röda hållet men va fan han e gran en då

                    Kommentar

                    • H.E.J.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 179

                      Hej! provar med en bild för första gången, en dominant Körsbärs hanne.
                      4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                      Kommentar

                      • H.E.J.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 179

                        Några till.
                        4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

                          I går blev denna envisa honan tvungen att spotta tuggade redan då jag hämtade dom den 21/2 kolla lutningen

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            Ursprungligen postat av steveharris
                            Att de inte lever i grupper har ju varit känt länge, men att de skulle vara parbildande känns ju som en nyhet. Kommer honan alltid tillbaks till samma hane då?? Och parar sig hanen bara med en hona??
                            De bildar par i tre veckor, sedan leker de. Honan drar och foder upp ynglen. Rimligen ar hanen omedelbums redo for en ny hona, men hans revir ar det kanske inte eftersom honan "ater upp sig" under dessa tre veckor. Nar hon inte leker har hon ett eget revir. Skulle inte tro att hon valjer samma hane nasta gang, men det vet jag inte.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Är parbildande = monogam?
                              Under tre veckor sa ar de ett par. Hanen leker inte med nagon annan under den har tiden och det gor inte honan heller. Men det ar ingen livslang monogami inte, bara tre veckor.

                              Det ar sa kort tid sa jag vet inte om det uppfyller vad man normalt kallar monogam.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

                                Ola; Till viss del kan man se detta även i akvarium! På vissa grupper tydligare än andra. De flesta honor (i de flesta grupper) verkar dock skita totalt i vem de leker med, vissa springer tom till två el tre hanar under samma lek.
                                Vad jag har sett ibland (mkt beroende på hanens individuella lynne) är att en lekmogen honas uppvaktning av hanen är mkt intensivare men samtidigt mildare ,om ni förstår jad jag menar,jämfört med de som lockas på utan att "nappa" (de som inkräktar på reviret).
                                Har även hört att honan BEHÖVER uppvaktas av en hane för att komma i lekmognad. DET skulle jag vilja höra mera om.... Kanske just därför vissa varianter/släkten skiljer sig något i hur "lättlekta" de är...
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...