Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

    Ursprungligen postat av Micke
    Nikons 105/2,8 VR och Sigma 150/2,8 är bra makron för insektsfoto.
    Nikon AF-S 60/2,8 är inte den bra då, funderar på den nämnligen?

    Jag har alltid undrat vilken funktion på kameran folket här fotar på M, P eller nåt annat.

    Är Nikons D60 nåt att satsa på eller ska man gå större efter D40X?

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      Ursprungligen postat av Lutt
      Nikon AF-S 60/2,8 är inte den bra då, funderar på den nämnligen?

      Jag har alltid undrat vilken funktion på kameran folket här fotar på M, P eller nåt annat.

      Är Nikons D60 nåt att satsa på eller ska man gå större efter D40X?
      Det är väl främst för brännvidden som Micke inte nämner Nikongluggen. Den är väl lite för kort kan jag tänka mig.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • doctor
        Användare
        • December 2003
        • 238

        60an är jättefin liksom Sigmas 50 och 70mm macro men till insekter är de för korta, minst 105 skulle jag välja då. Kanske ett Tokina 100mm skulle funka också men vet att många plåtar insekter med just 150mm istället. Man måste ju komma en bit ifrån för att inte skrämma bort insekterna.

        Har du en D40x idag är det nog bättre att gå på en högre modell än D60, den är ju mestadels en uppdaterad version av D40x. De ryktas om att D80 ska få en ersättare, den kanske kan vara nått om du inte vill gå på D300an då förstås.

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

          Hmm så 105 är bättre än 60, men ja vill ha ett lite allround fiskfoto vs blommor och bin.

          Hehe D300 kostar väl runt 15000-20000kr.

          Men nästa kameraköp funderar ja på ett begnat, hur många exponeringar klarar i regel en DSLR kamera?

          Kommentar

          • doctor
            Användare
            • December 2003
            • 238

            Ursprungligen postat av Lutt
            Hmm så 105 är bättre än 60, men ja vill ha ett lite allround fiskfoto vs blommor och bin.

            Hehe D300 kostar väl runt 15000-20000kr.

            Men nästa kameraköp funderar ja på ett begnat, hur många exponeringar klarar i regel en DSLR kamera?
            Om du sk kompromissa kan kanske Sigmas 70mm eller Tamron 90 vara nått att kika på. 90mm är kanske bättre till insekterna men lite långt till fiskarna men det borde funka. Många använder det till fiskarna, jag föredrar kortare själv. Har ett 50mm och de ligger på ca 2700:- så det kan vara idé att slå till på en sån och ett längre så har du en utmärkt kombo. Båda funkar ju fint till annat oxå t ex porträtt och en 105 kan funka som kort teleoptik.

            Jo en D300 kostar en slant men den är riktigt bra! Den är testad för 150k exponeringar så man kan plåta rätt mycket innan den behöver bytas. En d80 har jag för mig ska klara 100k exponeringar. De andra fabrikaten ligger säkert på liknande nivåer, äldre kameror från 2004-2005 klarade inte lika mycket men nån sån är nog inte intressant att köpa beggad numera förmodar jag.

            Kommentar

            • Laesk
              Användare
              • February 2004
              • 2447

              Canon 1D mark III - 300 000 exponeringar .. ska aldrig byta min.. fniss
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

              With CANON you can!

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • October 2005
                • 1919

                Ursprungligen postat av Laesk
                Canon 1D mark III - 300 000 exponeringar .. ska aldrig byta min.. fniss
                Jo men vissa är ju hederliga och vill fortsätta ha en god kontakt med Nikon så din meningen är i stort sätt meningslös.

                Kommentar

                • Laesk
                  Användare
                  • February 2004
                  • 2447

                  Alla är inte Nikonbög som dig
                  Lennart "Laesk" Axelsson
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                  With CANON you can!

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    D200/300 ska klara minst 100 000 exponeringar. En D40x klarar väl minst 30 000, men har man tur kan det bli betydligt fler.

                    Ursprungligen postat av Lutt
                    Jag har alltid undrat vilken funktion på kameran folket här fotar på M, P eller nåt annat.
                    Vid akveriefoto använder jag nästan alltid manuella inställningar på kameran (M) och full automatik på blixten. Annars använder jag oftast bländarförval (A) eftersom jag oftast prioriterar skärpedjupet före slutartid.

                    När det gäller olika brännvidder makrofoto så handlar det om hur nära motivet man vill vara. Fotoar man blommor kan man vara nära motivet och en kortare brännvidd som 50-60 mm fungerar bra. Men till insekter där man inte kan komma så nära är en längre brännvidd att föredra.

                    Mellanringar som ofta används till närbilds foto minskar närgränsen, och är därför inte så användbart till insekter. Då passar en telekonverter bättre eftersom det ökar brännvidden utan att påverka närgränsen. Ska man foto mycket insekter är det bäst att skaffa ett makro med längre brännvidd direkt eftersom mellanringar och telekonverter stjäl ljus och gör autofokusen långsammare.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Laesk
                      Användare
                      • February 2004
                      • 2447

                      Ursprungligen postat av Lutt
                      Jag har alltid undrat vilken funktion på kameran folket här fotar på M, P eller nåt annat.
                      Jag fotar nästan uteslutande på Av, låser bländare på de tal jag vill ha, sen kompenserar för nabbare slutartid om jag behöver det osv...
                      Lennart "Laesk" Axelsson
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                      With CANON you can!

