Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #31
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Håller med där. Kollade på karta över tanganyika sjön i en annan tråg och något Kazumba finns inte ens så man kan ju undra.




    Kan bli ganska lika om de är dåligt färgade.. men det är ju alla tanganyika-sillar också.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • February 2004
      • 1127

      #32
      Jag är fortfarande lite besviken över att ha mist mina Kiriza på grund av soten. Men på måndag blir det nya tag då skall jag hämta 25 Ikola hos håvmästarna. I mitt andra Troffekar går det desto bättre där har jag bärnstenar som tuggar. Är det någon som har något bra knep att ta till när det gäller att håva upp tuggande honor. Jag vill helst inte plocka upp dem på natten eftersom jag är rädd för att det stressar dom. En liten lägesrapport från mörka småland.....
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • steveharris
        Användare
        • September 2003
        • 243

        #33
        Jag tror att du stressar dom minst lika mycket om du försöker fånga dem i dagsljus som i mörker. Jag passar på att fånga mina tuggande honor när jag byter vatten, det blir så mycket lättare då.
        Patrik

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • February 2006
          • 1214

          #34
          Var hos Ozric och hämtade lite fisk idag och tog givetvis lite bilder på hans firrar. Tyvär glömde jag ladda batteriet i kameran så kunde inte ta så många bilder som jag hade hoppats på. här kommer några iaf. de första 2 är på Kiriza och den tredje är på Ozrics (Jannes) Nkonde.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • February 2006
            • 1214

            #35
            Ett par bilder till på fisk från Ozric på Nkonde och Kiriza
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • June 2004
              • 1582

              #36
              Jävligt snygga. Köpte du kiriza?

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • February 2006
                • 1214

                #37
                Ursprungligen postat av Bright_Blue
                Jävligt snygga. Köpte du kiriza?
                Japp. 30st o gissa om jag är nöjd
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1214

                  #38
                  En Nkonde till som jag klippte ut ur en bild på en firre jag tyckte flexade fint.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • June 2004
                    • 1582

                    #39
                    Grattis. Fick du inga bilder på hans sandlekare?

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1214

                      #40
                      Ursprungligen postat av Bright_Blue
                      Grattis. Fick du inga bilder på hans sandlekare?
                      Hans Boops hane spännde på vid ett tillfälle då vi kom upp i rummet där de går men vid det tillfället så var betteriet på kameran redan dött. Och jag tittade mest på hans grupp med red Kashese (eller Ndole) som gick i karet mitt emot som var riktigt vackra tyckte jag.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

                        #41
                        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                        Hans Boops hane spännde på vid ett tillfälle då vi kom upp i rummet där de går men vid det tillfället så var betteriet på kameran redan dött. Och jag tittade mest på hans grupp med red Kashese (eller Ndole) som gick i karet mitt emot som var riktigt vackra tyckte jag.
                        "Nybörjar-troffe-misstag"! Hur kan man strunta i Boobsen?
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • sedai

                          #42
                          Efter att ha följt troffe tråden ett bra tag kan jag inte låta bli att använda mitt 300 till dessa när jag flyttar över invånarna i ett större.
                          Lite frågor:
                          Går det att ha två sorter i ett 300, om det gör det vilka funkar bra ihop och hur många av varje sort?

                          Är troffar svårare än andra malawi/tang ciklider, om så vad är skillnaden?

                          Ngt bästa val av inredning?

                          Tack på förhand för svar..

                          Kommentar

                          • steveharris
                            Användare
                            • September 2003
                            • 243

                            #43
                            I ett 300 liters bör du bara ha en sort ca 20 st. Ang inredning så finns det många skolor men några stenar/stenhögar med stora mellanrum och ganska så lite sten är mitt tips. Många kör med några få stora stenar medan andra har karet fullt med stenar, jag kör på det förstnämda...

                            Jag tycker inte det är svårare med troffar, jag lyckas bättre med dom än med malawi, än så länge iaf. Tänk bara på att ge rätt mat i rätt mängd (finns olika skolor här med räkmix, pellets osv bestäm dig för det ena eller andra och kör på det, jag kör med pellets NLS och JBL). Bra filtrering och byt vatten 1 ggr/v är också viktigt.
                            Patrik

                            Kommentar

                            • Matz Karlsén
                              Användare
                              • February 2004
                              • 1127

                              #44
                              Är det för lite med 25 Ikola i et 720? Dom skall gå tillsammans med sex N. cylindricus, fyra N. caudopunctatus och fyra L. calliurus "Magarae". Hurdant temperament har Ikolor jämfört med andra Troffar? Jag hade ju tänkt att pröva saltvatten men efter noggrant övervägande, inte minst det fatum att man bryter både koraller och levande sten, vilket har en negativ inverkan på korallreven som håller på att försvinna! Jag skall istället göra om ett 25 kvm stort rum i min lägenhet till akvarierum och där blir det både Tanganyika och fiskar från andra värlsddelar. Finns det några regler om huruvida hur många kar man får ha i en lägenhet? Jag tänkte nog smälla upp ett tjugotal i varierande storlekar. Vilka är det som säljer ställningar?
                              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                              Kommentar

                              • Bright_Blue
                                NCS Medlem
                                • June 2004
                                • 1582

                                #45
                                Ja ett 50-tal ikola skulle nog inte skada i ett 720 men det är ju inte gratis, sålde förresten lite ikola till håvmästarna för 2 månader sedan. Ang hur många akvarium man får ha ska du nog prata med fastighetsägaren eller försäkringsbolaget om. Att du inte skaffar en lokal istället, det blir ju svindyrt med allt det där hemma. I min lokal på 15kvm ingår vatten o el och jag betalar inte mer än ca 300kr/mån.

                                mvh/ BB

                                Kommentar

                                Arbetssätt...