If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag förstår vad du menar Andreas, det är lättare att sälja färg till icke fantaster, odiskuterbart.
Personligen har jag lessnat lite på sånt man sett i 20år vart man än vänt sig vilket även det är ganska vanligt förekommande.
Ja men det är ju kul och se skillnader i hur folk ser på en fisks utseende osv. Vissa anser en fisk är suuuuuper fin andra hatar den. Det är ju det som gör att akvarie hybbyn blir så rolig.
Ett tag kan man tycka malawi är skit o man vill ha troffar o kanske hatar en viss sort. Ett tag senare efter man kanske vart hon en kille som har jusst super fantastiska ex av en sort man aldrig gillat tidigare gör att man helt plötsligt ser den som gudomlig.
Jag personligen anser kirizan som du inte verkar vara så förtjust i är kanoners då iaf på mina är Hanen orange och honan knall gul. Kontrasten som uppvisas när de går sida vid sida gör den som en solklar troffe favorit för mig. Vilken annan troffe har detta..... Nää jag tror ingen har det mer än kiriza.
Nu är det iaf beställt 40st Kambwimba så de får tilläggas på min favo lista
Håller med om att N´konden är läckrare än vad Musangan är speciellt när man sett båda live.
Hade varit kul att se ett gruppfoto på både Musangan och N´konden
Det verkar för tillfälligt som om det är enklare att fixa Musanga än N´konde
Hoppas ni fattar,jag har groggat lite
inget fel att gilla Röd zebra eller en praktfull vildfångad Auratus hanne med ett spikrakt elfensbensvit/marmorerat band i kontrast mot blå-svart nästan lila bakgrund,inget fel alls..
(folk tycker mest om röd zebra (på andra plats, Auratus honan)l
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
inget fel att gilla Röd zebra eller en praktfull vildfångad Auratus hanne med ett spikrakt elfensbensvit/marmorerat band i kontrast mot blå-svart nästan lila bakgrund,inget fel alls..
(folk tycker mest om röd zebra (på andra plats, Auratus honan)l
Skillnaden är ju att auratusen har ju lite mer än bara en stark färg. Beskriv rödzebran med samma innlevelse som du beskrev auratusen =)
Skillnaden är ju att auratusen har ju lite mer än bara en stark färg. Beskriv rödzebran med samma innlevelse som du beskrev auratusen =)
Ah...nu dissar du Röd Zebran lite oförtjänt deelay. Det är en mycket fin mbuna, men den är uttjatad och till vissa delar sönderavlad och det är väl kanske det som förstör lite för arten för de som är "gamla" i gamet. För relativt nystartade akvarister är Röd Zebran en kanonfin art och dess röda färg ger en härlig kontrast i karet. Jag har alltid uppskattat Röd Zebran om det varit fina exemplar med en fin naturlig orange-röd ton med blå hanar. Det är Röd Zebra för mig. Gillar för övrigt astaxanthin matade Röd Zebra mer än fisrosa och blekgula som avlats ned till låg standard.
För mig blir det lite krystat när man dissar Röd Zebran men samtidigt vill ha Aulonocara "firefish" bara för att den är vackert...hm..röd.
Om man pratar eleganta Tropheus så finns det många arter som kanske inte är direkt färgstarka men som har det där lilla extra. Jag gillade verkligen Tropheus brichardi, Mpimbwe när jag hade den arten samt att jag alltid småsneglat en hel del på Tropheus moori, Murago. Hade ju som bekant Tropheus moori, Chaitika VF förut och de var snygga...trots sina ganska dunkla färger.
E det någon som har koll på "kiku" ??? E det samma firre som Lunangwa eller det e fel? Hur e den trophen när den kommigt upp i size?? Menar färgen och dess estetiska tilltalning. E intresserad av allmäna bedömningar av denna art då jag eventuelt skall införskaffa denna troffe i min samling! Om någon har schysta foto på den så lägg upp en länk så jag kan kolla!
Kommentar