Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

    Ursprungligen postat av Nüddlah
    Jag körde hem ett victoriapar i en hink från stockholm en gång en jävligt varm dag utan ac kom jag på nu. Det är 35 mil i varm bil men jag hade en kylklamp i hinken och flera med mig och en thermometer så att fiskarna kunde välja område att stå i. Och sen försökte jag hålla det på en bra nivå med temp och det gick utmärkt. Kom bara att tänka på det.. Bussgods är inget för mig, tycker att det är omoraliskt att skicka fisk i en låda med folk som inte vet hur dom ska hantera fisken. Det är liv man chansar med. Och jag är både vegetarian och förespråkare för djur så att om man inte kan hämta fisken och hantera dom under personligt kontrollerade förhållanden så är det gambling både med liv och pengar. Jag åker hellre en bit och köper ett flertal fiskar och åker hem med dom under ett kontrollerat förhållande och kanske tar med en vän. Men det låter som era bussgodsresor bara handlat om timmar. När jag skickat saker med bussgods och fått beställningar via bussgods så har det tagit i genomsnitt 4-5 dagar. Men så har ni aldrig skickat då antar jag. Låter som ni har god koll på tider osv?! Hoppas.

    beror väll lite på om man skickar från malmö upp till happarnda el fisk från ume till lule tex då behöver dom aldrig byta buss el nå så är ingen som behöver hantera dom mer än du och den som ska ha fisken

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      Ursprungligen postat av Nüddlah
      Bussgods är inget för mig, tycker att det är omoraliskt att skicka fisk i en låda med folk som inte vet hur dom ska hantera fisken. Det är liv man chansar med. Och jag är både vegetarian och förespråkare för djur
      Gissa hur fisken har kommit dit där du köper den? inte fasiken har den simmat själv iaf och är det importerad fisk så blir resan ännu värre.
      Att dom på tex bussgods inte vet hur dom ska hantera en fisk spelar mindre roll eftersom dom ska hantera en box varsamt vilket dom onekligen verkar kunna.
      Bara att stoppa den i ditt akvarium är ju en chansning(inget personligt) eftersom varken du eller någon annan kan garantera dom e långt och lyckligt liv och till skillnad från vykort så är det ju inte tanken, hur god den än är som räknas utan enbart resultatet på överlevnad och välbefinnande om man skall vara djurvän =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Nüddlah
        Användare
        • January 2007
        • 294

        Ursprungligen postat av deelay
        Gissa hur fisken har kommit dit där du köper den? inte fasiken har den simmat själv iaf och är det importerad fisk så blir resan ännu värre.
        Att dom på tex bussgods inte vet hur dom ska hantera en fisk spelar mindre roll eftersom dom ska hantera en box varsamt vilket dom onekligen verkar kunna.
        Bara att stoppa den i ditt akvarium är ju en chansning(inget personligt) eftersom varken du eller någon annan kan garantera dom e långt och lyckligt liv och till skillnad från vykort så är det ju inte tanken, hur god den än är som räknas utan enbart resultatet på överlevnad och välbefinnande om man skall vara djurvän =)

        Och vad har fiskens historia innan jag tar hand om den med mig att göra? Jag ansvarar för mina handlingar, hur fisken hanteras innan är inget jag kan kontrollera, jag kan bara kontrollera mina egna handlingar. Så jag skulle inte skicka med bussgods, och om man ändå ska skicka en kort tur med en buss så kan man väl förmodligen lika gärna åka den sträckan med då. Bara en tanke, jag klandrar ingen. Jag styrs av mitt samvete, att andra människor äter djur, mördar människor våldtar och allt dom gör är tragiskt men bara för att jag är människa så är inte jag skyldig. Så vad andra utsätter fiskarna för innan dom kommer till mig har jag inte en aning om och det är jag glad över.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          Vad jag menar är att så länge man packar fisken rätt så spelar det mindre roll vem som bär lådan till fordonet och vem som kör fordonet... jag tror inte att fler tex troffar överlever bara för att man kör fordonet själv utan det är packningen som avgör hur troffarna kommer klara resan.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • February 2006
            • 777

