Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

    Här är bilden innan färgen försvann!
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • September 2003
      • 660

      Ursprungligen postat av Micke
      Om du använder Photoshop eller liknande program konverterar du hela bilden till sv. Sen använder du lagermasken för att ta fram de områden du vill ha färg på. Då målar med svart på lagermasken för att ta bort lagrets effekt, blir fel målar du tillbaka lagereffeken med vitt igen.
      Micke skulle du kunna ta det steg för steg fram tills flugan syns i färg igen
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        Ursprungligen postat av wofflan
        Micke skulle du kunna ta det steg för steg fram tills flugan syns i färg igen
        Självklart, är det okej med Niklas att jag använder flugbilden eller ska jag ta en annan bild?
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

          Ursprungligen postat av Micke
          Självklart, är det okej med Niklas att jag använder flugbilden eller ska jag ta en annan bild?
          Använd flugan du...
          //Niklas

          www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook
          ____________________________________

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            Okej.
            • först konverteras bilden till sv med justeringslagret svartvitt (den svartvita halvmånen längst ner i lagerpaletten. Se bild 1). I tidigare funktioner av PS används istället något av justeringslagren "Blanda kanaler" (kryssa i monokrom) eller "Övertoningskarta" (välj svart till vit) för att konvertera till sv.
            • Kontrollera att svart är valt som förgrundsfärg (Se bild 2).
            • Välj penseln i verktygsfältet (Se bild 2).
            • Välj en lagom storlek och hårdhet på penseln i inställningar för penseln (Se bild 3).
            • Kontrollera att lagermasken för justeringslager svartvitt (eller övertoningskarta eller blanda kanaler) är markerad (Se bild 1).
            • Måla nu direkt på bilden med den svarta penseln där du vill ta bort justeringslagrets effekt, dvs ta fram färgen igen.
            • Den svarta färgen syns ny även på lagermasken (Se bild 1).
            • Om du byter förgrundsfägen till vit kan du på samma sätt måla tillbaka lagereffekten igen.
            Sist visas den färdiga bilden där jag tagit fram färgen på flugans ögon.

            Det är bra att lära sig arbeta med lagermasker eftersom det kan användas till många andra justeringar, t ex uppskärpning av vissa områden eller upplättning av mörka partier. Här visas ett exempel på hur man kan skärpa upp vissa partier på en bild med samma metod: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=982.0

            *edit: jag lyckas inte få bilderna i den ordning jag vill men ni kan säkert lista ut hur ordningen ska vara.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • September 2003
              • 660

              tack Micke
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              • Niklas Olsson
                Användare
                • February 2003
                • 1156

                Kanon Micke...får testa detta!
                //Niklas

                www.nofoto.se
                Nofoto på Facebook
                ____________________________________

                Kommentar

                • Laesk
                  Användare
                  • February 2004
                  • 2447

                  Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                  Det är flickvännen som köpt det...jag håller mig till Canon jag
                  Men visst..kul att testa är det ju alltid och det kommer det garanterat bli till att göra. Får "glömma" min kamera hemma ibland!

                  *puhhh .. andas ut* Trodde f-n att du hade gått över
                  Lennart "Laesk" Axelsson
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                  With CANON you can!

                  Kommentar

                  • Decimus
                    Användare
                    • June 2006
                    • 961

                    hej hej, var ett tagsen man startade tråden men den funkar ser ja =O) kul!

                    iaf jag har ju en 400d, och mitt orginal objektiv som jag fick när jag köpte kameran har gett med sig. Jag är nu ute efter ett bra objektiv som man använder till lite allt möjligt så som fota när man åker nånstans på fester eller e hemma, ja vad man nu gör som är "normalt"

                    vill att det skall vara autofokus på de alltså usm ( om jag fattat det rätt är inte alls så duktig som jag skulle vilja vara inom foto)

                    vad skall jag sattsa på och vart får jag tag på dem?

                    tack för hjälpen =)

                    mvh

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

                      VIll du ha ett riktigt allroundobjektiv och är en sådan som inte gillar att ha med flera objektiv/byta objektiv så har ju Canon ett Canon Objektiv EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM som skulle passa. Det kostar cirka 6 lök, men det räcker ju långt...

                      Tamron och Sigma gör liknande brännvidd till Canon ifall du vill komma undan någon tusing billigare.

                      PS: Autofokus och USM är inte samma sak. USM är en teknik som gör att den automatiska fokuseringen går snabbare än "normalt".

                      Vad du köper? Jadu, det finns ju hur mycket som helst. Scandinavian Photo, Cyberphoto, Hegethorns, Japan Photo etc. Googla.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Decimus
                        Användare
                        • June 2006
                        • 961

                        Ursprungligen postat av Zaphi
                        VIll du ha ett riktigt allroundobjektiv och är en sådan som inte gillar att ha med flera objektiv/byta objektiv så har ju Canon ett Canon Objektiv EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM som skulle passa. Det kostar cirka 6 lök, men det räcker ju långt...

                        Tamron och Sigma gör liknande brännvidd till Canon ifall du vill komma undan någon tusing billigare.

                        PS: Autofokus och USM är inte samma sak. USM är en teknik som gör att den automatiska fokuseringen går snabbare än "normalt".

                        Vad du köper? Jadu, det finns ju hur mycket som helst. Scandinavian Photo, Cyberphoto, Hegethorns, Japan Photo etc. Googla.
                        Jag tackar dig för hjälpen, hittade det objektivet på japanfoto för 3 000.. =)

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

                          Hittade du Canonobjektivet för 3k Kr? Sikket klipp i så fall!
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Decimus
                            Användare
                            • June 2006
                            • 961

                            Ursprungligen postat av Zaphi
                            Hittade du Canonobjektivet för 3k Kr? Sikket klipp i så fall!

                            isch iaf =) tack för tipset

                            Kommentar

                            • Decimus
                              Användare
                              • June 2006
                              • 961

                              Har uppgraderat mig till en 500D, men jag är inte nöjd med grundinställningarnas återgivelse av korten..

                              Har någon inställningstips för att få bra kort samt så vill jag att man ska som på visningsexen i butik kunna ta kort i snabb efterföljd.. min tar kort relativt långsamt.


                              Är inte kunnig alls, tycker det bara e skoj att få bra kort, så det är därför jag frågar =)
                              Senast redigerad av Decimus; 24 September 2010, 08:53.

                              Kommentar

                              • Kimmy-
                                Användare
                                • June 2010
                                • 458

                                Hej får väll ta och slänga iväg en fråga här! Undrar om någon har en bra länk på en hemsida som beskriver vad allt står för tex. ISO, Bländare osv så jag kan dra nytta av min kamera riktigt Är så ny inom detta som man bara kan bli! Köpte mig en Olympus E450 på mediamarkt när dom sålde ut den för 1990:- ett rimligt pris för en nybörjarkamera, Men som sagt har jag lite problem med att tyda alla benämningar och ikoner på kameran. Och instruktionsboken tycker jag inte hjälpte ngt.
                                Mvh / Jimmy

                                Lokal

                                Kommentar

                                Arbetssätt...