Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    Ursprungligen postat av Danne_K
    Jag brukar alltid låta mina fiskar gå kvar i tankarna. Detta funkar oftast bra (dock kan det ta ett tag innan tropharna håller tiden ut och vissa håller väldigt länge dom första gångerna men brukar gå till sig när dom har haft några kullar). Vad är det för tanganyikaciklider du har med dom?
    I det ena karet med bärnstenarna är det L.calliurus magarae och J. regani. Idet andra karet med Ikolorna är det L. calliurus magarae, N. caudopunctatus och N. cylindricus. Jag har tidigare haft tuggande honor i bägge karen och jag har gott om stenrösen men det har alltid slutat med att dom har blivit uppätna.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • February 2006
      • 777

      Ursprungligen postat av Matz Karlsén
      I det ena karet med bärnstenarna är det L.calliurus magarae och J. regani. Idet andra karet med Ikolorna är det L. calliurus magarae, N. caudopunctatus och N. cylindricus. Jag har tidigare haft tuggande honor i bägge karen och jag har gott om stenrösen men det har alltid slutat med att dom har blivit uppätna.
      Jag förstår att dom där kan plocka ganska många tyvär. Men tycker ändå att nån borde klara sig.

      Jadu vet inte riktigt om jag vågar rekomendera dig varken till tömning el att flytta ut honan men om du är ovan att tömma fiskar tycker jag nästan att du borde flytta ut hon. på grund av att trophar inte riktigt är bästa fiskarna att träna sig att tömma. och sen för att jag är rädd att det kan skada yngel vården hos fiskar som töms under allt för många generationer (som det har gjort med tex scalarer discus m.m) Men risken finns ju att hon kan få ganska mycke stryk när du sätter tillbaka hon igen.

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • February 2004
        • 1127

        Ursprungligen postat av tezz
        Jag låter mina gå kvar yngeln klarar sig bra om man har sten rös
        Hur gör du om en fisk skule dö och har hamnat bakom ditt enorma stenrös. Det måste ju vara ett jättejobb att plocka bort alla stenar. Eller om du i framtiden får så mycket yngel att du inte kan utöka gruppen mer då måste du ju ner med en håv och plocka bort överflödiga yngel och dom lär ju garanterat gömma sig bakom stenarna.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • February 2006
          • 1069

          Ursprungligen postat av Matz Karlsén
          Hur gör du om en fisk skule dö och har hamnat bakom ditt enorma stenrös. Det måste ju vara ett jättejobb att plocka bort alla stenar. Eller om du i framtiden får så mycket yngel att du inte kan utöka gruppen mer då måste du ju ner med en håv och plocka bort överflödiga yngel och dom lär ju garanterat gömma sig bakom stenarna.
          Jo vist är det jobb men det blir ju max 3 gånger om året och då passar man ju på att göra rent och få bort skiten som blir mellan stenarna
          Tanken är att sälja naturligt födda och uppväxta grupper det borde väll vara ett + för kunden eller vad tror du?
          Död fisk brukar aldrig fastna dom brukar alltid bli ut petade ur rösen
          Senast redigerad av tezz; 29 March 2007, 18:44. Anledning: tillägg

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            Ursprungligen postat av tezz
            Jo vist är det jobb men det blir ju max 3 gånger om året och då passar man ju på att göra rent och få bort skiten som blir mellan stenarna
            Tanken är att sälja naturligt födda och uppväxta grupper det borde väll vara ett + för kunden eller vad tror du?
            Död fisk brukar aldrig fastna dom brukar alltid bli ut petade ur rösen
            ja du får säkert en 20 kr st utav zooaffärerna så du lär säkert gå plus, plus att kunden kan säga att dom är naturligt odlade. grattis.mvh janne

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              specmats

              denna menar jag.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                ok, Ja den var verkligen grann...lite lustig huvudform hehe, har sett en hel del bilder på Famula varianter men kan inte påminna mej att dom riktigt har sett så där ut, inget fel bara lite komiskt alltså
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • September 2005
                  • 1250

                  Äntligen! Efter över ett år, då jag sett oräkneliga lekar och ständigt haft två-tre tuggande honor i akvariet, så har till slut en Duboisi-hona begripit att man ska ha rommen i munnen tills ynglena är färdigutvecklade och kan släppas ut.

                  Nu simmar det omkring tre stycken (minst) läckert prickiga miniatyrer. Hoppas att de andra honorna ser och lär.
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

                    Ursprungligen postat av specmats
                    ok, Ja den var verkligen grann...lite lustig huvudform hehe,
                    Den där hade tuggat 3 veckor när korter togs... stort huvud o lite liten kropp.
                    tembwe tror jag det va, har inte hundrakoll på pettros dessvärre.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1069

                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      ja du får säkert en 20 kr st utav zooaffärerna så du lär säkert gå plus, plus att kunden kan säga att dom är naturligt odlade. grattis.mvh janne
                      jag skulle aldrig sälja för 20kr styck det får man ju för en röd zebra nej jag tänker sälja hela grupper till privat personer och även plocka ihop fina grupper till uthyrnings kar sen om det kommer att fungera eller inte har jag ingen aning om än
                      men det kan ju vara värt ett försök

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

                        grymmt snygg teckning å färger...ser verkligen ut som en favvo-petro
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

                          Ursprungligen postat av deelay
                          Den där hade tuggat 3 veckor när korter togs... stort huvud o lite liten kropp.
                          tembwe tror jag det va, har inte hundrakoll på pettros dessvärre.
                          En Tembwe it is, hanarna är ruskigt snygga, kolla denna:





                          Mvh
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

                            oj! ja dom var grymma, kommer förmodligen bli Tembwe eftersom den tilltänkta mtoton av misstag såldes till nån annan-ska bli kul att äntligen få testa Petrochromis och ja har för mej att Famula anses vara lite av en "nybörjar-petro" inom släktet vilket passar mej bra
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • February 2006
                              • 777

                              en liten fråga till er som har/har haft Petrochromis arter. Hur pass agressiva tycker ni dessa är mot artfrender och mot övriga innevånare?

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

                                har aldrig haft Petrochromis men dom har va ja förstår ett ökänt dåligt rykte som till viss del är falskt, visst är dom aggressiva och då i synnerhet de större arterna, men det finns en del mindre arter som tex Famula som blir runt 15 cm och är ungefär som Tropheus, vissa hävdar att dom är mer okänsliga, blandannat mot bukvattensot..som sagt hörsägen men det finns en del med gedigen erfarenhet som Cutekid här på ciklid.se som säkert kan ge sin syn på saken.
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...