If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Dom flesta individer i båda grupperna har drabbats.
Snygga Ikolor. Lycka till med dom.
Kan det vara så att den ökade konkuransen om mat gör att dom kastar i sig och får förstoppning
Har själv bara varit med om att en åt gången dött med svullen buk och det bland malavi tror det hänt2-3 gånger
Tycker det låter märkligt att det händer så långt som 4v efter
Min teori om problemen när man för samman olika grupper är att fisken bär på olika bakterier och flaggelater. Har man tur så skiljer det sig inte så mycket åt, men om den ena gruppen saknar resistans mot någon av de bakterier den andra gruppen bär på så går det åt skogen. Ofta hör man ju att den ena gruppen blir sjuk eller dör först, och det är ju ett ganska tydligt tecken på det här. Ungefär samma grej som att vi behöver ta sprutor mot vissa sjukdomar när vi åker iväg på semester. Av vad man hör om nyimporterade VF så är det samma sak där ofta. Det kan gå hur bra som helst i nån eller ett par månader i den nya akvariemiljön för att sedan PANG! så står alla och tjurar och vägrar äta, och dör i värsta fall utan att man kan göra någonting åt det.
Bakterier och virus finns överallt vare sig vi vill det eller inte så det bästa är nog att låta fisken gå i samma vatten ett par månader innan man för samman två grupper.
Har provat vid två tillfällen att tillsätta vatten från en grupp till en annan, typ tio liter/dag under två veckor och sedan väntat en månad för att se om dom utvecklar någon sjukdom.
Det har funkat utan problem.
Min teori om problemen när man för samman olika grupper är att fisken bär på olika bakterier och flaggelater. Har man tur så skiljer det sig inte så mycket åt, men om den ena gruppen saknar resistans mot någon av de bakterier den andra gruppen bär på så går det åt skogen. Ofta hör man ju att den ena gruppen blir sjuk eller dör först, och det är ju ett ganska tydligt tecken på det här. Ungefär samma grej som att vi behöver ta sprutor mot vissa sjukdomar när vi åker iväg på semester. Av vad man hör om nyimporterade VF så är det samma sak där ofta. Det kan gå hur bra som helst i nån eller ett par månader i den nya akvariemiljön för att sedan PANG! så står alla och tjurar och vägrar äta, och dör i värsta fall utan att man kan göra någonting åt det.
Bakterier och virus finns överallt vare sig vi vill det eller inte så det bästa är nog att låta fisken gå i samma vatten ett par månader innan man för samman två grupper.
Hade med den teorin men då borde samma fenomen inträffa i sjön så videre det inte rörsig om två grupper med olika lokalitet
en orsak kan ju oxå vara vattnet som innehåller en del halvfarliga ämnen som klor mm och med ett Uv-c filter tar man bort iaf en del av dessa ämnen och jag har inte haft nått problem med sjukdom efter att ha använt uv till mina ciklider, har även hört att andra har liknande erfarenheter..
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Hade med den teorin men då borde samma fenomen inträffa i sjön så videre det inte rörsig om två grupper med olika lokalitet
Varför skulle samma fenomen inträffa i sjön? De lever i samma miljö och samma bakterieflora. Det är en viss skillnad mot fisk som gått i olika typer av svenskt vatten, varit olika länge ifrån sjön (om de är SO eller VF) osv osv...
Förhållandet i sjön ser ju lite annorlunda ut det blir inte så koncentrerat, fisk/liter vatten och därmed påverkas kanske inte den ena fisken av den andras bakterier i lika hög grad.
Skulle anta att en liten dos bygger emunförsvar eller som i våra koncentrerade kar en stor dos bryter ner emunförsvaret.
Jag hade uv filter i ett av karen där soten bröt ut, uv filter är säkert bra till mycket men jag tror inte det förebygger soten.
Det skulle kanske hjälpa om man behandlar inköpt fisk med antibiotika innan dom släpps i.
Alternativt att man behandlar alla fiskar efter man släppt i dom nya.
När jag hade mina första troffar för ca tjugo år sedan var det inga problem med buksot.
Men då fans det inte ekonomi till att köpa stora grupper utan det blev att man köpte några då o då. Huvudfodret var mysis, ingen diet man rekommenderar idag precis.
Alla som hade tropheus på 70o80-talet så låter det som om att det fungerade problemfritt med tropheus oavsett vilket foder man gav dem. Har tropheusen blivit känsligare eller är det någon sjukdom som finns nu som inte fanns då?
Alla som hade tropheus på 70o80-talet så låter det som om att det fungerade problemfritt med tropheus oavsett vilket foder man gav dem. Har tropheusen blivit känsligare eller är det någon sjukdom som finns nu som inte fanns då?
En annan aspekt värd att nämna är att det hänt en del på vattenreningsfronten med...
En del säger att på 70 talet så fanns inte räkmixen och då var det aldrig problem... vada det fanns för pellets då vet jag inget om dock.
Kommentar