Blå ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jbh

    Blå ciklid

    Hej...
    Har nyligen skaffat två halvstora blå cilkider. De har nu lagt ägg/rom/yngel i en grop.
    Hur gör jag för att de ska överleva?
    De har tidigare lagt "en hög" men de försvann efter några dagar...
    Behöver svar SNABBT!!!
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    #2
    Ursprungligen postat av jbh
    Hej...
    Har nyligen skaffat två halvstora blå cilkider. De har nu lagt ägg/rom/yngel i en grop.
    Hur gör jag för att de ska överleva?
    De har tidigare lagt "en hög" men de försvann efter några dagar...
    Behöver svar SNABBT!!!
    Är det någon rörelse i gropen så är det nykläckta larver. Jag skulle i såfall rekommendera att du sätter igång en artemiaodling. Ynglena kommer att älska nykläckt artemia. Har du andra fiskar i samma kar? I så fall kan det vara idé att flytta på dom.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Blå ciklider är rena lekmaskinerna så skulle de misslyckas så brukar de leka snart igen. nykläckt artemia när ynglen är frisimmande är bäst men pulvriserat torrfoder eller sera micron och liknande fungerar också. Om de inte har väldigt stort motstånd så brukar de klara yngelvården själva. Lycka till

      Kommentar

      • nicklas_wijkmark
        Användare
        • February 2006
        • 46

        #4
        Hej!
        Blåciklider är precis som Lennart säger riktiga lekmaskiner, så misströsta inte om ynglen dör. Om de ligger i en grop och "darrar" så rör det sig om nykläckta yngel som inte blivit frisimmande ännu. Detta blir de om några dagar (3-4 dagar tog det för mina blåciklider). Så fort de är frisimmande så tar de nykläckt artemia. Men var försitig med andra fiskar i akvariet, ynglen blir lätt uppätna, trots föräldrarnas försök att skydda dem. En bra idé kan vara att spruta ner artemian med en slang eller en pipett så den kommer fram till ynglen och inte bara sprids ut i hela akvariet.
        MVH
        Nicklas
        www.wijkmark.com
        http://mostphotos.com/index.php?referenceid=2592

        Kommentar

        Arbetssätt...