Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

    Har nu fotat som en galning! och fått instalerat alla grejor på datan så jag kan ladda över bilderna osv osv,,

    och de inst som leask visade mig har verkligen hjälpt, tack!


    dte är rikigt kul när bilderna börjar bli bra... men jag ahr lååångt kvar till den standrd som råder här på forumet...=)

    tack leask.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      Ursprungligen postat av Robin
      Vad är det för skillnad på "A-dep" och "P" på ratten?
      Fotade lite idag på lagret och körde mestadels på P.. tyckte jag kändes bäst så här i början. Märkte dock ingen större skillnad på A-dep och P.
      A-dep är ett sätt att låta kameran beräkna bländaren för att skapa ett skärpedjup mellan två punkter. Du fokuserar alltså först på en punkt och sen på en längre bort. Genom att använda variablerna brännvidd och närhet till objektet ställer kameran då in den bländaren du behöver.

      Jag använder det aldrig...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

        Ursprungligen postat av Zaphi
        A-dep är ett sätt att låta kameran beräkna bländaren för att skapa ett skärpedjup mellan två punkter. Du fokuserar alltså först på en punkt och sen på en längre bort. Genom att använda variablerna brännvidd och närhet till objektet ställer kameran då in den bländaren du behöver.

        Jag använder det aldrig...
        Det lär inte jag göra heller.. lät komplicerat.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • endymion

          Var å kikade lite på kameror igår. Den kameran som kändes bäst och mest prisvärd var denna http://www.olympus.se/consumer/29_SP-550_UZ.htm men vad förlorar jag gentemot en riktig systemkamera. Kan inte hålla på och byta objektiv fattar jag ju, men i övrigt?
          Jag kände på ett par olika kameror men denna Olympus kändes klockren, enda felet jag hittade var att när man fotade mot glas, fokuserade den glaset ibland. Men ändå kändes den iaf bättre än de billigaste systemkamerorna.

          Kommentar

          • drd
            Användare
            • December 2004
            • 1112

            Har råkat handla lite grejer idag

            Eftersom jag lånat en sån ir sändare till min canon så fick det vara på tiden att jag skaffa en egen så nu har man beställt en sån canon speedlite ir-transmitter ST-E2

            Blir hur sjukt snygga kort som helst med blixt ovan ifrån ju
            // drd

            Nu med ännu fler malar.......L046 igen

            Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
            Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              Ursprungligen postat av endymion
              vad förlorar jag gentemot en riktig systemkamera. Kan inte hålla på och byta objektiv fattar jag ju, men i övrigt?
              Det är självaste definitionen av en systemkamera. Att inte kunna byta optik är en otroligt stor nackdel. Det är ju lite det som är själva grejen med en systemkamera...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • endymion

                Ursprungligen postat av Zaphi
                Det är självaste definitionen av en systemkamera. Att inte kunna byta optik är en otroligt stor nackdel. Det är ju lite det som är själva grejen med en systemkamera...
                Men när jag kände på de billigaste systemkamerorna som låg i samma prisklass kändes de mycket plastigare. Zoomen var inte i närheten av Olympusen. Samt att det kändes som man behövde fler objektiv och blixtar. Vilket ledde till att skulle kosta bra mycket mer.
                Men när är det man vill ha annan optik? Förklara gärna så jag lär mig nått

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  Ursprungligen postat av endymion
                  Zoomen var inte i närheten av Olympusen.
                  På vilket sätt menar du då? En zoom som zoomar långt, alltså täcker ett långt brännviddsområde, är oftast inte så mycket att ha eftersom den största bländaren oftast är ganska liten, typ 5,6 eller 6,5 eller 6,7 eller så. Det är ett ganska säkert tecken på att det inte är speciellt skarpt heller. Speciellt om den förändras genom zoomen, typ 5,6-6,7. Zoomar med stora brännviddsspann med en hyfsad bländare, typ 2,8 eller 4,0 är oftast svindyra...

                  Det är lätt att imponeras av en lång zoom i butiken, men när du använder kameran sen, i situationer med svagt ljust inser man att man kanske inte skulle köpt den längsta zoomen ändå, om det nu inte är en 2,8 eller 4,0 fast, men det tror jag inte??

