Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    Ursprungligen postat av H.E.J.
    Här kommer någon bildpå mina VF Petrochromis sp.moshi yellow "sibwesa" som jag har tillsamans med mina körsbär och det fungerar fin fint.
    Snygga! hur många har du i hur stor burk och hur länge har du haft dom och vad matar du dom med? =))=)) nu fick du lite frågor hehe, det e priset man får betala när man visar bilder på sånna fina djur =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

      ja "moshi" blir väl närmare 18-20 cm fina är dom! suck! för mej blir det Famula nånting helt klart, måste fixa mer och bättre filtration i det tilltänkta 450
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        Ursprungligen postat av H.E.J.
        Här kommer någon bildpå mina VF Petrochromis sp.moshi yellow "sibwesa" som jag har tillsamans med mina körsbär och det fungerar fin fint.
        Härligt att se! Har du fler bilder med "moshi" och "körsbär" tillsammans? Ser ut att vara en mycket cool kombo!

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • January 2004
          • 563

          Skulle 10 pretos fungera tillsammans med 25 troffar i ett 720L?
          //Robert

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            va jag förstår så är det lite problem att blanda petro och troffar pga att petrochromis är betydligt glupskare än tropheus,antingen blir troffarna smällfeta eller utmagrade petro..det är som sagt bara hörsägen men det ligger en del i det., å andra sidan som H.E.J skriver så tycks det funka för honom
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • H.E.J.
              Användare
              • April 2002
              • 179

              Hej! Kul!
              Många frågor.
              Jag har haft don i drygt 6mån och går i en 960l burk, det är ett par och har lekt en gång.
              Jag matar med räkmix.
              Jag skall försöka ta något foto med "moshi" och "körsbär" tillsammans (åter kommer)
              Tack!
              4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • December 2005
                • 658

                Hmm, *funderar*. Petros å Troffar tillsammans kan vara en bra lösning i för små Troffegrupper. Jag har t.ex en grupp Murago (decimerad till 9 st. p.g.a aggressivitet).
                Och om jag köper en grupp Petros så kan de gå tillsammans med lite jullar å smått å gott i ett 720.
                Terrorbalans=nyckelord. Dessutom kan aggroMuragon få känna på sin egen medicin ett tag. Tror ni att det skulle funka eller är Petrochromisen för tuff?
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

                  Ursprungligen postat av Perikles
                  Hmm, *funderar*. Petros å Troffar tillsammans kan vara en bra lösning i för små Troffegrupper. Jag har t.ex en grupp Murago (decimerad till 9 st. p.g.a aggressivitet).
                  Och om jag köper en grupp Petros så kan de gå tillsammans med lite jullar å smått å gott i ett 720.
                  Terrorbalans=nyckelord. Dessutom kan aggroMuragon få känna på sin egen medicin ett tag. Tror ni att det skulle funka eller är Petrochromisen för tuff?
                  Min erfarenhet gällande petros och troffar tillsammans är att petrosarna skiter fullständigt i troffarna. Enda gången min dominanta petro hane röt till på troffarna var när de kom in i hans revir.

                  Jag delar även specmats tankar ang matsituationen. Petrosarna behöver större mängd foder än troffar och gärna flera ggr per dag. För mkt mat + troffar brukar ju resultera i buken enligt vad jag har upplevt.

                  Mvh
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    Ursprungligen postat av H.E.J.
                    Här kommer någon bildpå mina VF Petrochromis sp.moshi yellow "sibwesa" som jag har tillsamans med mina körsbär och det fungerar fin fint.
                    kanonfirre moshiyellow, jag kom ihåg när åled tog in dom från african diving.
                    jag köpte faktiskt ett par och jag fick med ett bevis på att dom skulle vara vildfångade,typ ett litet diplom, ja arnold han kunde sälja fisk till överpris med alla metoder.
                    men som sagt det är en grym firre du har och skulle du få yngel på den så sätt upp mig som spekulant.mvh janne

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

                      Heter den inte "yellow moshi"?

                      Ett problem jag har är att den inte finns med i några artregister.





