Vad finns det för fina mindre algätande fiskar till ett malawiakvarium? Finns det malar i malawisjön?
Algätande fiskar till malawiakvarium
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Det som finns i Malawisjön är synodontis malar
Men ingen av dom är sugmalar -
Många mbuna äter alger, annars kan du ju göra som många andra och skaffa ancistrus eller andra L-malar.
Gott nytt årMVHKommentar
-
-
Kör med vanliga ancistrus (förvisso albino) i mitt kar och det funkar hur bra som helst!
//MVH TulleKommentar
-
De flesta Mbunas käkar alger, men oftast inte tillräckligt bra för att det ska bli rent. Har sett många som kör med Ancistrus, och de är verkliga dammsugare. Ge dem bara några låga grottor så att de kan gömma sig - mina Labbar nafsar av Ancistrus-hannens "mustascher". Andra L-malar borde funka bra, men kan vara lite kinkigare med vattenkvaliteten. Större Plecos är inte lika kinkiga med det, har sett flera som kört med dem också. Finns även en del snäckor som är bra på alger, och de är kanske mer biotopriktiga om det är det du tänker på.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
I mitt 500:a har jag en ancistrus å två st siamesiska algätare För den kunniga ser de väl lite lustigt ut, men annars smälter dom in braKommentar
-
Skulle jag kunna slänga i lite vanliga stora Ampulariasnäckor i mitt Malawikar? Någon som testat?
Jag har haft igång ett 37 liters akvarium med 4 räckro och 10 ampulariur och aldrig behövt fixa med alger. Växer dessutom riktigt bra.Kommentar
-
Ursprungligen postat av MalawiMannenDet som finns i Malawisjön är synodontis malar
Men ingen av dom är sugmalar
Kommentar
-
Oj tackar för det micke
Har lärt mig ngt nytt i dag då
Aldrig sett
Vet du varör den inte kommer till handeln?
//LasseKommentar
-
Ursprungligen postat av MalawiMannenVet du varör den inte kommer till handeln?//LasseKommentar
-
Ampullaria
Jag har ett gäng ampullarior i Malawikaret och det är inga problem, electrorna ger sig på de smÅ, men om de kommit upp i nån cm storlek så är det inga problem! Dessutom ser det görsnyggt ut med gula ampullarior mot svarta stenar och sand
Ursprungligen postat av Christian AlfredssonSkulle jag kunna slänga i lite vanliga stora Ampulariasnäckor i mitt Malawikar? Någon som testat?
Jag har haft igång ett 37 liters akvarium med 4 räckro och 10 ampulariur och aldrig behövt fixa med alger. Växer dessutom riktigt bra.Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeNej men med en storlek på 6 cm och stor spridning i Östafrika så låter det som om det borde vara en perfekt akvariefisk.Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
Mina fiskar & burkarKommentar
-
Ska genast slänga i en och se om det funkarKommentar
-
Fiskarna bryr sig inte. Kollade bara lite i början. Tog 2 och la i. Rapportera längre fram hur det gått.Kommentar
Kommentar