Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

    Ursprungligen postat av Sacrium
    Hade tänkt få reda på lite mer om det där när du har föredrag på nästa möte Zaphi
    Då kommer det säkert mest handla om bildredigering i datorn...men vi kan säkert smyga in några frågor till honom om lite fotografi också...
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________

    Kommentar

    • Sacrium
      Användare
      • November 2005
      • 353

      Jag gick foto i gymnasiet, problemet är att jag inte var intresserad då utan satsade på ljudredigering och rörlig bild istället.

      Kommentar

      • Niklas Olsson
        Användare
        • February 2003
        • 1156

        Märkte precis att när jag kollade bilder jag tagit i Opanda IExif så visas brännvidden helt åt skogen, det verkar bara gälla bilder jag tagit med ett av objektiven. Någon (om det är någon som använder programmet) som märkt detta ?
        T.ex. står det: Focal Length 431mm fast jag använt 200 som är max.
        //Niklas

        www.nofoto.se
        Nofoto på Facebook
        ____________________________________

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          Opanda IEXIF listar ju bara EXIF information som finns i bilden, så det kan vara så att det är din kamera som lagrar fel värde.
          Läs in bilden i ett bildvisningsprogram som kan visa EXIF information, t.ex. IrfanView, och kolla om du får rätt värde.

          Ger det programmet rätt värde, skicka ett mail till Opanda om att de har en bugg i deras program.
          Ger det programmet också fel värde, skicka ett mail till supporten hos din kameratillverkare att de har en bugg i kamerans mjukvara.

          Kommentar

          • Niklas Olsson
            Användare
            • February 2003
            • 1156

            Kollade i programmet som följde kameran och där var det också fel info på de flesta bilder jag tagit med objektivet. Det som är märkligt är ju att det bara är från ett objektiv...Ska mejla kameratillverkaren (som du föreslog) och höra vad dom säger.
            //Niklas

            www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook
            ____________________________________

            Kommentar

            • roysan
              Användare
              • September 2006
              • 59

              Nikon D50 + AF-S DX 18-135 f3,5-56 GIF-ED

              Vad för inställningar för att ta bra fiskbilder?

              Jag har testat en del och tror att jag lyckats bäst med
              Bländare F5,6
              Exponeringstid 1/125sek
              Brännvidd 100mm

              Nån med andra förslag med den kombinationen kamera-glugg?

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

                Ursprungligen postat av roysan
                Nikon D50 + AF-S DX 18-135 f3,5-56 GIF-ED

                Vad för inställningar för att ta bra fiskbilder?

                Jag har testat en del och tror att jag lyckats bäst med
                Bländare F5,6
                Exponeringstid 1/125sek
                Brännvidd 100mm

                Nån med andra förslag med den kombinationen kamera-glugg?
                Kör ISO800/1600 å så lågt bländartal som möjligt + så kort slutartid som möjligt
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

                  Eftersom macro till min var så dyra så tänkte jag skaffa nått annat slags objektiv till fiskfotning lr annat för jag vill skaffa ett bättre än det jag har.

                  Är detta ett bra objektiv
                  Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR

                  Kommentar

                  • doctor
                    Användare
                    • December 2003
                    • 238

                    Ursprungligen postat av Lutt
                    Eftersom macro till min var så dyra så tänkte jag skaffa nått annat slags objektiv till fiskfotning lr annat för jag vill skaffa ett bättre än det jag har.

                    Är detta ett bra objektiv
                    Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR

                    Bra och bra, det funkar ju shysst som semesterzoom och om man inte har så jättehöga krav. Köpte en sådan för att ha just som semesteroptik och är rätt nöjd men man får vad man betalar för. Bokehn är rätt trist på gränsen till hård och kontrasten är inte den bästa. Den gör vad den ska när man fotar på semestern men jag kommer väl inte använda den till nått annat. Fiskfoto skulle jag inte drömma om att använda den till. Nu vet jag inte vilken Nikonkamera du har men ett Sigma 50/2.8 macro är ett bättre val och inte så dyrt. Riktigt skarpt.

                    Kommentar

                    • Mattias Nilsson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 467

                      om du känner att du kan vänta så har ju Sigma två macro på g, 18-50mm f2.8 EX DC Macro HSM och 17-70mm f2.8-4.5 DC Macro HSM
                      eller så köper du Nikon 55-200 nu och kompleterar med ett av Sigmas macro när de kommit
                      Mvh
                      Mattias

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

                        Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                        om du känner att du kan vänta så har ju Sigma två macro på g, 18-50mm f2.8 EX DC Macro HSM och 17-70mm f2.8-4.5 DC Macro HSM
                        eller så köper du Nikon 55-200 nu och kompleterar med ett av Sigmas macro när de kommit
                        hmm vad är det för special, det brukar ju bara stå 50mm 60mm 100m osv....

                        när släpps dom?

                        Ursprungligen postat av doctor
                        Bra och bra, det funkar ju shysst som semesterzoom och om man inte har så jättehöga krav. Köpte en sådan för att ha just som semesteroptik och är rätt nöjd men man får vad man betalar för. Bokehn är rätt trist på gränsen till hård och kontrasten är inte den bästa. Den gör vad den ska när man fotar på semestern men jag kommer väl inte använda den till nått annat. Fiskfoto skulle jag inte drömma om att använda den till. Nu vet jag inte vilken Nikonkamera du har men ett Sigma 50/2.8 macro är ett bättre val och inte så dyrt. Riktigt skarpt.
                        Jag har D40x och det finns bara tre macro med AF motor i, Sigma 150/2,8 är den billigaste av dessa tre.

                        Kommentar

                        • Mattias Nilsson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 467

                          Ursprungligen postat av Lutt
                          hmm vad är det för special, det brukar ju bara stå 50mm 60mm 100m osv....

                          när släpps dom?
                          Det betyder väl bara att de inte har fast brännvidd
                          Verkar som dom är släppta, kolla här http://www.sigmaphoto.com/news/news.asp?nID=3351 så det lär väl inte dröka så värst länge innnan de letar sig hit
                          Skulle vara kul att se vad priset blir också, blir väl de första ljusstarka objektiven till D40/x för rimliga pengar
                          Mvh
                          Mattias

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                          Kommentar

                          • Lutt
                            Användare
                            • October 2005
                            • 1919

                            ser ljust ut och det skulle vara kul som du säger och se vad priserna hamnar på....klart intressant

                            Kommentar

                            • doctor
                              Användare
                              • December 2003
                              • 238

                              Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                              Det betyder väl bara att de inte har fast brännvidd
                              Inte riktigt, det där är så kallade fuskmakron dvs att de har inte avbildningsskalan 1:1 som ett riktigt makro utan de här har 1:3 istället. Se dom istället som bra normaloptik på kameran som har möjlighet att ta rätt okej närbilder.

                              Kommentar

                              • Niklas Olsson
                                Användare
                                • February 2003
                                • 1156

                                Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                                Märkte precis att när jag kollade bilder jag tagit i Opanda IExif så visas brännvidden helt åt skogen, det verkar bara gälla bilder jag tagit med ett av objektiven. Någon (om det är någon som använder programmet) som märkt detta ?
                                T.ex. står det: Focal Length 431mm fast jag använt 200 som är max.
                                Enligt Canon sitter problemet i objektivet: "Kameran lägger till den informationen i EXIF som optiken rapporterar, den har ingen egen möjlighet att själv kontrollera brännvidd."
                                //Niklas

                                www.nofoto.se
                                Nofoto på Facebook
                                ____________________________________

                                Kommentar

                                Arbetssätt...