Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

    #46
    =)

    Bilderna e hemma (e på jobbet ), OCH jag är inte NCS-medlemm så då kan man inte lägga upp bilder (?)

    men det komemr, måste bara ta mig från utlägget igår med kameran.. den vart jue inte gratis.. men helt klart värt det.. redan nu *ler*

    Kommentar

    • vigga

      #47
      Härligt Decimus!

      Då var vi två glada amatörer på foto. Har inte fått in det här med blänfare och det heller men det kommer väl. Har precis börjat experimentera jag med så vi kan ju utbyta erfarenheter längre fram.

      lycka till

      Kommentar

      • vigga

        #48
        När jag köpte kameran borde jag köpt nytt tangent bord oxå , det jag har får mig att framstå som om jag inte kan stava...

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • June 2006
          • 961

          #49
          Självkalrt följs vi åt! kul! Det jag har probelm med är alla siffor... och till vad siffrona tillhör? och hur de kombineras. och till vad sifforna tillhör... damn, det är ju det som är en av de vikiga saker för att få bra foton jue. =I

          Men men.. har med mig användarhandboken te jobbet å läser den här tiom.

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • November 2004
            • 569

            #50
            Ursprungligen postat av Decimus
            Bilderna blev inte bra, mend et berodde nog på att jag inte kan hanterade ännu.. men min sambo plockade upp den och sken upp ordentligt för det är hon som har haft ett foto intrtesse längre än jag. och de första 10 bilderna hon tar är i klass med vilken som helst av er...
            Hehe. Låter kusligt likt min egen situation när jag köpte min 350D. Och då hade jag ändå läst på en hel massa om bländare, slutare, osv. (på Zaphis fotokurs på hans hemsida och fotosidan.se, mm.) Men det är sambon som har fotointresset och det märks, för hon klämmer bara iväg en serie bilder och dom blir riktigt bra, medan man själv sitter och fotar upp ett helt minneskort under några timmar och bara får typ en okej bild...

            Konstigt nog har hon inte så bra koll på det teoretiska. Jag är bra på det teoretiska, men får inte till det praktiskt. Hon är inte lika bra på det teoretiska, men får än då till det rent praktiskt. Vissa har det bara, och så är det.
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #51
              Om ni börjar med att lära er förhållandet mellan slutartid och bländare samt vad de gör med bilden kommer ni snabbt igång.
              Tony Englund

              Kommentar

              • Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

                #52
                Ursprungligen postat av dinajel
                Hehe. Låter kusligt likt min egen situation när jag köpte min 350D. Och då hade jag ändå läst på en hel massa om bländare, slutare, osv. (på Zaphis fotokurs på hans hemsida och fotosidan.se, mm.) Men det är sambon som har fotointresset och det märks, för hon klämmer bara iväg en serie bilder och dom blir riktigt bra, medan man själv sitter och fotar upp ett helt minneskort under några timmar och bara får typ en okej bild...

                Konstigt nog har hon inte så bra koll på det teoretiska. Jag är bra på det teoretiska, men får inte till det praktiskt. Hon är inte lika bra på det teoretiska, men får än då till det rent praktiskt. Vissa har det bara, och så är det.

                suck ja vists e det så, de e litte tråkigt med naturbegåvningar, de bara klickar til så blir det bra medans en anna fipplar med alla möljliga siffor å grejor å så bara skiter de sig men men det är bara inse att man får lära sig det från grunden =) skoj det med.. men vore kul med lliiiiite naturbegåvning ibland...

                Kommentar

                • Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

                  #53
                  Ursprungligen postat av Tony
                  Om ni börjar med att lära er förhållandet mellan slutartid och bländare samt vad de gör med bilden kommer ni snabbt igång.

                  tack så mkt för tipset =)!

                  Kommentar

                  • Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

                    #54
                    Ursprungligen postat av dinajel
                    Men det är sambon som har fotointresset och det märks, för hon klämmer bara iväg en serie bilder och dom blir riktigt bra, medan man själv sitter och fotar upp ett helt minneskort under några timmar och bara får typ en okej bild...
                    Är du säker på att hon inte fuskar me att köra på P då? dvs auto..
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                    With CANON you can!

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

                      #55
                      P e la iofs inte "auto". Om man använder P måste man iallafall förstå när man vill ha stor/liten bländare eller snabb/långsam slutartid. Jag kör nästan aldrig P, däremot använder jag Av och Tv mycket. Använder mest M när jag fotar med blixt eller i studio...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • dinajel
                        Användare
                        • November 2004
                        • 569

                        #56
                        Ursprungligen postat av Laesk
                        Är du säker på att hon inte fuskar me att köra på P då? dvs auto..
                        Haha, kanske det kanske. Men jag tror hon kör med M eftersom det är så viktigt med stor bländare när man fotar fisk, och man vet aldrig vad som händer när man kör P. Ska höra ikväll.

                        Trevligt för övrigt att se att man inte var helt ute och cyklade vad gäller det där med skärpedjup och avstånd.
                        Daniel Andréasson

                        Kommentar

                        • Laesk
                          Användare
                          • February 2004
                          • 2447

                          #57
                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          P e la iofs inte "auto". Om man använder P måste man iallafall förstå när man vill ha stor/liten bländare eller snabb/långsam slutartid. Jag kör nästan aldrig P, däremot använder jag Av och Tv mycket. Använder mest M när jag fotar med blixt eller i studio...
                          "måste förstå" vid P, nej! De är ju först då man använder Tv eller Av man måste förstå sånt!
                          Ja jag fotar oftare på Tv och Av än P också..

                          Ursprungligen postat av dinajel
                          Trevligt för övrigt att se att man inte var helt ute och cyklade vad gäller det där med skärpedjup och avstånd.
                          Hehe
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                          With CANON you can!

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

                            #58
                            Nja, men på "P" har du ju chans att påverka det iallafall...
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Bedson
                              Användare
                              • November 2006
                              • 109

                              #59
                              Digital Photo Professional

                              Hej,
                              är det någon som har testat Digital Photo Professional som är det bildredigeringsprogrammet som följer med Canon 400D? Synpunkter mottages tacksamt.
                              I fall Ni proffs tycker det är sunkigt kanske det inte är någon idé att lägga tid på att lära sig det....
                              375 l Malawikar + tomt 125 l....

                              Kommentar

                              • Decimus
                                Användare
                                • June 2006
                                • 961

                                #60
                                har haft min 400D nu i knappt en månad, och man börjar lära sig men de tar tid trottsa man läst insruktionernan in och ut och bakåfram så är det trixigt..

                                en fårga, vad jag förstått så är int 400d spec väder tålig? om man vill fota en vinter dag tex, elelr regn dag, hur gör man då? ( förutom att fota innifrån och ut då )

                                finns det "skydd" te kameran eller ngt?

                                mvh

                                Kommentar

                                Arbetssätt...