Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

    Ursprungligen postat av aldo
    Dom flesta individer i båda grupperna har drabbats.

    Snygga Ikolor. Lycka till med dom.
    Kan det vara så att den ökade konkuransen om mat gör att dom kastar i sig och får förstoppning
    Har själv bara varit med om att en åt gången dött med svullen buk och det bland malavi tror det hänt2-3 gånger
    Tycker det låter märkligt att det händer så långt som 4v efter

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      Min teori om problemen när man för samman olika grupper är att fisken bär på olika bakterier och flaggelater. Har man tur så skiljer det sig inte så mycket åt, men om den ena gruppen saknar resistans mot någon av de bakterier den andra gruppen bär på så går det åt skogen. Ofta hör man ju att den ena gruppen blir sjuk eller dör först, och det är ju ett ganska tydligt tecken på det här. Ungefär samma grej som att vi behöver ta sprutor mot vissa sjukdomar när vi åker iväg på semester. Av vad man hör om nyimporterade VF så är det samma sak där ofta. Det kan gå hur bra som helst i nån eller ett par månader i den nya akvariemiljön för att sedan PANG! så står alla och tjurar och vägrar äta, och dör i värsta fall utan att man kan göra någonting åt det.

      Bakterier och virus finns överallt vare sig vi vill det eller inte så det bästa är nog att låta fisken gå i samma vatten ett par månader innan man för samman två grupper.

      Kommentar

      • aldo
        Användare
        • December 2006
        • 175

        Tezz
        Kanske var lite otydlig.
        Alla drabbas inte samtidigt utan en efter en, symtomen dom som brukar beskrivas vid buksot eller tropheussjukan.

        Jag brukar mata sparsamt till nya fiskar.

        Vet inte om det egentligen är så märkligt, det tar antagligen tid innan fiskarnas emunförsvar bryts ner.

        Kommentar

        • aldo
          Användare
          • December 2006
          • 175

          Blackened
          Jag är också inne på din teori.

          Har provat vid två tillfällen att tillsätta vatten från en grupp till en annan, typ tio liter/dag under två veckor och sedan väntat en månad för att se om dom utvecklar någon sjukdom.
          Det har funkat utan problem.

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • February 2006
            • 1069

            Ursprungligen postat av blackened
            Min teori om problemen när man för samman olika grupper är att fisken bär på olika bakterier och flaggelater. Har man tur så skiljer det sig inte så mycket åt, men om den ena gruppen saknar resistans mot någon av de bakterier den andra gruppen bär på så går det åt skogen. Ofta hör man ju att den ena gruppen blir sjuk eller dör först, och det är ju ett ganska tydligt tecken på det här. Ungefär samma grej som att vi behöver ta sprutor mot vissa sjukdomar när vi åker iväg på semester. Av vad man hör om nyimporterade VF så är det samma sak där ofta. Det kan gå hur bra som helst i nån eller ett par månader i den nya akvariemiljön för att sedan PANG! så står alla och tjurar och vägrar äta, och dör i värsta fall utan att man kan göra någonting åt det.

            Bakterier och virus finns överallt vare sig vi vill det eller inte så det bästa är nog att låta fisken gå i samma vatten ett par månader innan man för samman två grupper.
            Hade med den teorin men då borde samma fenomen inträffa i sjön så videre det inte rörsig om två grupper med olika lokalitet

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              en orsak kan ju oxå vara vattnet som innehåller en del halvfarliga ämnen som klor mm och med ett Uv-c filter tar man bort iaf en del av dessa ämnen och jag har inte haft nått problem med sjukdom efter att ha använt uv till mina ciklider, har även hört att andra har liknande erfarenheter..
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

                Ursprungligen postat av tezz
                Hade med den teorin men då borde samma fenomen inträffa i sjön så videre det inte rörsig om två grupper med olika lokalitet
                Varför skulle samma fenomen inträffa i sjön? De lever i samma miljö och samma bakterieflora. Det är en viss skillnad mot fisk som gått i olika typer av svenskt vatten, varit olika länge ifrån sjön (om de är SO eller VF) osv osv...

