Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

    ett yngel på ca 4cm

    Kommentar

    • johan eriksson
      Användare
      • May 2004
      • 159

      Danne: vad är det för yngel och var får du tag i dina troffar? Tycker fiskutbudet här i norr är lite risigt.

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • February 2006
        • 777

        Ursprungligen postat av johan eriksson
        Danne: vad är det för yngel och var får du tag i dina troffar? Tycker fiskutbudet här i norr är lite risigt.

        Köpte dom här hos Rolle i lule. men vad det är för sort är jag inte helt hundra på. Vet i varje fall att det inte var vad det skulle vara. köpte en grupp med yngel som skulle vara röd rengbågs moorii (kasanga moorii) Men det är det då inte det är någon röd variant men vilken är inte helt enklet att urskilja tyvär. (Hade aldrig sett yngel av kasanga moorii och tyckte inte att det vore helt omöjligt att dom kunde få den färgen när dom blev större. Men men man litar ju på vad säljaren säger. och han i sin tur litar ju på att det är det som han beställt på sina grosister)

        Fiskutbudet här uppe är inte risigt det är helt värdelöst. men om Handlarna känner till dig så brukar det inte vara något större problem att få kolla på lite listor. så då kan man ju få tag på lite mer. men det är lite att köpa "grisen i säcken" själv har jag haft tur när jag har beställt och oftast fått väldigt fina fiskar. med ett fåtal undantag tyvär..

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • February 2006
          • 777

          diskuter gärna vad ni tror att det är för yngel. Och varför ni tror att det är en viss sort och inte en annan.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            Ursprungligen postat av Danne_K
            ett yngel på ca 4cm
            Alltså..rent tekniskt sett...har inte det där "ynglet" övergått till epitetet "ungdjur"? Hur länge varar yngelstadiet? Snyggt ungdjur Danne_K!

            Jag har ingen aning om art så jag låter bli att gissa...hehe...gör bara bort mig...ah! ok...Nkonde? Isonga?

            Jag tror på Isonga...
            Senast redigerad av StefanL; 16 March 2007, 17:02.

            Kommentar

            • johan eriksson
              Användare
              • May 2004
              • 159

              Ursprungligen postat av Danne_K
              Fiskutbudet här uppe är inte risigt det är helt värdelöst. men om Handlarna känner till dig så brukar det inte vara något större problem att få kolla på lite listor. så då kan man ju få tag på lite mer. men det är lite att köpa "grisen i säcken" själv har jag haft tur när jag har beställt och oftast fått väldigt fina fiskar. med ett fåtal undantag tyvär..
              Brukade beställa via Arken här i haparanda tidigare men han har slutat, Djurmagazinet har ungefär samma pålägg på troffar som på guppies så det känns inte så aktuellt (220 kr/st för 3cm dubbar). Rolle har jag inte varit till på länge men för nåt år sen var det alldeles för mycket tjeckisk fisk, hade en grupp med tjeckiska dubbar som jag tycker fick en konstig kroppsform som vuxna. Du vet ingen privatperson som odlar troffar inom några timmars bilresa?

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • February 2006
                • 777

                Ursprungligen postat av Malawe
                Alltså..rent tekniskt sett...har inte det där "ynglet" övergått till epitetet "ungdjur"? Hur länge varar yngelstadiet? Snyggt ungdjur Danne_K!

                Jag har ingen aning om art så jag låter bli att gissa...hehe...gör bara bort mig...ah! ok...Nkonde? Isonga?

                Jag tror på Isonga...
                tackar
                jo kan hända att jag borde benämna den som ungdjur iställe. Jag brukar säga ungdjur när dom börjar färga om.

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Alltså..rent tekniskt sett...har inte det där "ynglet" övergått till epitetet "ungdjur"? Hur länge varar yngelstadiet? Snyggt ungdjur Danne_K!

                  Jag har ingen aning om art så jag låter bli att gissa...hehe...gör bara bort mig...ah! ok...Nkonde? Isonga?