            Tezz och Nüddlah har rätt i att det finns en risk med att skicka fisk med bussgods men ingen av dom har tagit upp det. Det händer nångång då och då att dom tappar bort godset och då tar det ofta ganska länge innan fisken kommer. Så där för skulle jag vara lite rädd för att skicka dom ifall dom måste byta buss nå många gånger. Men kan inte förstå vad problemet är om dom inte ens behöver byta buss och personen som ska ha fisken tar emot dom. Här uppe finns det en till faktor som gör att det kanske inte är lämpligt att skicka fisk heller året runt nämligen tempen. händer ju faktiskt att det är runt 30grader kallt och då är ju frågan hur bra våra frigolit kartonger håller tempen någon längre tid trots att man kanske pacar med påsar med varm vatten el något annat för att hålla tempen.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              Ursprungligen postat av Danne_K
              Tezz och Nüddlah har rätt i att det finns en risk med att skicka fisk med bussgods men ingen av dom har tagit upp det. Det händer nångång då och då att dom tappar bort godset och då tar det ofta ganska länge innan fisken kommer. tempen.
              Det finns olika priskategorier som med allt annat, det finns tydligen en variant som är mer som expressgods där dom hanterar allt med större precision vilket är att föredra såklart när man handskas med djur.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

                Får la bryta tjötet med en bild på det nya karet, är jäkligt nöjd med resultatet:



                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • PsyM
                  Användare
                  • March 2004
                  • 460

                  Ursprungligen postat av Cutekid
                  Får la bryta tjötet med en bild på det nya karet, är jäkligt nöjd med resultatet:



                  Mvh
                  Fint kar med fina fiskar, bra jobbat!
                  Min Zoon
                  Mitt 900 liters

                  Kommentar

                  • Rauken
                    Användare
                    • January 2007
                    • 310

                    Ursprungligen postat av Cutekid
                    Får la bryta tjötet med en bild på det nya karet, är jäkligt nöjd med resultatet:



                    Mvh
                    Mycket snyggt .... (bara du tar bort algmagneten )
                    Börjar bli allt mer sugen på Troffar efter att ha läst denna tråd...
                    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                    Kommentar

                    • Nüddlah
                      Användare
                      • January 2007
                      • 294

                      Tropheus är det grannaste verkar det som. finns massa helt olika utseende på dom och allaär dom fan snygga. Moori, ikola, duboisi och alla andra som jag inte kommer på såhr spontant.

                      Karet var mycket snyggt cutekid!

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • February 2006
                        • 777

                        Ursprungligen postat av deelay
                        Det finns olika priskategorier som med allt annat, det finns tydligen en variant som är mer som expressgods där dom hanterar allt med större precision vilket är att föredra såklart när man handskas med djur.
                        jo men vet att affärer här uppe har haft borta fisk och akvarie tillbehör pga att dom har slarvat bort grejerna. min specialbeställda ljus ramp var försvunnen i säkert två månader innan den återfans (affären ifråga hade även beställt fisk vid detta tillfälle som jag inte tror var i så bra skick när dom kom fram). Så jag är lite orolig om det ska skickas långt och med många byten. men det går säkert bra till typ 97% av gångerna men finns ändå viss risk. så tycker inte att dom snackar bara goja när dom förkastar bussgods även om dom överdriver en hel del.

                        btw snygg tank och fina troffar

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

                          Det va hämskt va ni tjatar det ända jag sa är att jag inte hade vågat skicka vuxna troffar på det viset

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • February 2006
                            • 777

                            Ursprungligen postat av tezz
                            Det va hämskt va ni tjatar det ända jag sa är att jag inte hade vågat skicka vuxna troffar på det viset
                            förstår inte varför du inte vill skicka vuxna men att yngel skulle gå bra. Man får ju bara packa lite annorlunda.

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1069

                              Ursprungligen postat av Danne_K
                              förstår inte varför du inte vill skicka vuxna men att yngel skulle gå bra. Man får ju bara packa lite annorlunda.
                              För att dom är mycket känsligare mot stress

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

                                Ursprungligen postat av Cutekid
                                Får la bryta tjötet med en bild på det nya karet, är jäkligt nöjd med resultatet:



                                Mvh
                                ja det var snyggt, gillar speciellt dina Red Cheek
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...