Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långås
    Användare
    • August 2005
    • 73

    Ursprungligen postat av doctor
    Om du sk kompromissa kan kanske Sigmas 70mm eller Tamron 90 vara nått att kika på. 90mm är kanske bättre till insekterna men lite långt till fiskarna men det borde funka. Många använder det till fiskarna, jag föredrar kortare själv. Har ett 50mm och de ligger på ca 2700:- så det kan vara idé att slå till på en sån och ett längre så har du en utmärkt kombo. Båda funkar ju fint till annat oxå t ex porträtt och en 105 kan funka som kort teleoptik.
    Tycker inte det är några som helst problem att fota fisk med 105mm makro. Som allroundmakro för fisk och insekter så tycker jag att 105:an tillsammans med 1.7x konverter är en mycket trevlig lösning.
    Senast redigerad av Långås; 14 June 2008, 21:39.
    Mvh
    Peter Fredriksson

    Kommentar

    • ParSve
      Användare
      • February 2005
      • 58

      Ursprungligen postat av jimpa
      Tycker inte jag får den skärpan jag vill och vill gärna ha något ljusstarkare.
      Då är nog de föreslagna Tamron-objektiven lämpliga, men pröva även att experimentera med inställningarna med din nuvarande optik för att få skarpare bilder, använd stativ etc.

      För mig är det i alla fall så att i de flesta bilderna så är det något annat än objektivets teoretiska maxskärpa som satt gränsen för hur skarp bilden är... ;-)
      /Pär

      399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

        Ursprungligen postat av Kikkoman
        Då är nog de föreslagna Tamron-objektiven lämpliga, men pröva även att experimentera med inställningarna med din nuvarande optik för att få skarpare bilder, använd stativ etc.

        För mig är det i alla fall så att i de flesta bilderna så är det något annat än objektivets teoretiska maxskärpa som satt gränsen för hur skarp bilden är... ;-)
        Det är kanske sant att den snabbaste vägen till skarpare bilder är dyrare objektiv. Skulle ju vara kul och se lite bilder som är tagna med "vanliga" enkla objektiv.

        Hälsningar

        Johan
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • jimpa
          Användare
          • October 2007
          • 101

          Ursprungligen postat av Kikkoman
          Då är nog de föreslagna Tamron-objektiven lämpliga, men pröva även att experimentera med inställningarna med din nuvarande optik för att få skarpare bilder, använd stativ etc.

          För mig är det i alla fall så att i de flesta bilderna så är det något annat än objektivets teoretiska maxskärpa som satt gränsen för hur skarp bilden är... ;-)
          Har haft det kitet i cirka ett år och det är min första systemkamera. Så jag är rätt färsk när det gäller fotografering på den här nivån.
          Mina övriga objektiv är jag helnöjd med men ska se om jag lyckas förbättra mig med 18-135 innan jag slår till på nåt annat.

          Kommentar

          • ParSve
            Användare
            • February 2005
            • 58

            Ursprungligen postat av Johan F
            Det är kanske sant att den snabbaste vägen till skarpare bilder är dyrare objektiv. Skulle ju vara kul och se lite bilder som är tagna med "vanliga" enkla objektiv.
            På Flickr.com finns det "Groups" för de flesta vanligare objektiven. Exempelvis för Nikons 18-135:
            This is the kit lens that comes with Nikon DSLR's, introduced with the launch of the Nikon D80. Can it do anything special without almost perfect lighting conditions? Post your best pics using this lens and prove that it can work Nikon magic!
            /Pär

            399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

              Ursprungligen postat av Lutt
              Nikon AF-S 60/2,8 är inte den bra då, funderar på den nämnligen?

              Jag har alltid undrat vilken funktion på kameran folket här fotar på M, P eller nåt annat.

              Är Nikons D60 nåt att satsa på eller ska man gå större efter D40X?
              Med anledning av M, P eller nåt annat på kameran. När det gäller akvariefoto använder jag alltid M inställningen. Annars använder jag oftast bländarförval (A), tycker att det är roligast och prioritera skärpedjupet och exprementera med.

