Ursprungligen postat av Sacrium
Frågelåda För allt inom foto.
Kollaps
X
-
-
Jag gick foto i gymnasiet, problemet är att jag inte var intresserad då utan satsade på ljudredigering och rörlig bild istället.Kommentar
-
Märkte precis att när jag kollade bilder jag tagit i Opanda IExif så visas brännvidden helt åt skogen, det verkar bara gälla bilder jag tagit med ett av objektiven. Någon (om det är någon som använder programmet) som märkt detta ?
T.ex. står det: Focal Length 431mm fast jag använt 200 som är max.Kommentar
-
Opanda IEXIF listar ju bara EXIF information som finns i bilden, så det kan vara så att det är din kamera som lagrar fel värde.
Läs in bilden i ett bildvisningsprogram som kan visa EXIF information, t.ex. IrfanView, och kolla om du får rätt värde.
Ger det programmet rätt värde, skicka ett mail till Opanda om att de har en bugg i deras program.
Ger det programmet också fel värde, skicka ett mail till supporten hos din kameratillverkare att de har en bugg i kamerans mjukvara.Kommentar
-
Kollade i programmet som följde kameran och där var det också fel info på de flesta bilder jag tagit med objektivet. Det som är märkligt är ju att det bara är från ett objektiv...Ska mejla kameratillverkaren (som du föreslog) och höra vad dom säger.Kommentar
-
Nikon D50 + AF-S DX 18-135 f3,5-56 GIF-ED
Vad för inställningar för att ta bra fiskbilder?
Jag har testat en del och tror att jag lyckats bäst med
Bländare F5,6
Exponeringstid 1/125sek
Brännvidd 100mm
Nån med andra förslag med den kombinationen kamera-glugg?Kommentar
-
Kör ISO800/1600 å så lågt bländartal som möjligt + så kort slutartid som möjligtKommentar
-
Eftersom macro till min var så dyra så tänkte jag skaffa nått annat slags objektiv till fiskfotning lr annat för jag vill skaffa ett bättre än det jag har.
Är detta ett bra objektiv
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VRKommentar
-
Bra och bra, det funkar ju shysst som semesterzoom och om man inte har så jättehöga krav. Köpte en sådan för att ha just som semesteroptik och är rätt nöjd men man får vad man betalar för. Bokehn är rätt trist på gränsen till hård och kontrasten är inte den bästa. Den gör vad den ska när man fotar på semestern men jag kommer väl inte använda den till nått annat. Fiskfoto skulle jag inte drömma om att använda den till. Nu vet jag inte vilken Nikonkamera du har men ett Sigma 50/2.8 macro är ett bättre val och inte så dyrt. Riktigt skarpt.Kommentar
-
om du känner att du kan vänta så har ju Sigma två macro på g, 18-50mm f2.8 EX DC Macro HSM och 17-70mm f2.8-4.5 DC Macro HSM
eller så köper du Nikon 55-200 nu och kompleterar med ett av Sigmas macro när de kommitKommentar
-
när släpps dom?
Bra och bra, det funkar ju shysst som semesterzoom och om man inte har så jättehöga krav. Köpte en sådan för att ha just som semesteroptik och är rätt nöjd men man får vad man betalar för. Bokehn är rätt trist på gränsen till hård och kontrasten är inte den bästa. Den gör vad den ska när man fotar på semestern men jag kommer väl inte använda den till nått annat. Fiskfoto skulle jag inte drömma om att använda den till. Nu vet jag inte vilken Nikonkamera du har men ett Sigma 50/2.8 macro är ett bättre val och inte så dyrt. Riktigt skarpt.Kommentar
-
Verkar som dom är släppta, kolla här http://www.sigmaphoto.com/news/news.asp?nID=3351 så det lär väl inte dröka så värst länge innnan de letar sig hit
Skulle vara kul att se vad priset blir också, blir väl de första ljusstarka objektiven till D40/x för rimliga pengarKommentar
-
ser ljust ut och det skulle vara kul som du säger och se vad priserna hamnar på....klart intressantKommentar
-
Inte riktigt, det där är så kallade fuskmakron dvs att de har inte avbildningsskalan 1:1 som ett riktigt makro utan de här har 1:3 istället. Se dom istället som bra normaloptik på kameran som har möjlighet att ta rätt okej närbilder.Kommentar
-
Märkte precis att när jag kollade bilder jag tagit i Opanda IExif så visas brännvidden helt åt skogen, det verkar bara gälla bilder jag tagit med ett av objektiven. Någon (om det är någon som använder programmet) som märkt detta ?
T.ex. står det: Focal Length 431mm fast jag använt 200 som är max.Kommentar
Kommentar