Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    Ursprungligen postat av odis
    D50 har focusmotor, det är D40/D40x som saknar den.
    Ok, jag trodde det var alla de billigare modellerna som saknade det.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • aldo
      Användare
      • December 2006
      • 175

      Då vet jag lite mer. Tackar.

      Jimmy

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

        Sunpak blixt

        Har eventuellt fått tag på en Demo Sunpak PZ40X för 895:- med full garanti. Blixtskon till min andra blixt Sigma EF 500 DG Super råkade ju gå sönder och att reparera denna skulle kosta runt 2000:- vilket samma blixt fast modellen nyare kostar som ny. Naturligtvis går det inte att köpa blixtskon löst..

        Kollade även på PZ42X som är ngt starkare och kan vridas sidledes men då blir det över dubbelt så dyrt så demoexet lännsmer rimligt.

        Min fråga är nu: Någon som kör med Sunpak PZ40X med Canon 30D eller vad tror ni om kombinationen? Är ni som har blixten eller testat den nöjda? Lite rädd att jag ska ångra mig. Vad tror ni?

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

          Jag tror att de flesta som har en Canon 30D kör med en originalblixt. Det är min känsla iaf. Där vet man vad man får på någon sätt. Funkar e-ttl med din blixt som du kan köpa? Gör det inte det så kan du lika gärna köpa en blixt för 200kr på tradera.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • August 2006
            • 830

            Ursprungligen postat av Robin
            Jag tror att de flesta som har en Canon 30D kör med en originalblixt. Det är min känsla iaf. Där vet man vad man får på någon sätt. Funkar e-ttl med din blixt som du kan köpa? Gör det inte det så kan du lika gärna köpa en blixt för 200kr på tradera.
            Hej Robin!

            Här är en länk till blixten
            I 40 år har vi erbjudit kreativa människor rätt teknik till rätt pris. Här hittar du allt du behöver inom foto, video, ljud och mycket mer. Välkommen!


            Jo helst vill jag ju köra original blixt men just nu sätter ekonomin stopp och sunpak sägs vara ganska prisvärda. Känner mig helt låst i dagsläget utan extern blixt.

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

              Ursprungligen postat av patriks155
              Jo helst vill jag ju köra original blixt men just nu sätter ekonomin stopp och sunpak sägs vara ganska prisvärda. Känner mig helt låst i dagsläget utan extern blixt.
              Ja vet gör inte det (min synkkontakt på blixten har pajjat)? =)
              Sunpakblixten är alltid något.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • August 2006
                • 830

                Ursprungligen postat av Robin
                Ja vet gör inte det (min synkkontakt på blixten har pajjat)? =)
                Sunpakblixten är alltid något.
                Får nog bli den. 895:- är ju ingen jätte förlust om jag inte blir nöjd. Lär ju ialf bli betydligt bättre än nu.

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

                  Ursprungligen postat av patriks155
                  Får nog bli den. 895:- är ju ingen jätte förlust om jag inte blir nöjd. Lär ju ialf bli betydligt bättre än nu.
                  Det blir det garanterat!
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • patrickeriksson
                    Användare
                    • October 2007
                    • 355

                    I beskrivningen står det "Avancerad TTL" samt "Kompatibel med e- TTL II och i- TTL". Just "Kompatibel" brukar kunna betyda litet allt möjligt, typ att blixten fungerar med kameran men att e-TTL och i-TTL funktioner inte stöds fullt, endast TTL. Du skulle kanske kunna klara dig med en betydligt billigare modell tills vidare. Om e-TTL och i-TTL är viktiga funktioner för dig så skulle jag nog kolla upp detta för att vara på den säkra sidan.
                    Patrick Eriksson

                    Kommentar

                    • tjornpatrik
                      Användare
                      • August 2006
                      • 830

                      Ursprungligen postat av patrickeriksson
                      I beskrivningen står det "Avancerad TTL" samt "Kompatibel med e- TTL II och i- TTL". Just "Kompatibel" brukar kunna betyda litet allt möjligt, typ att blixten fungerar med kameran men att e-TTL och i-TTL funktioner inte stöds fullt, endast TTL. Du skulle kanske kunna klara dig med en betydligt billigare modell tills vidare. Om e-TTL och i-TTL är viktiga funktioner för dig så skulle jag nog kolla upp detta för att vara på den säkra sidan.
                      Hej!
                      Var bra att du påpekade de! Vet ju att den krånglat med 20D men personalen på företaget hade inte hört de innan och trodde inte det var några problem. Får begära öppet köp och testa den i lugn och ro här hemma. Sen blir det väl ändå att jag byter upp mig i framtiden.

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

                        Ursprungligen postat av patriks155
                        Hej!
                        Var bra att du påpekade de! Vet ju att den krånglat med 20D men personalen på företaget hade inte hört de innan och trodde inte det var några problem. Får begära öppet köp och testa den i lugn och ro här hemma. Sen blir det väl ändå att jag byter upp mig i framtiden.
                        Är inte så säker på att det är så lätt att få öppet köp på en demoprodukt. Vad vet jag, ibland brukar jag ge öppet köp på demoklubbor så att de kan testa dem. De är ju redan använda. En ny produkt skulle de nog aldrig gå med på att du provade på öppet köp.
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • tjornpatrik
                          Användare
                          • August 2006
                          • 830

                          Ursprungligen postat av Robin
                          Är inte så säker på att det är så lätt att få öppet köp på en demoprodukt. Vad vet jag, ibland brukar jag ge öppet köp på demoklubbor så att de kan testa dem. De är ju redan använda. En ny produkt skulle de nog aldrig gå med på att du provade på öppet köp.
                          Får se vad dom säger på Scandinavian photo, dom brukar inte vara omöjliga där. Har hjälpt mig ett par gånger innan när jag inte varit nöjd. Hämtar den troligtivs på tisdag-onsdag i Göteborg då den kommer från Stockholm. Var lite rädd först för att köpa demo men tydligen skulle den va i nyckick och max ett år gammal.
                          Senast redigerad av tjornpatrik; 24 November 2007, 00:17.

                          Kommentar

                          • drd
                            Användare
                            • December 2004
                            • 1112

                            Ursprungligen postat av annmari
                            Hej!
                            Gnäll inte GuyP detta blir av han kommer och börja fota snart sen ska bilderna upp jag har haft projekt som varit lite svåra och sätta i sjön men det kommer och bli ta själv lite bilder vetja istället för och gnälla,Mvh Ann-Mri

                            Var tar den tidigare omtalade filmen om dom största akvariebutikerna vägen ???
                            // drd

                            Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                            Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                            Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              Ursprungligen postat av drd
                              Var tar den tidigare omtalade filmen om dom största akvariebutikerna vägen ???
                              titta under hennes namn
                              Banned
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • March 2006
                                • 2439

                                Blixt till Canon 40d

                                Har börjat fundera på om inte det börjar och bli dax för att införskaffa mig en blixt. Och det är ju inte så lät alltid i denna djungel.
                                Dom två blixt-alternativ jag funderar på och som ligger runt 2000:- är Canon speedlite 430ex eller Metz Mecablitz 48 AF-1. Det jag också behöver är ju lååång kabel eller fjärrutlösare?
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...