If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ja 430EX är ju en bra blixt! (ca 1500-1800kr begagnad) allt annat är överpris eller underpris
Tack båda. Har förstått att ni Robin och Laesk rekommenderar Canon 430ex, den finns och få tag i ny för 2099:-.
Vad rekommenderar ni för fjärrutlösare eller är det kabel som gällar?
Hälsningar
Johan
3000 liter med Tropheus http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
Tack båda. Har förstått att ni Robin och Laesk rekommenderar Canon 430ex, den finns och få tag i ny för 2099:-.
Vad rekommenderar ni för fjärrutlösare eller är det kabel som gällar?
Hälsningar
Johan
Ska du fota akvariefisk är det i mitt tycke Radiosändare eller Kabel som gäller. IR känns osäker när det är så korta avstånd och vinklar. Funkar säkert jättebra om du sitter längre ifrån dock.
Ska du fota akvariefisk är det i mitt tycke Radiosändare eller Kabel som gäller. IR känns osäker när det är så korta avstånd och vinklar. Funkar säkert jättebra om du sitter längre ifrån dock.
Var hittar du 430ex ny för 2099kr?
OK, tack Robin skall fundera på Radiosändare eller om det får bli kabel. Förslag på radiosändare?
På Tradera som "köp direkt" finns det för detta pris. Någon som säljer flera stycken.
Hälsningar
Johan
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
fundert på att köpa en xtra blixt att annvända som slav.. funkar en canon speedlite 420sx till detta ändamål??? vad skall en beg sådan kosta eller skall man sattsa på något annat som slav istället???
OK, tack Robin skall fundera på Radiosändare eller om det får bli kabel. Förslag på radiosändare?
På Tradera som "köp direkt" finns det för detta pris. Någon som säljer flera stycken.
Hälsningar
Johan
Jag kan faktiskt inte rekommendera något just nu. Jag köpte en på ebay som var till för 430ex och 580ex men blixtrar till ibland utan att jag ber om det när systemet är i gång. Den funkar jättebra ena gången och är kass nästa. Den som jag köpte antar jag är samma variant som du kan köpa på kaffebrus.com för en 500-ing. Länk till produkten.
Jag tänker köra vidare på denna och se om det går att förbättra den på något sätt. En del på flickr.com diskuterar fram och tillbaka om lösningar på problemet. Det är nämligen bara på just 430ex och 580ex som den krånglar. Det finns olika kanaler på den och jag har testat två..och två st återstår.
Vad jag har förstått så är det strålningen från elektroniken i mottagaren som utlöser blixten.
Mitt tips just nu är att köra med kabel.. då funkar det garanterat. Det finns så långa kablar att du inte behöver känna dig "bunden".
Jag kan faktiskt inte rekommendera något just nu. Jag köpte en på ebay som var till för 430ex och 580ex men blixtrar till ibland utan att jag ber om det när systemet är i gång. Den funkar jättebra ena gången och är kass nästa. Den som jag köpte antar jag är samma variant som du kan köpa på kaffebrus.com för en 500-ing. Länk till produkten.
Jag tänker köra vidare på denna och se om det går att förbättra den på något sätt. En del på flickr.com diskuterar fram och tillbaka om lösningar på problemet. Det är nämligen bara på just 430ex och 580ex som den krånglar. Det finns olika kanaler på den och jag har testat två..och två st återstår.
Vad jag har förstått så är det strålningen från elektroniken i mottagaren som utlöser blixten.
Mitt tips just nu är att köra med kabel.. då funkar det garanterat. Det finns så långa kablar att du inte behöver känna dig "bunden".
Tack Robin, får fundera vidare hur jag skall göra. Hör gärna av dig vad du kom fram till när det gäller inställningén på radiosändaren.
Hälsningar
Johan
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
Tack Robin, får fundera vidare hur jag skall göra. Hör gärna av dig vad du kom fram till när det gäller inställningén på radiosändaren.
Hälsningar
Johan
Saken är ju den att om du ska använda en radiosändare kan du inte köra full blixtautomatik (E-TTL) och behöver egentligen inte en 430ex eller någon sån dyr blixt. Det går lika bra med min gamla nissinblixt från tradera för 25kr. Nackdelen med en sån blixt är anpassningsbarheten. Jag kan inte ställa in den som jag vill.. styrka osv. Ett hett tips om du vill kör trådlöst, är 550ex som 580ex föregångare och helt ok blixt. Du kan köra E-ttl "on camera" och trådlöst via radiosändaren "off camera".
Jag har en 540ez som jag använder tillsammans med 430ex. Funkar klockrent även om det är en äldre blixt. Tyvärr kan jag inte sätta en optisk slavtändare på 430ex, då hade ju mitt trådlösa system varit felfritt. Sladd går men det är ju inte lika kul.
Hoppas du blir lite klokare.
Kommentar