                Kommentar

                • aldo
                  Användare
                  • December 2006
                  • 175

                  Förhållandet i sjön ser ju lite annorlunda ut det blir inte så koncentrerat, fisk/liter vatten och därmed påverkas kanske inte den ena fisken av den andras bakterier i lika hög grad.
                  Skulle anta att en liten dos bygger emunförsvar eller som i våra koncentrerade kar en stor dos bryter ner emunförsvaret.

                  Jag hade uv filter i ett av karen där soten bröt ut, uv filter är säkert bra till mycket men jag tror inte det förebygger soten.
                  Det skulle kanske hjälpa om man behandlar inköpt fisk med antibiotika innan dom släpps i.
                  Alternativt att man behandlar alla fiskar efter man släppt i dom nya.

                  När jag hade mina första troffar för ca tjugo år sedan var det inga problem med buksot.
                  Men då fans det inte ekonomi till att köpa stora grupper utan det blev att man köpte några då o då. Huvudfodret var mysis, ingen diet man rekommenderar idag precis.

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • June 2004
                    • 1582

                    Alla som hade tropheus på 70o80-talet så låter det som om att det fungerade problemfritt med tropheus oavsett vilket foder man gav dem. Har tropheusen blivit känsligare eller är det någon sjukdom som finns nu som inte fanns då?

                    Kommentar

                    • jonre723
                      Användare
                      • October 2004
                      • 439

                      Ursprungligen postat av Bright_Blue
                      Alla som hade tropheus på 70o80-talet så låter det som om att det fungerade problemfritt med tropheus oavsett vilket foder man gav dem. Har tropheusen blivit känsligare eller är det någon sjukdom som finns nu som inte fanns då?
                      En annan aspekt värd att nämna är att det hänt en del på vattenreningsfronten med...
                      Och så är det.
                      /J

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1214

                        Ursprungligen postat av Bright_Blue
                        Alla som hade tropheus på 70o80-talet så låter det som om att det fungerade problemfritt med tropheus oavsett vilket foder man gav dem. Har tropheusen blivit känsligare eller är det någon sjukdom som finns nu som inte fanns då?
                        En del säger att på 70 talet så fanns inte räkmixen och då var det aldrig problem... vada det fanns för pellets då vet jag inget om dock.
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • Rasmus Pedersen
                          Användare
                          • September 2006
                          • 304

                          Ursprungligen postat av tezz
                          Tänkte visa några bilder på mina nyköpta F1 Ikolor ska ta hem dom till nästa helg
                          Riktigt fina! Akvariet var dessutom riktigt, riktigt snyggt !
                          MVH

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

                            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                            En del säger att på 70 talet så fanns inte räkmixen och då var det aldrig problem... vada det fanns för pellets då vet jag inget om dock.
                            Folk kanske inte gav dem kött då... Vi är ju idag ganska dåliga på att göra helvegetariska räkmixar.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • Rasmus Pedersen
                              Användare
                              • September 2006
                              • 304

                              Ursprungligen postat av tezz
                              Tack hade tyvär inte råd med karet men kar och inredning är annars till salu för 6000kr
                              Jaha ja, så det är inte ditt kar på bilden. Jag var visst inte uppmärksam på texten .
                              MVH

                              Kommentar

                              • tezz
                                Användare
                                • February 2006
                                • 1069

                                Ursprungligen postat av Robin
                                Folk kanske inte gav dem kött då... Vi är ju idag ganska dåliga på att göra helvegetariska räkmixar.
                                Mygglarver och ibland till och med hundfoder när man glömt köpa fiskmat va vad dom fick av mig för 15år sedan ,tror inte dom pallat det i dag

                                Kommentar

                                Arbetssätt...