Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

    Ursprungligen postat av Kimmy-
    Hej får väll ta och slänga iväg en fråga här! Undrar om någon har en bra länk på en hemsida som beskriver vad allt står för tex. ISO, Bländare osv så jag kan dra nytta av min kamera riktigt Är så ny inom detta som man bara kan bli! Köpte mig en Olympus E450 på mediamarkt när dom sålde ut den för 1990:- ett rimligt pris för en nybörjarkamera, Men som sagt har jag lite problem med att tyda alla benämningar och ikoner på kameran. Och instruktionsboken tycker jag inte hjälpte ngt.
    För några år sedan skapade Zaphi här på forumet ett fotokompendie som förklarar begrepp och ger tips om komposition.

    Ta en titt i detta så får du nog bra vägleding och kan sedan ställa kompletterande frågor.

    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
      För några år sedan skapade Zaphi här på forumet ett fotokompendie som förklarar begrepp och ger tips om komposition.

      Ta en titt i detta så får du nog bra vägleding och kan sedan ställa kompletterande frågor.

      http://www.ciklid.org/pdf/Zaphi_foto...x_darkroom.pdf
      Jösses, den gamla grejen Kanske borde uppdatera den snart, den gjorde jag 2002 och 2004 tog jag bort delen med mörkrum. Nu borde den nog förnyas igen
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        Å andra sidan så gäller ju grundreglerna fortfarande, men APS är ju inte lika hett...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          Ursprungligen postat av Decimus
          Har uppgraderat mig till en 500D, men jag är inte nöjd med grundinställningarnas återgivelse av korten..

          Har någon inställningstips för att få bra kort samt så vill jag att man ska som på visningsexen i butik kunna ta kort i snabb efterföljd.. min tar kort relativt långsamt.


          Är inte kunnig alls, tycker det bara e skoj att få bra kort, så det är därför jag frågar =)
          Det finns ingen inställning som automatiskt tar bra bilder (kort). Har du investerat i en finare kamera så visar ju det att du har ett intresse för fotografering och då bör du lära dig att kringgå grundinställningarna och använda bländare och slutare på ett kreativt sätt. Du kanske också borde läsa PDF:en i inläggen ovan...

          Om du anser att färgerna inte visas på rätt sätt kan det mycket väl ha med din skärm att göra, en skärm som används till bilder bör alltid kalibreras. Är den det?

          Din kamera skall kunna ta 3,4 bilder per sekund, läs i manualen om hur du ställer in det.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

            Ursprungligen postat av Zaphi
            Det finns ingen inställning som automatiskt tar bra bilder (kort). Har du investerat i en finare kamera så visar ju det att du har ett intresse för fotografering och då bör du lära dig att kringgå grundinställningarna och använda bländare och slutare på ett kreativt sätt. Du kanske också borde läsa PDF:en i inläggen ovan...

            Om du anser att färgerna inte visas på rätt sätt kan det mycket väl ha med din skärm att göra, en skärm som används till bilder bör alltid kalibreras. Är den det?

            Din kamera skall kunna ta 3,4 bilder per sekund, läs i manualen om hur du ställer in det.

            Skämen på kameran menar du? det förmodar jag att den är..

            Ok läser mer i manualen då =)

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

              Ursprungligen postat av Decimus
              Skämen på kameran menar du? det förmodar jag att den är..

              Ok läser mer i manualen då =)
              Nej, jag förmodar att skärmen på datorn som avses. Ta upp samma bild på olika datorer så brukar man se hur de olika skärmarna skiljer sig åt i färgåtergivningen.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                Givetvis menar jag på datorn, skärmen på kameran kan du inte lita på. Där kan du i och för sig se dina nivåer samt om bilden är skarp eller inte...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                Arbetssätt...