Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #31
    Ursprungligen postat av Decimus
    Är Canon EF 80-200/2,8 L ett bra objektiv?
    I princip all L-optik är bra optik. Canon lägger ner ett oerhört stort arbete med linsslipning, flouritbehandling, tätning, byggkvalitet och antireflexbehandling på all L-optik.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #32
      Ursprungligen postat av drd
      Och min första fråga är hur kan man öka skärpedjupet vid macrofotografering ?
      Ralpha sa det, men jag säger det igen för att vara övertydlig

      Skärpedjup beror på tre saker:

      1. Objektivets brännvidd - ju längre brännvidd, ju kortare skärpedjup.
      2. Bländarens öppning - ju större öppning, ju kortare skärpedjup.
      3. Avståndet mellan objektiv och motiv - ju närmare, ju kortare skärpedjup.

      Eftersom man oftast är mycket nära när man fotograferar makro (det är ju lixom själva grejen) så blir det ett mycket kort skärpedjup. Men det är iallafall dessa tre variabler du har att laborera med...
      Senast redigerad av Zaphi; 29 December 2006, 18:37.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #33
        Ursprungligen postat av Cissi
        Då måste jag fråga vad folk kör med för inställningar, ISO, bländare, slutartid mm? Använder alla macro-objektiv?
        Detta är en lite udda fråga eftersom inställningarna beror på flertalet variabler, bland annat ljussituationen, vilket skärpedjup man är ute efter och om man vill "frysa" bilden eller inte. En viktig sak att veta är dock att alla står i relation till varandra och kan kompensera för varandra.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #34
          När man öppnar en bild i photoshop så ser den ljusare ut än hur den såg ut i mappen när man kolla på den... är det windows och adobe som har olika uppfattningar om hur bilden är komponerad(vilken är isf rätt) eller är det nått annat fel?
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #35
            Ett bra tips är att inför varje situation ställa sig frågan "är detta en bild som kräver ett kort/långt skärpedjup eller är det en bild som kräver en snabb/långsam slutare". Efter detta vet man om jag skall utgå från att ställa bländaren eller slutaren.

            Om jag fotograferar flygande fågel är slutaren viktigast, för att man vill ju oftast frysa fågeln (alltså inte i frysen). Om slutaren är snabb blir oftast bländaren stor, vilket är bra i fågelns fall då man oftast vill ha en suddig bakgrund.

            Om det är ett porträtt eller ett landskap så är oftast bländaren viktig eftersom man vill ha ett skarpt motiv och en oskarp bakgrund då det gäller porträtt. En stor bländare ger en snabb slutare, vilket är bra, ifall det man fotar skulle röra på sig. Då det gäller landskap blir det lite problematiskt ibland då man vill ha ett oändligt stort skärpedjup. Detta kan innebära att slutaren blir för långsam för att man skall kunna hålla kameran så pass stilla för att kunna producera en skarp bild. Därför bär alltid landskapsfotografer med sig ett stativ, vilket alla fotografer bör ha, det är ett mycket viktigt redskap.

            Allt detta går ju blixtsnabbt att avgöra och jag gör det på ren instinkt, men det är faktiskt inte så dumt att gå genom dessa steg...
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #36
              finns inställning i photoshop som avger vilken färg standard du vill ha. den kanske inte är samma som den i windows.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #37
                Ursprungligen postat av deelay
                När man öppnar en bild i photoshop så ser den ljusare ut än hur den såg ut i mappen när man kolla på den... är det windows och adobe som har olika uppfattningar om hur bilden är komponerad(vilken är isf rätt) eller är det nått annat fel?
                Vilken färgprofil använder du i PS?

                Jag har läst att många har bra bilder i PS och dassiga färger i explorer pga färgprofiler. Jag har det omvända problemet. Kameran är en 300d med fabriksinställningar (parameter 1). Bilderna ser ok ut i zoombrowser och xp:s bildvisningsprogram men i Photo Shop har de mycket lägre färgmättnad...
                Senast redigerad av Micke; 29 December 2006, 18:55.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #38
                  Ursprungligen postat av deelay
                  När man öppnar en bild i photoshop så ser den ljusare ut än hur den såg ut i mappen när man kolla på den... är det windows och adobe som har olika uppfattningar om hur bilden är komponerad(vilken är isf rätt) eller är det nått annat fel?
                  Det kan ha att göra med vilken färgrymd du använder. Jag fotar exempelvis alltid i AdobeRGB och redigerar och sparar alltid mina högupplösta TIFF-bilder i detta. Om jag glömmer konvertera dem till sRGB när jag sparar dem till JPEG ser de dock dassiga ut i Windows och i Explorer etc... Om det inte beror på det så vet jag inte...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

                    #39
                    i nån bok jag har, "photoshop för digitalfotografer" så skriver de att man "ska" ha adobe RGB 1988. finns om du trycker på shift+control+k

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      #40
                      Bilder för webben konverteras till sRGB, använder man funktionen "Spara för webben..." konverteras de automatiskt till sRGB.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #41
                        det förklarar väldigt mycket för mig, har alltid tyckt att färgerna ändras när jag sparar dem för webb. kan man inte ändra detta?

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

                          #42
                          Ok många tips där =) tackar... få kolla lite på det.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • vigga

                            #43
                            Hallå decimus!

                            Blev det någon 400d eller?

                            om det blev det så berätta vad du tycker om den.

                            Kommentar

                            • Decimus
                              Användare
                              • June 2006
                              • 961

                              #44
                              Yess det blev det..!

                              Efter litte strul.. åkte först te siba, och såg priset... åkte sen te mediamarkt å såg det priset som var samma som på siba men bara för själva huset.. Man vill jue börja fota med engång jue.. =)

                              så det blev tebaka till siba och man komm hem med ett leende på läpparna..

                              Har sträckläst instruktinsboken.. dock behöver jag nog göra det lite grannna mer.. försökte mig på lite igår.. men fattar fortfarande Nada om iso bländare brännvid och allt det dära...

                              Bilderna blev inte bra, mend et berodde nog på att jag inte kan hanterade ännu.. men min sambo plockade upp den och sken upp ordentligt för det är hon som har haft ett foto intrtesse längre än jag. och de första 10 bilderna hon tar är i klass med vilken som helst av er...

                              Men men jag lär mig väll.. satans tråkigt att mina diskuss er rädda för mig å freakar ur så fort nån närmarsig akvariet..

                              Kommentar

                              • Robbe
                                Användare
                                • February 2003
                                • 527

                                #45
                                Ursprungligen postat av Decimus

                                Bilderna blev inte bra, mend et berodde nog på att jag inte kan hanterade ännu.. men min sambo plockade upp den och sken upp ordentligt för det är hon som har haft ett foto intrtesse längre än jag. och de första 10 bilderna hon tar är i klass med vilken som helst av er...

                                In med bilderna då så vi får se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...