              Hälsningar

              Johan
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Niklas Olsson
                Användare
                • February 2003
                • 1156

                Om jag har en bild i fullstorlek men vill ta ett utsnitt ur den med en förbestämd storlek för att t.ex. passa här (500x500)...hur gör jag detta i PS?
                Senast redigerad av Niklas Olsson; 21 July 2008, 23:48.
                //Niklas

                www.nofoto.se
                Nofoto på Facebook
                ____________________________________

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • January 2007
                  • 869

                  Ursprungligen postat av Johan F
                  Det är kanske sant att den snabbaste vägen till skarpare bilder är dyrare objektiv. Skulle ju vara kul och se lite bilder som är tagna med "vanliga" enkla objektiv.

                  Hälsningar

                  Johan
                  Om du kollar på mina bilder som e upplaggdahär på ciklid så e dom tagna med ett vanligt objektiv.
                  Tar alla mina foto med ett Canon EF-S 17-85mm.
                  Är väl inget "dyrt" objektiv men tycker det är ett bra allroundobjektiv..
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • Niklas Olsson
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1156

                    Ursprungligen postat av Oden70
                    Om du kollar på mina bilder som e upplaggdahär på ciklid så e dom tagna med ett vanligt objektiv.
                    Tar alla mina foto med ett Canon EF-S 17-85mm.
                    Är väl inget "dyrt" objektiv men tycker det är ett bra allroundobjektiv..
                    Allt e ju relativt vad som menas med ett "vanligt objektiv". Vad som räknas med dyrt är ju också lite beroende på vem man frågar och det objektivet du har är ju inte det billigaste precis
                    //Niklas

                    www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook
                    ____________________________________

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                      Om jag har en bild i fullstorlek men vill ta ett utsnitt ur den med en förbestämd storlek för att t.ex. passa här (500x500)...hur gör jag detta i PS?
                      Om jag förstår dig rätt så är det "Storlek på arbetsyta" som du är ute efter, den hittas i menyn "Bild".
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

                        Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                        Om jag har en bild i fullstorlek men vill ta ett utsnitt ur den med en förbestämd storlek för att t.ex. passa här (500x500)...hur gör jag detta i PS?
                        * Se till att infofönstret syns genom att trycka F8.

                        * Se till att ha valt att visa mått i pixlar istället för cm i Edit/Preferences/Unit&Rulers.

                        * Välj rectangular selection tool, håll inne shift och drar tills info-panelen visar 500x500 pixlar.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          Eller så använder du beskärningsverktyget och ställer in det på 500x500 px.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

                            Ett annat sätt är att skapa en tom bild på 500x500 och klistra in bilden man vill beskära. Då kan man flytta runt den - lite som beskärningsverktyget fast man flyttar bilden istället för beskärningen - och man ser slutresultatet direkt.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Niklas Olsson
                              Användare
                              • February 2003
                              • 1156

                              Ursprungligen postat av Micke
                              Eller så använder du beskärningsverktyget och ställer in det på 500x500 px.
                              Det var så här jag testade först men istället för px kom cm fram automatiskt...
                              Men ändrade nu (som Defdac skrev) genom att gå in i Edit/Preferences/Unit&Rulers å då funkar det som jag tänkt mig...tack ska ni ha!

                              Micke; vad står loggan med Nikon Professional User för som du lagt in? VIP-kund ? Bara nyfiken
                              Senast redigerad av Niklas Olsson; 22 July 2008, 12:39.
                              //Niklas

                              www.nofoto.se
                              Nofoto på Facebook
                              ____________________________________

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

                                Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                                Det var så här jag testade först men istället för px kom cm fram automatiskt...
                                Du kan skriva px i fälten också oavsett vad du har för enhet inställd. Om du använder samma storlek ofta kan du spara verktygsinställningen så att du slipper skriva in värdena.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...