Uaru tillsammans med rockor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke P
    Användare
    • December 2006
    • 38

    Uaru tillsammans med rockor?

    Jag har blivit sugen på att skaffa Uarus,hur tror ni det skulle funka ihop med mina rockor?Vad jag har fattat så verkar Uarus vara ganska lugna.Vad tror ni som har Uarus om det.Är dom mycket aktiva av sig och hur många bör man ha,dom skulle isåfall få gå i mitt 2300L kar.
  • 56ovwal
    Användare
    • March 2004
    • 664

    #2
    Jag har haft Uarus vid några tillfällen, dock aldrig med rockor. Är ganska övertygad om att det kommer gå alldeles utmärkt. Som du säger är Uaru tämligen lugna i temperamentet och lär inte störa dina rockor. Du kan hålla dom med små tetror utan problem, men inte med växter som de kommer käka upp ned till roten.
    Uaru är en stimfisk om man får tro litteraturen och i en så pass stor burk har du alla förutsättningar hålla 6-10 st. Har själv bara hållt dom parvis p.g.a. att jag inte haft ett lika stort akvarium som du begåvats med och det kan jag inte rekommendera. Hanen gjorde livet surt för honan vilket resulterade i att jag periodvis fick dela av akvariet med en plexiglasskiva för att hon skulle få lite lugn och ro. I en större grupp mistänker jag att det skulle gå betydligt bättre.
    Lycka till ! Tror inte du blir besviken.
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

      #3
      Hej,
      tror du skulle kunna ha en 8-10 st i det karet, skulle det finnas underlag för ett par så kommer de inte acceptera de andra i gruppen under leken men i övrigt så går de oftast i stim. Jag skulle påstå att Uaru är en bättre eller mer utpräglad stimfisk än de flesta tetror och då är de oftast väldigt lugna snälla och framförallt nyfikna, det är vid lek som de särar på sig.

      En av de coolaste cikliderna jag känner till, ger man den rätt betingelser så är den ju bara helt fantastiskt ståtlig. Jag tror inte de annat än nyfiket kollar på rockorna till en början, sen bryr de sig inte, frågan är kanske vad rockorna kan göra med Uaruna om de är små till en början?

      Det jag märkte med mina, här stämmer ryktet, att man behöver vara lite mer noggrann med vattenbetingelser, lite varmare vatten än brukligt 28-30 och hålla vattnet rent, lite som diskus typ.

      Mvh Jari

      Kommentar

      • Micke P
        Användare
        • December 2006
        • 38

        #4
        Det låter bra och ungefär vad jag trodde.Jag skulle gärna hitta några som är lite större för rockornas skull så om någon har lite tips på någon som kan tänkas ha till salu så är jag tacksam för tips
        Gott nytt år.

        Kommentar

        Arbetssätt...