Hur bra är lysrörsrampen på Rio 400?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flipper
    Användare
    • March 2005
    • 143

    Hur bra är lysrörsrampen på Rio 400?

    Tänker beställa en Rio 400 idag, och undrar hur bra är juwels ramp. Har en AquaEl 112 lit med liknande vattentäta konstruktion och den är helt kass. Lysrör funkar bara när dom vill ;-)

    Måste man byta packningar på Rio'n ofta eller håller dom tills man måste byta lysrör?

    Gott Nytt År !!!
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    #2
    När det kommer till funktionen så är rampen suverän! Droppar inget vatten och tänder alltid som den ska. Det enda problemet jag hade med mitt rio400 var att det var lite krångligt när jag ville ha 2 lysrör till.

    Kommentar

    • Flipper
      Användare
      • March 2005
      • 143

      #3
      Det blir inga växter för min del, så två lysrör räcker långt...

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #4
        Den fungerar klanderfritt! Bytte aldrig packningar på 4 år i alla fall... sålt karet nu.
        Anders L

        Kommentar

        • janne63
          NCS Medlem
          • August 2006
          • 157

          #5
          Ursprungligen postat av blackened
          När det kommer till funktionen så är rampen suverän! Droppar inget vatten och tänder alltid som den ska. Det enda problemet jag hade med mitt rio400 var att det var lite krångligt när jag ville ha 2 lysrör till.
          Vad var det som var krångligt, ska det inte vara enkelt att utvidga med ytterligare två rör till? Jag undrar mest eftersom jag själv är intresserad av ett Rio 400.

          Mitt Rubinkar (420) har en ganska kass ramp, den är tät än visserligen, men bägge rören sitter så att ena änden av karet blir ganska mörk. På mina mindre Juwelkar sitter rören mycket bättre.
          Mvh Janne

          420, 110 , 620, 120 L SA

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • January 2005
            • 1042

            #6
            Juwel har ju en likadan belysningsmodul som den som sitter i med två extra rör och nya passande täckluckor i plast att komplettera med, men när jag kollade upp det kostade det en hel del, undrar om det inte var uppåt 1500:-. Om man väl köper en sådan så blir det väldigt trångt att jobba i karet vid vattenbyten och annan skötsel. Fast det är klart det är inte mkt mer lättarbetat med heltäckande aluramp som jag har nu

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

              #7
              I övrigt så är Juwel 400 ett jäkligt gediget och bra kar. Rymlig, stabil möbel och ett utmärkt innerfilter som täcker de flesta behov, och rampen är som sagt riktigt bra jämfört med de andra möbelkar jag stött på. Värt varendra krona, särskilt om man hittar ett begagnat. Hoppas de börjar sälja även 300 och 400 modellen i "mörkt trä" (det kanske de redan gör?). I såna fall kanske det bilr ett sånt nån gång igen.

              Kommentar

              • Flipper
                Användare
                • March 2005
                • 143

                #8
                Dom finns redan i mörk trä och jag är helt såld på ett sådant eftersom mina övriga möbler är i indisk shesam-trä så ett Rio 400 ska smälta in bättre än sko på askungens svettiga foten ;-)

                Tack för supporten...på tisdag är det dags att besöka Herkules Zoo och storhandla.

                Kommentar

                Arbetssätt...