                      Petrochromis sp. "yellow moshi" eller "moshi yellow" finns alltså inte mer än i vårt eget register. Hur den har kommit dit vet jag inte. =)
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

                        ja robin ring åleds akvarium med arnold i spetsen han kan säkert säga vad den heter för att det var ju där den kom in in från afrika första gången.
                        men sen vet jag att det är en konflikt med africandiving och andra som sätter namn på fiskar, så det namnet som africandiving har det gäller säkert inte trots att det var dom som först tog upp fisken och namnsattte den.mvh janne

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

                          Den heter bara Petrochromis sp. Moshi, alltså en obeskriven art. Yellow moshi är bara ett handelsnamn.

                          Petrochromis sp. Moshi "Golden Mpimbwe"
                          Petrochromis sp. Moshi "Orange"
                          Petrochromis sp. Moshi "Sibwesa"
                          Petrochromis sp. Moshi "Mabilibili"

                          Just vid "Mabilibil" syns ofta Petrochromis sp. Moshi tillsammans med Tropheus sp. black "Mabilibili" (körsbärsvariant). Petrosarna klarar tydligen av att beta de alger som är täckta av det tjocka sedimentlagret. Troffarna följer sedan efter och betar där petrosarna har rivit bort sedimentet.

                          Mvh
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

                            Ursprungligen postat av Cutekid
                            Den heter bara Petrochromis sp. Moshi, alltså en obeskriven art. Yellow moshi är bara ett handelsnamn.

                            Petrochromis sp. Moshi "Golden Mpimbwe"
                            Petrochromis sp. Moshi "Orange"
                            Petrochromis sp. Moshi "Sibwesa"
                            Petrochromis sp. Moshi "Mabilibili"

                            Just vid "Mabilibil" syns ofta Petrochromis sp. Moshi tillsammans med Tropheus sp. black "Mabilibili" (körsbärsvariant). Petrosarna klarar tydligen av att beta de alger som är täckta av det tjocka sedimentlagret. Troffarna följer sedan efter och betar där petrosarna har rivit bort sedimentet.

                            Mvh
                            Finns den obeskrivna arten dokumenterad någonstans? Dvs... cichlidpress eller fishbase etc.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • robjo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 330

                              Det här med troffar är ju närmast ett gift, har man väl börjat är det svårt att sluta.
                              Följde med en kompis idag som skulle köpa fisk, jag vara bara med som sällskap plus att det är alltid roligt att titta på ny fisk. Det hela slutade med att jag åkte därifrån med 14 st (det var allt han hade) Chimba yngel på ca 2,5 cm, men jag fick ett pris jag inte kunde motstå.
                              Åkte hem och funderade hela vägen på vart skulle placera fisken. Det slutade med att jag panik rensade ett 220L denna fisk fick flytta till lokalen, lite akut.
                              Passade även på att släppa ner 8 st Pemba i samma kar som chimban, Så nu sitter man här och håller tummarna på att det ska gå bra.
                              Hade sedan tidigar 4 chimba som jag fick med i köpet utav bärnstenen, hoppas på att detta kan bli en fin grupp till slut.

                              /Robban
                              http://picasaweb.google.se/sipedon/

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

                                Ursprungligen postat av Cutekid
                                Den heter bara Petrochromis sp. Moshi, alltså en obeskriven art. Yellow moshi är bara ett handelsnamn.

                                Petrochromis sp. Moshi "Golden Mpimbwe"
                                Petrochromis sp. Moshi "Orange"
                                Petrochromis sp. Moshi "Sibwesa"
                                Petrochromis sp. Moshi "Mabilibili"

                                Just vid "Mabilibil" syns ofta Petrochromis sp. Moshi tillsammans med Tropheus sp. black "Mabilibili" (körsbärsvariant). Petrosarna klarar tydligen av att beta de alger som är täckta av det tjocka sedimentlagret. Troffarna följer sedan efter och betar där petrosarna har rivit bort sedimentet.

                                Mvh
                                Här är till och med en bild som bevisar det jag skrev om: http://www.cichlids.dk/Billeder/vis_...fm?ImgID=45295
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...