                      Kommentar

                      • Niklas Olsson
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1156

                        Ursprungligen postat av Lutt
                        Jag har alltid undrat vilken funktion på kameran folket här fotar på M, P eller nåt annat.
                        1- Bländarprio (95%)
                        2- Slutarprio (4%)
                        3- Manuell (1%)
                        På ett ungefär alltså..
                        //Niklas

                        www.nofoto.se
                        Nofoto på Facebook
                        ____________________________________

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • October 2005
                          • 1919

                          Ursprungligen postat av Laesk
                          Alla är inte Nikonbög som dig
                          haha alla är vi olika

                          Kommentar

                          • Lutt
                            Användare
                            • October 2005
                            • 1919

                            Ursprungligen postat av doctor
                            Om du sk kompromissa kan kanske Sigmas 70mm eller Tamron 90 vara nått att kika på. 90mm är kanske bättre till insekterna men lite långt till fiskarna men det borde funka. Många använder det till fiskarna, jag föredrar kortare själv. Har ett 50mm och de ligger på ca 2700:- så det kan vara idé att slå till på en sån och ett längre så har du en utmärkt kombo. Båda funkar ju fint till annat oxå t ex porträtt och en 105 kan funka som kort teleoptik.

                            Jo en D300 kostar en slant men den är riktigt bra! Den är testad för 150k exponeringar så man kan plåta rätt mycket innan den behöver bytas. En d80 har jag för mig ska klara 100k exponeringar. De andra fabrikaten ligger säkert på liknande nivåer, äldre kameror från 2004-2005 klarade inte lika mycket men nån sån är nog inte intressant att köpa beggad numera förmodar jag.

                            Vad betyder 100k och 150k är det 100 000 vs 150 000 exponeringar?

                            Hmm men ja kommer nog att fota fisk mest, är sugen som attans på macro nu när semesterersättningen kommer. Om ja skulle köpa sigmas 70 eller tamrons 90 så måste ja nog byta kamera för dessa stödjer la inte AF-S, HSM eller dvs autofokus?
                            Om jag skall fota skalbaggar så duger inte Nikons 60? Jag menar skalbaggar är sjukt slöa och hur nära måste man egentligen gå?
                            Nikons 105 och 60 å likaså sigmas 150 passar på D40X men det är ju som sagt prisskillnad emellan dom.

                            D300 är en riktigt duglig kamera, en polare köpte den. Men D200 är väl också bra och den borde blivit mycket billigare nu när D300 släpptes. Men kamera byte får vänta ett tag tror ja.
                            Så D80 kommer med en efterföljare, kommer den heta D90? känns som en kamera för mig.

                            Det jag alltid undrat, är det bara jag som tycker det eller har D40X en bättre bildkvalité än D80?
                            Senast redigerad av Lutt; 14 June 2008, 15:38. Anledning: Yr som en tvättbjörn

                            Kommentar

                            • jimpa
                              Användare
                              • October 2007
                              • 101

                              Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                              Tamrons 17-50 2,8 eller 28-75 2,8 kanske kan vara nå´t? Tror inte det skiljer mycket i kvalitet på dom utan det man kanske ska tänka på är om man först och främst prioriterar den större vidvinkeln på 17-50 eller möjligheten att kunna zooma in lite mer med 28-75. Du kanske vet ungefär vilken brännvidd du använt mest på objektivet du har idag?

                              17-50 2.8 verkar vara helt ok. Tack för tipset.


                              Ursprungligen postat av Kikkoman
                              Hej!

                              Det beror väl lite på vad du mer exakt menar med att det inte presterar som du vill. Är det något särskilt fenomen i bilderna du vill ändra på?

                              Vad skulle du vilja ändra med ny optik; ljusstarkare? Eller mindre plastig kvalitet?
                              Annat zoomomfång eller kanske fast brännvidd?

                              Tycker inte jag får den skärpan jag vill och vill gärna ha något ljusstarkare.

                              Kommentar

                              • doctor
                                Användare
                                • December 2003
                                • 238

                                Ursprungligen postat av Lutt
                                Vad betyder 100k och 150k är det 100 000 vs 150 000 exponeringar?

                                Hmm men ja kommer nog att fota fisk mest, är sugen som attans på macro nu när semesterersättningen kommer. Om ja skulle köpa sigmas 70 eller tamrons 90 så måste ja nog byta kamera för dessa stödjer la inte AF-S, HSM eller dvs autofokus?
                                Om jag skall fota skalbaggar så duger inte Nikons 60? Jag menar skalbaggar är sjukt slöa och hur nära måste man egentligen gå?
                                Nikons 105 och 60 å likaså sigmas 150 passar på D40X men det är ju som sagt prisskillnad emellan dom.

                                D300 är en riktigt duglig kamera, en polare köpte den. Men D200 är väl också bra och den borde blivit mycket billigare nu när D300 släpptes. Men kamera byte får vänta ett tag tror ja.
                                Så D80 kommer med en efterföljare, kommer den heta D90? känns som en kamera för mig.

                                Det jag alltid undrat, är det bara jag som tycker det eller har D40X en bättre bildkvalité än D80?
                                Jo det var precis vad jag menade, 150000 exponeringar. Vet dom som kört drygt 100000 med sina gamla D70s så de håller bra.

                                Visst kan du plåta skalbaggar med en 60mm men du får gå bra nära om du inte vill beskära mycket. Men köper du en Nikkor 105 med vr så har du en kalasoptik inte bara för makro utan som kort teleoptik oxå. Helt sant att du inte får autofokus med de andra objektiven.

                                Visst är en D200 bra den med, jag har en sån förutom min D300. Lika förtjust i båda faktiskt så jag bestämde mig för att behålla den äldre.

                                Den 1 juli ryktas det att det ska komma nån lansering och en D90 tros vara med men som sagt det är rykten så man vet ju aldrig. En D3x snackas det om oxå, vi får snart veta.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...