grymmt fina band på dina Ikola, det var länge sen ja såg så fin kvalite, tycker att de flesta ikola man ser är skräp faktiskt..
Troffetråden 2007 - del1
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt) -
Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodlingja jag har ju börjat odla bastarder inom auloncara med grymt snygga färger, och det är säkert framtiden om man ska odla , vad är det föt fel om man kan ta fram en troffe med mycket färg.
vi har ju redan kirizan som är helt knallgul, vi har ob tropheus, allt säljer och är jätte dyrt i tyskland, och det som funkar i tyskland det kommer att komma till oss varken vi vill eller inte. mvh malawijanneKommentar
-
Ursprungligen postat av Falköping AndreasDe kiriza du pratar om är inavlad i mer än 10 generationer och är så pass missbidad att de simmar sämre och långsammare än en normal troffe och tycker man det är eftertaktat så är man lite fel ute tycker jag. deras kroppsform är ofta lite fel i proportioner med.
En knallgul troffe vill säkert många ha...men att den är sönderavlad och inte liknar sina förfäder utan blir någon typ av bastard och nästan en egen art tycks inte bekymra.
Känns tråkigt att en sådan fin art som Tropheus nu riskerar att avlas sönder med allehanda färgkombos. En marknad finns det tyvärr...Kommentar
-
Är så skönt att ha F1r så man vet att iaf min egen generation är nästan så bra som den kan vara.Kommentar
-
Finns det verkligen en marknad för framavlade troffar i sverige. Det är ju ändå mest vi ciklidnördar som håller dem och de flesta av oss är ju ganska konservativa. Det är ju dessutom dyr fisk som kan vara lite lurig att hålla, även om jag tycker att svårigheten är lite överdriven. Så vilka skulle köpa dessa fiskar?Kommentar
-
Hahahaha jag visste att det skulle blí en sån här diskussion. Alltså jag har ingen som helst ambition att dra upp ett enda yngel nu eller inom de närmsta 10 åren men eftersom jag är jävligt nyfiken så vill jag veta vad som krävs för att få fram vissa snygga fiskar jag sett. Pemba och körsbär lär inte direkt bli något roligt men bärnsten och pemba blir ju hur coolt som helst. Jag skulle dock aldrig få för mig att sälja fisken men det hade varit skoj att ha en grupp Tropheus spec. black bärnsten/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
Ursprungligen postat av Jonas EHahahaha jag visste att det skulle blí en sån här diskussion. Alltså jag har ingen som helst ambition att dra upp ett enda yngel nu eller inom de närmsta 10 åren men eftersom jag är jävligt nyfiken så vill jag veta vad som krävs för att få fram vissa snygga fiskar jag sett. Pemba och körsbär lär inte direkt bli något roligt men bärnsten och pemba blir ju hur coolt som helst. Jag skulle dock aldrig få för mig att sälja fisken men det hade varit skoj att ha en grupp Tropheus spec. black bärnsten
Alla är nog jäkligt nyfikna om hur en bastard mellan diverse Tropheus skulle se ut. T ex så undrar jag hur en Tropheus med en Ikola mamma och en duboisi pappa skulle se ut. Svart grundkropp med gult band och blått huvud.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Falköping AndreasDe kiriza du pratar om är inavlad i mer än 10 generationer och är så pass missbidad att de simmar sämre och långsammare än en normal troffe och tycker man det är eftertaktat så är man lite fel ute tycker jag. deras kroppsform är ofta lite fel i proportioner med.
MvhKommentar
-
hade inget batteri i blixten så det blev med den inbyggda...såhär har de hållt på ända sen jag kom hem från jobbet
/Jonas
-
Ursprungligen postat av Jonas Ehade inget batteri i blixten så det blev med den inbyggda...såhär har de hållt på ända sen jag kom hem från jobbet
http://i7.photobucket.com/albums/y29...oannat1026.jpgKommentar
-
det är akvariets ungkarl, o inte lär han få några tjejer av egen sort iheller. En kasanga =)/Jonas
-
Calle dom kiriza som man kallar mutant e inavlade i minst 10 generationer..
För jag snackar med en som har avlat dom från början i tyskland iaf..
Och inaveln e pga att dom gett så få gula yngel på varje kull ända tills för någon generation sen..Kommentar
-
Tjena.
Är lite nybörjare på tropheus och undrar om dom går bra ihop med L-malar och pansarmalar?Kommentar
-
Ursprungligen postat av färjekarlenTjena.
Är lite nybörjare på tropheus och undrar om dom går bra ihop med L-malar och pansarmalar?Kommentar
-
Såg på nätet får någon tid sedan att någon verkar ha odlat fram en vit ikola. Vet inte om det är en sönderavlad dubbe eller om man har fått en mutation av den vanliga ikolan, men den kallades hur som helst för "ikola white".
När det gäller den knallgula Kirizan så bör den antagligen även kunna finnas i sjön men i enstaka exemplar. Vore lite konstigt om bredden på det gula bandet slutade med ikola.Senast redigerad av Stephan E; 30 May 2007, 21:44.Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.
Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.Kommentar
Kommentar