CO2 gödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • December 2006
    • 263

    CO2 gödning

    Någon här som har lite koll på CO2 gödning?

    Jag har läst några broschyrer där det står att CO2 halten bör ligga på runt 10-40 mg/l. Jag hittade sedan en tysk sida där man kan räkna ut CO2 halten med hjälp av ett pH samt KH test.

    Enligt tabellen så tycks det ju vara omöjligt att få en CO2 halt på över 10 mg/l vid ett pH på 8 och KH på ca 7 som jag tänkt att ha i karet efter lite justering med natriumkarbonat. Har pH 7,6 och KH 2 nu vilket jag tycker är lite lågt för Malawi. Vad händer om man tillsätter CO2 i karet vid pH 8? Ingenting förrän pH hamnar under 7,2 om man inte har stenhårt vatten? Eller tar växterna upp den tillsatta CO2?

    Min tyska är inte den bästa så vill någon förklara vad man får ut av tabellen?
    Vad finns det för alternativ till CO2 gödning som inte startar algblommning?

    Den tyska CO2 sidan
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    En liten fundering bara - ska du ha CO2 i ett Malawi-kar? Inte att rekommendera, CO2 sänker dels pH och dels har man sällan så mycket växter i ett Malawikar att det verkligen behövs. I sjöciklid-kar är det bättre att satsa på bicarbväxter, t ex Vallisneria, Egeria och hornsärv. Javaormbunke, Crinum och Anubias brukar också funka bra. I sjöciklid-kar matar man oftast en hel del, så macroämnena brukar finnas i stora mängder. Funkar därmed bra att tillsätta en liten skvätt microgödning, t ex Tropicas Mastergrow vid vattenbytena. Man behöver inte tillsätta full dos, räcker fint med hälften. Att höja KH med bikarbonat gynnar växterna och stabiliserar pH.

    I ett verkligt växtkar bör man annars sträva efter en CO2-halt på ca 30 mg/l. Mer än så gör ingen nytta för växterna och kan dessutom vara skadligt för fiskarna. KH bör vara minst 3, men gärna högre. Tumregel för ljusstyrkan är ca 0,5 w/l vatten, men får man problem med alger eller bristsymptom så kan man sänka ljusstyrkan.

    En bättre CO2-tabell finns på Tropicas hemsida: www.tropica.com Gå in under "Aquaristic" i toppen av sidan, och gå vidare igen till "Aquaristic" i menyn till höger. Där hittar du en länk till "CO2-table".

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    Arbetssätt...