kardinaltetror

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klara
    Användare
    • December 2006
    • 13

kardinaltetror

Hej,

detta blir mitt andra inlägg på detta forum. Jag har köpt ett stim kardinaltetror på 10 stycken och de verkar må bra i mitt standard akvarium. De är helt OK, bortsett från att de är ganska bleka, den typiska röda färg knappt syns på dem. De var ganska bleka redan när jag köpt dem i affären. Jag har mörkt botten i akvariet som gör att färgen utvecklas mer (enligt böckerna) och jag började även mata dem med frysta röda mygglarver också för att ge dem bättre kondition. Min fråga, hur kan jag nå bättre resultat för att de blir mer färgglada? Temperaturen på vattnet är ca. 25 grader som det normalt, tycker jag, och ingen stress i akvariet heller. Tack för svaret, Klara
    Mvh,Klara
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Hej klara o välkommen till ciklid.se

Det står inte i ditt inlägg hur länge du haft dom eller hur länge ditt kar varit igång.
    Men oroa dig inte. Låt dom gå i lugn och ro och mata sparsamt i början.
    Du matar naturligt vis med vad du vill men ta det lite lugnt med just röda mygg. En del (inkl. mig själv) har haft lite problem med just röda mygg. Det behöver naturligt vis inte vara så i ditt fall men det kan vara bra att veta.
    Inhandla ett foder som innehåller astaxanthin. Det är ett naturligt färgfoder som tar fram det röda i fisken.
    Mina får också en bra färg med ett lysrör som heter Grolux.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• klara
      Användare
      • December 2006
      • 13

Hej Larry,

mitt kar har varit igång nu exakt ett år. Tack för dina råd, visst måste man ha tålamod för att se tetrorna mer röda. Du "skrämde" mig lite med detta röda mygg-problem...(röd-röd,HIH), vad kan det vara, kan du berätta mer,tack? Jag har två nya söta honungsguramier också, de tar myggorna in i munnen men sen spottar dem ut också...Annars äts myggorna upp ganska fort...Nåväl,mvh:Klara
      Mvh,Klara

Kommentar

• Gäst

Röda mygglarver är starkt allergiframkallande och många får besvär tex klåda så det är viktigt att tvätta händerna efter matning. även vissa fiskar tål ej rödmygg.

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Röda mygg matade jag mina firrar under en liten period.
          Under den tiden så fick jag problem med fisken, sjukdom kom och gick, fisken växte dåligt.
          Visst det är många faktorer som spelar in men som jag uppfattade det så blev det betydligt bättre när jag bytte foder. Dessutom fick jag kli (rodnad) på händerna när jag höll på att pilla med maten. Även det är svårt att säga bestämt men besvären upphörde i allafall ungefär samtidigt som jag bytte foder.

Det finns säkert bra tillverkare av fryst rödamygg men jag tycker ändå att du kan prova att köpa någon Astaxanthin baserad mat. Cyclops är även det bra foder som förstärker färgen.
          Testa och bedöm själv om det hjälpte eller ej

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Om du bestämmer dig så gör ett litet reporage vettja.
            Plåta fisken före och efter en månads "nymatning". Återkom med dina resultat så kan vi alla lära oss av hur det gick

Kommentar

• klara
              Användare
              • December 2006
              • 13

Oj, det visste jag inte men det kan hända med fodern. Visst, försöker jag vara försiktigt med dessa röda mygglarver och prova något annat som du föreslår. Mvh, Klara
              Mvh,Klara

Kommentar

• Danne_K
                Användare
                • February 2006
                • 777

Ursprungligen postat av Lennart 2
                Röda mygglarver är starkt allergiframkallande och många får besvär tex klåda så det är viktigt att tvätta händerna efter matning. även vissa fiskar tål ej rödmygg.
                många utvecklar även astma... du ska inte behöva ge något färgfoder till kardinaler. när dom är bleka är dom ofta rädda för något el så är något annat fel men dom äter ju osv så tror ju inte att de är någon större fara ge dom lite tid bara. och framför allt för din egen hälsas skull byt foder.

Kommentar

• klara
                  Användare
                  • December 2006
                  • 13

Ursprungligen postat av Danne_K
                  många utvecklar även astma... du ska inte behöva ge något färgfoder till kardinaler. när dom är bleka är dom ofta rädda för något el så är något annat fel men dom äter ju osv så tror ju inte att de är någon större fara ge dom lite tid bara. och framför allt för din egen hälsas skull byt foder.
                  OK, tack för varningen. Det verkar som att det är nog bäst att slippa detta foder. ((((En fundering: varför rekommenderar man röda mygglarver ändå (t ex i flesta akvarieböcker) om det är så farlig? ))))
                  Noväl, jag lär mig mycket av er i detta forum, som jag är tacksam för. Jag återkommer gärna och berättar hur kardinalerna mår och visst det tar lite tid också att anpassa de den nya miljön.
                  Mvh,Klara

Kommentar

• Jeppe
                    Användare
                    • October 2005
                    • 409

Byt från röda mygg till svarta istället men skaffa även ett foder med Astaxanthin, det borde ge dom ännu starkare färg. Kardinaltetror är för övrigt riktigt trevliga trots att dom anses lite som "en fisk som bara nybörjare kan ha". Jag vill ha dom, fast har just nu svart neontetra istället, ryggit fina just i mitt akvarium, finare än på de flesta bilder.. undra varför?

Lycka till i fortsättningen!
                    540 Troffar, Callochromis ect
                    100 sydamerica, dvärgar
                    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                    40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• klara
                      Användare
                      • December 2006
                      • 13

Ursprungligen postat av Jeppe
                      Byt från röda mygg till svarta istället men skaffa även ett foder med Astaxanthin, det borde ge dom ännu starkare färg. Kardinaltetror är för övrigt riktigt trevliga trots att dom anses lite som "en fisk som bara nybörjare kan ha". Jag vill ha dom, fast har just nu svart neontetra istället, ryggit fina just i mitt akvarium, finare än på de flesta bilder.. undra varför?

Lycka till i fortsättningen!
                      Tack för ditt råd. Vore kul se dina fina svarta neontetror, har du ev bilder på dem?
                      Mvh,Klara

Kommentar

Arbetssätt...