                  Jag tror på Isonga...
                  Tyvärr ingen brichardi. Skulle tippa på någon moorii.
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1214

                    Ursprungligen postat av Danne_K
                    diskuter gärna vad ni tror att det är för yngel. Och varför ni tror att det är en viss sort och inte en annan.
                    Jag skulle nog mer tippa på nkonde.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • February 2006
                      • 777

                      Ursprungligen postat av johan eriksson
                      Brukade beställa via Arken här i haparanda tidigare men han har slutat, Djurmagazinet har ungefär samma pålägg på troffar som på guppies så det känns inte så aktuellt (220 kr/st för 3cm dubbar). Rolle har jag inte varit till på länge men för nåt år sen var det alldeles för mycket tjeckisk fisk, hade en grupp med tjeckiska dubbar som jag tycker fick en konstig kroppsform som vuxna. Du vet ingen privatperson som odlar troffar inom några timmars bilresa?
                      Rolle har väll ungefär samma pålägg tror jag betalade 175kr/st för mina när dom var 2-3cm...
                      Nja vet som ingen som odlar. Ska jag vara ärlig vet jag inte om någon annan som har troffar i pite just nu. i lule vet jag att en av luleakvaristerna skaffade för ett tag sen en grupp med unga/yngel dubbar. Finns ju säkert folk som man inte känner till som har troffar. Men det är väldigt få här uppe (vad jag vet) som har lite ovanligare fiskar (inte bara troffar) tyvär. tror ju att det mycket beror på det dåliga utbudet och att fisken som affärerna ofta har inne är av dålig kvalite. Gissar att dom passar på när dom får nått billigt erbjudande. För när man beställer så tycker jag att kvaliten ofta är högre (även priset). Ett litet tips kan ju vara akvariekällaren här i stan. Dock är kanske inte kunskaps nivån på topp så räkna inte med att få någon hjälp. Och sen så tar han bara från akvarieteknik så utbudet är väldigt begränsat om man vill ha troffar. Men priset brukar ofta vara helt okej och fisken av bra kvalite (oftast) men som sagt du ska inte räkna med att han kan hjälpa dig allt för mycket om du får problem.
                      Sen så börjar jag få en hel del yngel nu. men har tänkt först och främst utöka min egen grupp eftersom att den är i minsta laget (från början 15) nu är det väll ungefär lika många yngel/ungfiskar bland stenarna som vuxna. Men är några som byta/köpa av mig yngel så fort jag tycker att jag har nog.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

                        Gör fisken på bilden sig rättvis med hur den ser ut "live" så tror jag inte på Nkonde. Fan, det är ju i princip omöjligt att säga från en så ung troffe hur den blir som stor. Jag vågar inte gissa alls.... En sydlig Moorii som kommer gå i orange el rött ?
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

                          Ser ynglena ut så i verkligheten också Danne? Är de så gula? Väldigt skumt då dina vuxna ser ut som moliro.

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

                            Hmm, var ser du dem!?
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • H.E.J.
                              Användare
                              • April 2002
                              • 179

                              Fiery Fry under lek.
                              4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                Användare
                                • February 2006
                                • 777

                                Ursprungligen postat av blackened
                                Ser ynglena ut så i verkligheten också Danne? Är de så gula? Väldigt skumt då dina vuxna ser ut som moliro.
                                Jodå den är väldigt lik hur den ser ut i verkligeheten det som skiljer är kanske det röda uppe på fenan är rödare i verkligheten fast när den var lite mindre fanns inget rött alls. och möjligt vis är den lite mörkare i dom mörka partierna men inte mycket. det gula är precis som i verkligheten. Däremot ljuger bilderna som jag har tagit på dom vuxna för det röda är betyderligt rödare så kameran verkar ha lite jobbigt med rött. men vad kan man förvänta sig av en kamera från giganten som börjar va några år


                                Väldigt intresant att se folks gissningar. fortsätt gärna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...