Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

    och hur får man vattnet så kristallklart...?

    Kommentar

    • tomas123
      Användare
      • October 2003
      • 67

      Ursprungligen postat av Decimus
      kalasfint.. herregud vad impad jag är... vad är måttena och litrarna på det karet?
      Tack Decimus.....men riktigt dålig kvalite på filmsnutten....akvariet är 672.L. med måtten L.160 B70 H.60 med BTN Rocky. ps.vattnet byter man ofta. mvh Tomas
      Senast redigerad av tomas123; 25 February 2007, 19:30.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        ja dom ser jättefina ut, lite kul att dom har typ exekt samma literantal i ditt kar som i mitt
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • BJC
          Användare
          • June 2006
          • 166

          Vad är det som styr hur länge en hona går och tuggar? Jag har Troffar som tuggat från allt mellan fyra och åtta veckor. Är temperaturen i vattnet en avgörande faktor för hur länge dom tuggar? Nån som vet vad som styr det hela?

          Kommentar

          • johan eriksson
            Användare
            • May 2004
            • 159

            Vill också inviga mitt nya medlemskap med en bild. Dock inte på en troffe men en som har många troffeyngel på sitt samvete

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

              Ursprungligen postat av BJC
              Vad är det som styr hur länge en hona går och tuggar? Jag har Troffar som tuggat från allt mellan fyra och åtta veckor. Är temperaturen i vattnet en avgörande faktor för hur länge dom tuggar? Nån som vet vad som styr det hela?
              Om de går för länge tror jag att det beror på att de inte har nån trygg plats att släppa dem på. Dvs att de stressas av nån anledning.Tycker mig se (hos mig) att det handlar om halvsvaga honor som inte vill släppa ut de sina. Har honor här som plockar upp (åtminstone Försöker plocka upp) andra honors yngel. Rekordtid på ruvande (Kiriza-)hona här är 8åenhalv vecka,vilket förstås inte är att föredra.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • johan eriksson
                Användare
                • May 2004
                • 159

                Ursprungligen postat av ozric
                Om de går för länge tror jag att det beror på att de inte har nån trygg plats att släppa dem på. Dvs att de stressas av nån anledning.Tycker mig se (hos mig) att det handlar om halvsvaga honor som inte vill släppa ut de sina. Har honor här som plockar upp (åtminstone Försöker plocka upp) andra honors yngel. Rekordtid på ruvande (Kiriza-)hona här är 8åenhalv vecka,vilket förstås inte är att föredra.
                Hur mår ynglerna efter att ha varit instängda i munnen så länge? Ett yngel som släpps efter fyra veckor och sedan blir matat i ytterligare fyra är inte sådär jättelitet. Själv brukar jag bli nervös och tömma honorna efter fyra veckor men det kanske är onödigt?

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

                  Har inte en aning om hur de mår men jag tror säkert inte att de får i sig lika mkt mat som om skulle ha släppts eller tömts i "rätt" tid. En bra start för tropheus-yngel är mkt viktig. För lite och/el fel mat, dåligt vtn osv tror jag påverkar både färg och form på fisken resten av livet.

                  Här har vi ju 2 tydliga och bra argument för att "våldstömma" troffehonor också
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • maltandis
                    Användare
                    • October 2003
                    • 1567

                    Tjena Tomas! Vad fina de är, vi måste komma förbi och fika någon dag.
                    Vi har ju oxå regnbågar (Kasanga 28 st) får förmodligen 30 till inom kort (föräldrarna till våra) ska byta bort våra Ilangi med en kompis som har 25 Ilangi. Då har vi ju 55-60 djur var jag får regnbågarna och han Ilangin och så kan vi ju sno yngel av varandra så småningom.

                    /Jocke & Elin
                    Ursprungligen postat av tomas123
                    Tack Decimus.....men riktigt dålig kvalite på filmsnutten....akvariet är 672.L. med måtten L.160 B70 H.60 med BTN Rocky. ps.vattnet byter man ofta. mvh Tomas
                    Senast redigerad av maltandis; 28 February 2007, 17:22.
                    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                    Kommentar

                    • tomas123
                      Användare
                      • October 2003
                      • 67

                      Ursprungligen postat av maltandis
                      Tjena Tomas! Vad fina de är, vi måste komma förbi och fika någon dag.
                      Vi har ju oxå regnbågar (Kasanga 28 st) får förmodligen 30 till inom kort (föräldrarna till våra) ska byta bort våra Ilangi med en kompis som har 25 Ilangi. Då har vi ju 55-60 djur var jag får regnbågarna och han Ilangin och så kan vi ju sno yngel av varandra så småningom.

                      /Jocke & Elin
                      Hej Jocke.....visst bara höra av sig,skulle va kul se dina med nångång, du har väl många kar igång?.....mvh Tomas

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        kanonsnygga regnbågar tomas!

                        hur får ni era troffar att vara så stilla? Mina var det alltid full fart på, inte en lugn sekund =)

                        Saknar troffarna, kanske skulle ta o fixa ihopa ett gäng dubbar till mitt 540 efter sommaren
                        (innan somamren hade också vart skoj men att köpa fisk innan en festivalsommar är som att be om att få sjuka i karet)
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Robbe
                          Användare
                          • February 2003
                          • 527

                          Ursprungligen postat av Jonas E
                          kanonsnygga regnbågar tomas!

                          hur får ni era troffar att vara så stilla? Mina var det alltid full fart på, inte en lugn sekund =)
                          Vid vattenbyte med iskallt vatten

                          Kommentar

                          • tomas123
                            Användare
                            • October 2003
                            • 67

                            Ursprungligen postat av Jonas E
                            kanonsnygga regnbågar tomas!

                            hur får ni era troffar att vara så stilla? Mina var det alltid full fart på, inte en lugn sekund =)

                            Saknar troffarna, kanske skulle ta o fixa ihopa ett gäng dubbar till mitt 540 efter sommaren
                            (innan somamren hade också vart skoj men att köpa fisk innan en festivalsommar är som att be om att få sjuka i karet)
                            Hej , ja dom är väl lugna o harmoniska i gruppen kanske , blir ju livat vid matning däremot.... jag brukar använda "lagom temp." vatten vid byte. dom blir ju lite livligare vid lite lek o så förstås. mvh Tomas

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

                              Kan ju vara så att mina fiskar var i en källarlokal och så fort jag gick in i rummet trodde de att de va mat =)

                              men det där med kallt vattenbyte har jag vart med om
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • Falköping Andreas
                                Användare
                                • February 2006
                                • 1214

                                Jag var hos Ozric och hämtade lite flera kiriza yngle i söndags så nu har jag 54st i mitt 450 liters kar. tog även lite bilder när nag ändå var där. Bild 1 är på mitt 450 mad kiriza Bild 2 på Ozrics Kiriza och bild 3 på Red Kashese
                                Senast redigerad av Falköping Andreas; 01 March 2007, 23:44.
                                http://www.skovdeaf.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...