Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bedson
    Användare
    • November 2006
    • 109

    Begagnad blixt

    Hej,
    det pratas ju mycket om att man kan köpa begagnade objektiv för att komma ner i pris. Gäller det samma för blixtar eller slits dessa mer och bör man således köpa en ny blixt? Hur länge håller en blixt? Någon som har tips på en bra blixt för akvariefotografering? Jag har en Canon 400D.
    375 l Malawikar + tomt 125 l....

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      Ursprungligen postat av Bedson
      Någon som har tips på en bra blixt för akvariefotografering? Jag har en Canon 400D.
      Är du snål som jag kan du köpa en gammal blixt på tradera. Så har jag gjort och mina bilder är ju inte värdelösa. 29kr kostade den.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Bedson
        Användare
        • November 2006
        • 109

        Jag är toksnål
        Ok, hur vet man vilka blixtar som passar till Canon 400d?
        Passar t ex en Sigma Ef-430St?

        Ursprungligen postat av Robin
        Är du snål som jag kan du köpa en gammal blixt på tradera. Så har jag gjort och mina bilder är ju inte värdelösa. 29kr kostade den.
        375 l Malawikar + tomt 125 l....

        Kommentar

        • Laesk
          Användare
          • February 2004
          • 2447



          Finns begagnade för runt 1400kr, sen är de ju inte fel med en ST-E2 ir-sändare, finns en beg för 1200 på fotosidan. 2000 nypris.
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

          With CANON you can!

          Kommentar

          • endymion

            Jahå nu har jag fotat ett tag med min Nikon D40 och är väl på det hela mycket nöjd. Där jag stött på problem är att få fokus på fisk som går i akvarier med ojämnt ljus. Samt att få bra detaljåtergivning på kolsvart fisk. Går dessa problem lösa med andra objektiv? Och så fall vilka objektiv är att rekomendera? Hoppas jag utryckt med tydligt nog och inte blandat ihop begrepp

            Kommentar

            • Gäst

              Hej!

              Hej!
              Jag har en fråga? ska man lägga blixten uppe på akvariet för och få bra bilder eller kan man få bra bilder genom att fota framifrån,Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 7334

                Oftast blir bilderna bättre med rätt instölld blixt ovanpå akvariet, då ljuset då blir jämnare än om det avfyras frmifrån.

                Dessutom riskerar man också att få reflektioner i glas samt bilder där optiken sysn i bilden om man tar frammifrån på nära håll.
                Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se
                ____________________________________________

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  Ursprungligen postat av annmari
                  Hej!
                  Jag har en fråga? ska man lägga blixten uppe på akvariet för och få bra bilder eller kan man få bra bilder genom att fota framifrån,Mvh Ann-Mari
                  En extern blixt ovanifrån och kamerans inbyggda framifrån inställd som upplättningsblixt tycker jag ger bäst resultat, då eliminerar man de flesta skuggorna.

                  Ursprungligen postat av endymion
                  Jahå nu har jag fotat ett tag med min Nikon D40 och är väl på det hela mycket nöjd. Där jag stött på problem är att få fokus på fisk som går i akvarier med ojämnt ljus. Samt att få bra detaljåtergivning på kolsvart fisk. Går dessa problem lösa med andra objektiv? Och så fall vilka objektiv är att rekomendera? Hoppas jag utryckt med tydligt nog och inte blandat ihop begrepp
                  Dåliga kontraster kan göra att autofokus får svårt att låsa. När det gäller objektiv så kan man väl säga att ljusstarkare objektiv generellt ger snabbare och mer exakt autofokus.
                  Svarta fiskar kan vara svåra att få bra exponerade, det kan ibland bli bättre om man underexponerar 0.3 steg. Använd gärna också centrumvägd- eller spotmätning för att styra exponeringen efter fisken och inte efter omgivningen.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • endymion

                    Ursprungligen postat av Micke
                    Dåliga kontraster kan göra att autofokus får svårt att låsa. När det gäller objektiv så kan man väl säga att ljusstarkare objektiv generellt ger snabbare och mer exakt autofokus.
                    Svarta fiskar kan vara svåra att få bra exponerade, det kan ibland bli bättre om man underexponerar 0.3 steg. Använd gärna också centrumvägd- eller spotmätning för att styra exponeringen efter fisken och inte efter omgivningen.
                    Finns det något ljusstarkare objektiv som är att rekomendera för fiskfoto?

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      Ursprungligen postat av endymion
                      Finns det något ljusstarkare objektiv som är att rekomendera för fiskfoto?
                      Ja ett makro med f2.8, eftersom D40 saknar autofokusmotor i kamerahuset måste den finnas i objektivet. Då finns det tyvärr bara två olika alternativ för tillfället Nikon 105/2.8 eller Sigma 150/2.8. Ett billigare alternativ är att köpa ett begagnat makro och fokusera manuellt, Nikons 60/2.8 är superskarpt och brukar finnas begagnat för 3000:-, den äldre varianten utan autofokus 55/2.8 är lika bra optiskt och den kan man hitta riktigt billigt.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Niklas Olsson
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1156

                        Finns det något bra program man kan använda för bildvisning/granskning av RAW-filer i AdobeRGB så dessa visas med "rätt" färg på skärmen ?
                        //Niklas

                        www.nofoto.se
                        Nofoto på Facebook
                        ____________________________________

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                          Finns det något bra program man kan använda för bildvisning/granskning av RAW-filer i AdobeRGB så dessa visas med "rätt" färg på skärmen ?
                          Ja Adobe Bridge, Lightroom, Nikon View NX hanterar färgprofiler, det finns säkert fler men jag vet inte vilka.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Niklas Olsson
                            Användare
                            • February 2003
                            • 1156

                            Tackar..ska försöka få tag på nå´t av programmen och testa...
                            //Niklas

                            www.nofoto.se
                            Nofoto på Facebook
                            ____________________________________

                            Kommentar

                            • cikliden_90
                              Användare
                              • March 2005
                              • 159

                              Har en fråga angående import av objetiv från USA.
                              Priserna där på objektiv är ruggigt låga. Men vad kostar det cirka att få det skickat till sverige?, hur hög är importskatten? och hur betalas den?
                              /Linus
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

                                Ursprungligen postat av cikliden_90
                                Har en fråga angående import av objetiv från USA.
                                Priserna där på objektiv är ruggigt låga. Men vad kostar det cirka att få det skickat till sverige?, hur hög är importskatten? och hur betalas den?
                                Du får betala 25% moms och tullavgift, mer information finns här:

                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...