Japp det är precis det som är vitsen, men ovan föreslås det att det ska användas för att kompensera för ett golv som inte är rakt
Hur viktigt är det med exakt rakt golv?
Kollaps
X
-
-
Jo...men så är det väl alltid?...att golvet inte är rakt medans bänken eller benställningen som karet står på oftast är rakt. Det gör ju att det är bra att lägga ev spånskiva och frigolit på bänken/benställningen för att kompensera golvets lutning. Jag vet inte, men alla går ju efter sin egen övertygelse och jag har provat både utan och med frigolit. Jag känner mig betydligt säkrare med frigolit än utan och karet är rakt här hemma. Jag har ett ramakvarium som man ofta säger att man inte behöver ha frigolit under...men jag har det iallafall. Karets aluminiumlist står på frigolitskivan vilken har en spånskiva under sig före lecablocken. Funkar perfekt.Kommentar
-
Nu börjar det bli riktigt jobbigt. Har tömt hela karet och plockat ut sanden. Mätt med vattenpass efter att jag satt små plastbitar under de plastfötter som är på Juwelbänken och trodde allt var frid och fröjd. Fyllde därför akvariet igen med sand och vatten och nu är det fortfarande inte rakt utan lutar på djupet. Troligtvis har plastbitarna jag fick i akvarieaffären tryckts samman en aning när tyngden av det fyllda akvariet kom på. Så nu tömmer jag igen och får väl lägga mer saker under så det lutar lite lätt inåt istället när det är tomt. Suck!Kommentar
-
Ursprungligen postat av LissieNu börjar det bli riktigt jobbigt. Har tömt hela karet och plockat ut sanden. Mätt med vattenpass efter att jag satt små plastbitar under de plastfötter som är på Juwelbänken och trodde allt var frid och fröjd. Fyllde därför akvariet igen med sand och vatten och nu är det fortfarande inte rakt utan lutar på djupet. Troligtvis har plastbitarna jag fick i akvarieaffären tryckts samman en aning när tyngden av det fyllda akvariet kom på. Så nu tömmer jag igen och får väl lägga mer saker under så det lutar lite lätt inåt istället när det är tomt. Suck!Kommentar
-
Nu har jag istället tagit bitar av tjock sammanpressad kartong. Får se om de sjunker ihop eller räcker till....Kommentar
-
spelkort är en gammal klassiker..Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Ta bort kartongen det räcker ju att den får en skvätt vatten på sig så försvinner all hållfasthet. om det inte är mycket ta femkroner eller annan metall, Jag har även ibland sågat sönder nån gammal IKEA Plastskärbräda om det behövs tjockare mellanlägg.
Ställ akvariet på en frigolitskiva så justerar det sig själv lite oxåCichlasoma Festae går nu i ett 360 !!Kommentar
-
Nej, jag vet ju att kartong inte är det smartaste valet direkt men jag blev så less tillslut så jag tog vad jag hade. Det är dock en plastad hårdmassiv kartong så den är nog relativt "vattentålig".
Peppar, peppar men nu verkar det rakt med vatten, sand och inredning på plats. Får väl se om det sjunker till annorlunda de närmsta dagarna. Är inte så sugen på att tömma allt igen...
Jag återkommer väl med foton framöver...Kommentar
-
Tålamod Lissie. Det är vad hobbyn gäller. Gör man sakerna grundligt och noga så slipper man våndas längre fram...
Om du behöver tömma igen för att ställa akvariet helt rätt så gör det med ett leende på läpparna...det är bara att ta som lärdom. Det viktigaste är att du inte chansar och får ta ett sprucket akvarium som lärdom med massor av vatten på golvet...kanske med döda fiskar.
Nej, var noga och ta det lugnt...se till att du minimerar alla risker som du kan. Lycka till!
P.s. Ser fram emot foton!Kommentar
-
Jo, jag vet att tålamod är viktigt... Men nu verkar det faktiskt stå riktigt rakt och fint och de bitarna av plastad kartong som ligger under plastfötterna på bänken är nog ganska bra skulle jag tro. Men jag skall kolla med vattenpasset ofta framöver.Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av LissieHär är en bild på hur akvariet ser ut idag. Det skall fyllas på med mer vallisneria och andra växter men nu är plånboken tömd för tillfället. I akvariet skall det bo Corydoras sterbai i första hand och så får vi se vad det blir mer.
Njae,några kartongbitar eller spelkort duger ej.
Det sägs att behållaren inte får luta mer än 10%
på nån ledd. Tro mig, jag slarvade en gång med ett
650 l. Det va inte kul!
Palla upp ställningen med 2 mm.stålbitar, låt stå med
grus och inredning(utan vatten)några dar.
Mät noga med vattpass.Akvariet skall stå absolut plant
i alla riktningar.
Om du inte har skruvfötter på ställningen så är det bra
med denna metod.Det går på alla sneda golv.
Ha ej för bråttom, nogrannhet är A.ochO.
Lycka till
HåkanKommentar
-
Ursprungligen postat av LissieHär är en bild på hur akvariet ser ut idag. Det skall fyllas på med mer vallisneria och andra växter men nu är plånboken tömd för tillfället. I akvariet skall det bo Corydoras sterbai i första hand och så får vi se vad det blir mer.Kommentar
-
Ursprungligen postat av MalaweFint akvarium. Ska bli kul och se när du kommit igång mer och karet är inkört och har invånare. Är det en slimline bakgrund?MVHKommentar
-
Kommentar