Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • November 2004
    • 569

    #16
    Ursprungligen postat av Laesk
    Sitta långt ifrån har inget med skärpedjup att göra
    Ojdå. Jag fick för mej att det hade det. Jag måste ha tänkt lite fel när jag såg nån bild som försökte beskriva det där på nätet nånstans.

    Så om jag har ett makroobjektiv på säg 60mm och bländare 1.8 och slutartid 1/250 och sitter 30cm ifrån så har jag ett skärpedjup på kanske 2mm. Om jag då sätter mej tre meter ifrån och har samma bländare och slutare (1.8 och 1/250) och fortfarande 60mm. Då är alltså skärpedjupet fortfarande 2mm?
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

      #17
      Ursprungligen postat av dinajel
      Ojdå. Jag fick för mej att det hade det. Jag måste ha tänkt lite fel när jag såg nån bild som försökte beskriva det där på nätet nånstans.

      Så om jag har ett makroobjektiv på säg 60mm och bländare 1.8 och slutartid 1/250 och sitter 30cm ifrån så har jag ett skärpedjup på kanske 2mm. Om jag då sätter mej tre meter ifrån och har samma bländare och slutare (1.8 och 1/250) och fortfarande 60mm. Då är alltså skärpedjupet fortfarande 2mm?

      Jag tar tebax de! De ligger nog sanning i de du säger! Men man vill man nog använda alla kamerans pixlar, så man slipper klippa ut t.ex. fisken från 30% av hela bilden... om du förstår va jag menar. (skärpan försvinner ju, ju längre ifrån man sitter me, då kan man lika gärna köra me normalzoomobjektiv )
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

      With CANON you can!

      Kommentar

      • Bedson
        Användare
        • November 2006
        • 109

        #18
        Nu åker jag och skaffar en Canon 400D!
        375 l Malawikar + tomt 125 l....

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • June 2006
          • 961

          #19
          Då är vi två! åker inom en timme å köper en..


          MEN, nu som vet, vad säger ni om en recension gjort på fotosdian.se om 400D skulle fota mörkare? stämmer det verkligen? har har bild"bevis" med... kan canon gjort ett sådnat misstag med en hel serie??

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #20
            Ursprungligen postat av Decimus
            MEN, nu som vet, vad säger ni om en recension gjort på fotosdian.se om 400D skulle fota mörkare? stämmer det verkligen? har har bild"bevis" med... kan canon gjort ett sådnat misstag med en hel serie??
            Det är nog som så att de som har Canon upplever livet som mörkt medan de som har Nikon ser det från den ljusa sidan
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 December 2006, 18:06.

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

              #21
              jAhaa ok, då förstår jag

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • September 2005
                • 1250

                #22
                Här fanns inga pengar till en Canon 400D. Men kära hustrun tyckte att pengarna räckte till en A430 till mig i julklapp så jag kunde känna att jag hade en egen kamera. För första gången i mitt liv har jag lyckats fotografera en stirrig Tropheus med skärpa. Trixet var att öka ASA-talet till 400 och stänga av blixten. Slutligen fick jag ignorera symbolen som varnar för skakningsoskärpa (vilket lätt parerades med en maltwhisky) och mjukt smeka av avtryckaren.

                Detta har jag aldrig lyckats med när jag använt den "finare" Canon Ixus 500. Förmodligen handlar det först och främst om att läsa bruksanvisningen och lära sig kamerans inställning.

                I brist på pengar ska jag nu terrorisera er med uttalanden om att kameran har ingen betydelse, det är kompositören bakom kameran som gör bilden (vilket i stort sett inte stämmer).
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

                  #23
                  Det är bara te att terrorisera... medans vi kommer med bilder som över bevisar dig

                  Kommentar

                  • Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

                    #24
                    Tips till er som är i köptagena, riktigt bra priser!



                    EF 50/1,8 - 600kr
                    Här hittar du olika objektiv till Canons alla kameror. Canon EF-objektiv, EF-M-objektiv och Canon RF-objektiv . Vi har även begagnade objektiv till din Canonkamera.


                    EF 50/2,5 macro - 1500kr


                    430EX blixt - 1500kr
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                    With CANON you can!

                    Kommentar

                    • drd
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1112

                      #25
                      Ursprungligen postat av Tony
                      Vad kör du för bländare? Vid 2.8 får du inte många millimeters skärpedjup på en liten fisk på nära håll

                      Har nog dessvärre stått på 2.8

                      Ska testskjuta lite nu och ändra lite på bländarinställningarna och se vad som sker
                      // drd

                      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                      Kommentar

                      • Ralph
                        Användare
                        • May 2002
                        • 736

                        #26
                        Ursprungligen postat av Laesk
                        Sitta långt ifrån har inget med skärpedjup att göra
                        Jo, det har det visst det. Det är tre faktorer man måste väga in:

                        - Brännvidd
                        - Bländare
                        - Avstånd

                        Ju kortare brännvidd desto större skärpedjup. Ju större bländare desto större skärpedjup. Ju längre avstånd desto längre skärpedjup. Med andra ord bör man ha en lite kortare brännvidd, fota med lite större bländare och kanske inte sitta med näsan mot glaset för att få ett lite längre skärpedjup så att hela fisken blir skarp (om det nu är det man är ute efter).

                        På icke-systemkameror är det nästan hopplöst att få ett kort skärpedjup å andra sidan, framförallt för att objektiven har väldigt korta brännvidder.

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • August 2002
                          • 8616

                          #27
                          Hej

                          Vilken är roligare: EF 50/2,5 Macro eller EF-S 60/2,8 Macro?
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Ralph
                            Användare
                            • May 2002
                            • 736

                            #28
                            60:an tveklöst. Den har USM-motor = snabbare fokusering och avbildningsskala 1:1 (dvs du får en större förstoringsgrad).

                            Kommentar

                            • drd
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1112

                              #29
                              Ja jävlar vilken skillnad nu alltså.....hehe...så dumt innan och inte ha koll på det ju

                              Tur att det går att få tips här på detta eminenta superforum

                              Kommer snart lite nytagna kort på beviset om nyvunnen fotokunskap !
                              // drd

                              Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                              Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                              Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                              Kommentar

                              • drd
                                Användare
                                • December 2004
                                • 1112

                                #30
                                Nytaget med bländare 12 istället för 2.8

                                Inte det bästa men på väg iaf
                                // drd

                                Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                                Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                                Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                                Kommentar

                                Arbetssätt...