                  Ursprungligen postat av endymion
                  Men när är det man vill ha annan optik? Förklara gärna så jag lär mig nått
                  Tyvärr är det ju så att om det skall smaka så kostar det. Allt hänger lite på vad ditt mål med fotograferande är. Skall du visa lite 500 pixlar breda filer här på ciklid.se så finns det ju ingen optik som inte duger. Möjligtvis skulle det vara plastoptiken i en HOLGA då. Men skall du blåsa upp lite bilder då och då så ser man stor skillnad direkt.

                  Varje situation är unik och valet av optik sker ju ungefär på samma sätt som när en golfare väljer klubba. Är det 70 meter kvar till green så väljer han inte en driver, han väljer en pitch. För att förklara tydligare så kan jag presentera min optikarsenal

                  20-35mm f/2,8L - för vidvinkelbilder
                  50mm f/1,8 - för porträtt
                  90mm f/2,8 macro - för macro, fiskar, blommor, mossa, fjärilar etc.
                  100mm f/2,0 - för mörka situationer, typ konserter etc..
                  300mm f/4L - för telefoto, fåglar, djur, sport etc.

                  Varje objektiv, när det arbetar i sitt omfång är kanon, men det går inte att köpa en zoom och täcka allt. Det är som att ha en golfklubba som klarar alla slag (inte riktigt, men nästan) Det är lixom emot fysikens lagar, och man kan inte förändra fysikens lagar, som en känd sci-fi man en gång sa

                  Sen kan man ju ta den lata, billiga vägen såklart. Det finns ju zoomar från 28-400 etc. De är säkert helt ok, men det går inte att jämföra med kvaliten i fast optik, om man nu inte köper svindyra zoomar vill säga...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Cissi
                    Användare
                    • June 2006
                    • 357

                    Åh, va fint du förklarar Zaphi! Nästan som poesi!
                    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                    Kommentar

                    • Hank
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1321

                      Ursprungligen postat av Cissi
                      Åh, va fint du förklarar Zaphi! Nästan som poesi!
                      Håller med!
                      Synd bara att man inte fattar ett skvatt
                      /#378 Hank
                      Zoonen:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                      NCS medlemsbilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

                        Ursprungligen postat av Cissi
                        Åh, va fint du förklarar Zaphi! Nästan som poesi!
                        Åh tack! (tror jag)

                        Vad är det som är oklart Hank? Jag berättar gärna mer med hjälp av fler abstrakta metaforer
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

                          Enkelt förklarat kan man säga:

                          1. En lång zoom löser inte alla problem.
                          2. En lång zoom som är billig är oftast inte bra.
                          3. En zoom med max bländare på 5,6-6,7 är ett tecken på att den inte är skarp.
                          4. Det finns inga genvägar till bra bilder genom att slippa byta optik.
                          5. Bra fotografer är inte lata.
                          6. Optik bör köpas med tanke på vad slutprodukten är (stor eller liten bild etc.)
                          7. Ekonomi styr mycket.
                          8. Köp inget tele om du inte är telefotograf (djur, fåglar, sport etc.)
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Sacrium
                            Användare
                            • November 2005
                            • 353

                            Hade tänkt få reda på lite mer om det där när du har föredrag på nästa möte Zaphi
                            Har aldrig försökt fota och har ingen utrustning till det, men de skulle vara kul att höra grunderna i fotografering. Garanterat massa man inte tänker på.

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

                              Jag kommer inte prata så mycket om kamerateknik där, utan det kommer mer handla om bildredigering...

                              Däremot håller jag en fotokurs på Surte Fotoklubb nu ikväll och hela våren om du är intresserad Varannan torsdag är det och vi varvar kamerateknik med bildredigering och praktik. Det är möte i kväll, i Glasbruksmuseet i Surte kl. 19:00.

                              Synd att även GCG-mötet är idag (brukar inte vara på torsdagar) men man kan ju faktiskt inte vara på två ställen samtidigt har jag hört...
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • Sacrium
                                Användare
                                • November 2005
                                • 353

                                Ah. Men bildredigering e inte så dumt det heller.
                                Hade gärna gått en kurs men surte ligger dessvärre några mil bort. :/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...