Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pieter
    Användare
    • August 2004
    • 251

    #76
    skulle behöva lite tipps på objektiv för att plåta fiskarna med
    skall sitta på en D80.
    det som jag kör med nu är e på 18-135

    om ni skriver specen på dessa så kommer detta inte att säga mig nada
    då e det bättre bara å säga va som gör dom bra
    så va inte stygga nu när ni tippsar om nått

    //Pieter

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #77
      Vad som gör ett objektiv bra står inte i objektivets "spec". Skärpa, kontrast, antifeflexbehandlning, typen av bakgrundsoskärpa kan mätas på många olika sätt. Många går på MTF-kurvor för att mäta skärpa, men en optikingenjör skulle skratta åt dem, de visar endast en liten bild av sanningen.

      Om du skall fota fiskat skall du väl ha ett makro? Det finns inte så många att välja på om du är ute efter nikon orginal (Nikkor). Tamron har ett bra 90mm annars...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Pieter
        Användare
        • August 2004
        • 251

        #78
        Ursprungligen postat av Zaphi
        Vad som gör ett objektiv bra står inte i objektivets "spec". Skärpa, kontrast, antifeflexbehandlning, typen av bakgrundsoskärpa kan mätas på många olika sätt. Många går på MTF-kurvor för att mäta skärpa, men en optikingenjör skulle skratta åt dem, de visar endast en liten bild av sanningen.

        Om du skall fota fiskat skall du väl ha ett makro? Det finns inte så många att välja på om du är ute efter nikon orginal (Nikkor). Tamron har ett bra 90mm annars...
        Zaphi du skulle inte kunna länka till några sådana objektiv så man vet att det blir rätt.

        //Pieter

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #79
          Ursprungligen postat av Pieter
          Zaphi du skulle inte kunna länka till några sådana objektiv så man vet att det blir rätt.

          //Pieter


          Här hittar du olika objektiv till Nikons alla kameror. Nikon erbjuder stor variation bland sina objektiv. Vill du hitta rätt teleobjektiv, vidvinkelobjektiv eller makroobjektiv till din Nikon-kamera har vi ett stort sortiment att välja bland, passande till både Nikon F och Nikon Z. I filtreringen kan du välja typ av objektiv eller den egenskap du söker hos ditt nya Nikon-objektiv. Vi säljer även begagnade objektiv till Nikon - alltid med 6 månaders garanti. Hittar du inte det du söker efter så tveka inte att höra av dig till vår fantastiska kundtjänst så hjälper vi dig.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Pieter
            Användare
            • August 2004
            • 251

            #80
            men det e ju bara lysande!
            tackar för detta Micke.

            //Pieter

            Kommentar

            • Bedson
              Användare
              • November 2006
              • 109

              #81
              Skärpa över hela bilden

              Hej,
              jag har problem att få skärpa över hela bilderna. Kan någon tipsa om vad jag kan justera. Jag har en Canon 400D. Som ni ser på den bifogade bilden har jag ingen skärpa på nosen.
              375 l Malawikar + tomt 125 l....

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem

                • April 2002
                • 4168

                #82
                Läs en kanonartikel som finns på: http://www.ciklider.se/artiklar/ja_fotoskola_1.shtml

                Om du fotar med blixt ska ISO = 100

                Testa sedan med att öka bländaren till typ f16
                Senast redigerad av Christian Alfredsson; 04 February 2007, 22:57.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #83
                  Större bländartal (mindre bländaröppning ) ger större skärpedjup. Den mindre bländaröppningen minskar ljuset, vilket gör att man får kompensera med längre slutartid (och/eller högre ISO).
                  Nästa del i artikelserien som Chritian tipsar om kommer att handla om just skärpedjup.
                  Senast redigerad av Micke; 04 February 2007, 22:52.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

                    #84
                    Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                    Testa sedan med att öka slutartiden till typ f16
                    Christian menar bländaren!

                    men som sagt, kör ISO100 å ställ kameran på Aw å välj bländare 10-16 eller så, så ställer kameran in slutartiden själv!

                    Fast om du ska fota utan blixt är de hög iso som gäller! 400-1600 beroende på belysning i karet.
                    Och så ställ in bländaren på 2,8 eller liknande, å då får man inget djupt skärpedjup, bara att acceptera.
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                    With CANON you can!

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      #85
                      Del 2 av Janne Arleklints fotoartikel som Christian tipsade om innan är inlagd. Den tar upp bländare och slutartid: http://www.ciklider.se/artiklar/ja_fotoskola_2.shtml
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Bedson
                        Användare
                        • November 2006
                        • 109

                        #86
                        Tack för tipsen. Nu börjar jag få koll på kameran. Kommer bara köra M-inställningen när jag fotar fisk framöver.
                        375 l Malawikar + tomt 125 l....

                        Kommentar

                        • Pieter
                          Användare
                          • August 2004
                          • 251

                          #87
                          en fråga till någon som kan..
                          köpte detta objektiv ==> http://www.cyberphoto.se/?http://www...article=624468

                          får ett error på den övre displayen som heter fEE.
                          när jag vrider på bländarring (tror den heter så) från 32 till 2.8 (även allt efter 32)så börjar den blinka direkt å det går ej att ta någon bild alls.

                          enligt handboken så står det att man skall låsa bländaringen på den minsta bländaren (det högsta f/talet).

                          men vrider jag den till 32 så är det inga problem alls att använda det.
                          men då tycker ju man det att varför skall dom ha dom andra siffrorna efter 32 om detta inte lirar.

                          skall det vara så här eller skall man göra någon inställning för att kunna vrida den till nått efter 32?


                          huset är en D80

                          //Pieter

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            #88
                            Ursprungligen postat av Pieter
                            men vrider jag den till 32 så är det inga problem alls att använda det.
                            men då tycker ju man det att varför skall dom ha dom andra siffrorna efter 32 om detta inte lirar.//Pieter
                            Bländaren ska vara låst för att automatiken ska fungera, hela bländarskalan används ändå.

                            Del 3 av Janne Arleklints fotoartikel är inlagd. Temat för den avslutande delen är brännvidd och perspektiv: http://www.ciklider.se/artiklar/ja_fotoskola_3.shtml
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Pieter
                              Användare
                              • August 2004
                              • 251

                              #89
                              Ursprungligen postat av Micke
                              Bländaren ska vara låst för att automatiken ska fungera, hela bländarskalan används ändå.

                              Del 3 av Janne Arleklints fotoartikel är inlagd. Temat för den avslutande delen är brännvidd och perspektiv: http://www.ciklider.se/artiklar/ja_fotoskola_3.shtml
                              ok då e det som det skall vara då alltså.
                              Men! varför har man så att man kan ändra på bländaren om den skall vara låst endå?
                              det e detta som jag snöa in mig på.

                              men tack Micke för jag trodde nått var trasigt eftersom jag fick errot fEE så nu e man lite lugn igen

                              //Pieter

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

                                #90
                                Ursprungligen postat av Pieter
                                Men! varför har man så att man kan ändra på bländaren om den skall vara låst endå? det e detta som jag snöa in mig på.
                                //Pieter
                                Det är egentligen ganska enkelt, med minsta bländaröppning är bländarlamellerna frigjorda. Ställer du in en annan bländare låses lamellerna och kamerans automatik kan inte styra dem. Det sitter en liten sryrtapp bak på objektivet som kameran använder för att ställa in bländare, testa att röra på den så förstår du hur det funkar.
                                Inställningsring för bländare brukar inte finnas på nyare objektiv, bländaren styrs via kameran istället.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...