osmoss / discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesse jane
    Användare
    • November 2006
    • 14

    osmoss / discus

    Hej funderar att starta upp ett akvarium med discus.Undrar lite om osmoss system , vad jag har förståt så fösvinner salter , klor och andra ämnen ur vattnet.Osmoss vattnet vad får det för ph och hårdhet ? Eller försviner all hårdhet ur vattnet (Borde bero på vad som kommer ur kranen ?) Har förstått att det ska bli mjukare, men hur mycket ? . Om man använder co2 hur mycket sänker det ph ?
  • Ante
    Användare
    • November 2002
    • 571

    #2
    resultatet blir PH 7 och hårdhet 0

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Ja själv har jag inte behövt osmos pga att vi har så pass bra vatten,sänker pH med en damstrupma i akvariet innehållande torv får på så sätt ett bra vatten,jag kör med enkla medel och det har lyckats,kommun jag bor i är känt för och ha ett bra diskusvatten,Mvh Ann-Mari

      Kommentar

      • jesse jane
        Användare
        • November 2006
        • 14

        #4
        Enkla svar på en tillkrånglad fråga ,. tack

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Var det inte enkelt nog?svaret alltså man behöver inte göra diskushållning krångligare än vad det är med några få grundregler så kommer man långt,Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • April 2002
            • 897

            #6
            Ursprungligen postat av annmari
            Hej!
            Ja själv har jag inte behövt osmos pga att vi har så pass bra vatten,sänker pH med en damstrupma i akvariet innehållande torv får på så sätt ett bra vatten,jag kör med enkla medel och det har lyckats,kommun jag bor i är känt för och ha ett bra diskusvatten,Mvh Ann-Mari
            Har du något riktmått på hur mycket torv du kör per, säg 100 liter?
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              Inte exakt Gabbi men jag brukar låt oss säga till ett 220lit akvarium med diskus ha en damstrumpa av den kortare varianten lagomt fylld mend torv jag har inte mätt upp exakt utan mer kört på fingertoppskänsla,byter då torv i strumpan en gång var 14:de dag, för mig har det fungerat bra det akvarium jag nu håller på iordningställa är på 275 lit där kommer jag troligen och ha torv i ytterfiltret.man får väl prova sig fram tror jag,Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • drd
                Användare
                • December 2004
                • 1112

                #8
                Jag har en damstrumpa med 5 dl seras dammtorvpellets i mitt 720 diskuskar
                Funkar hur bra som helst.
                // drd

                Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                Kommentar

                • edlund
                  Användare
                  • February 2005
                  • 152

                  #9
                  Ursprungligen postat av drd
                  Jag har en damstrumpa med 5 dl seras dammtorvpellets i mitt 720 diskuskar
                  Funkar hur bra som helst.
                  Men det funkar väl bara för det är lödde vatten ?

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    #10
                    Osmos sänker inte ph värdet. Däremot gör det vattnet väldigt mjukt, tar bort salter och mineraler. Även kloramin (och annat skräp från vattenledninen) får stryka på foten.
                    Det negativa är att ledningsförmågan minskar men framförallt så är osmosvatten väldigt ostabilt. Det gör att att ph värdet kan förrändras mycket snabbt. Lätt tack och lov är det att fixa de problemen. Ta 2-4 Axalsalttabletter per 100 liter osmosvatten samt ett par kryddmått bikarbonat. Då mår fiskarna prima samt vattnet blir tillräckligt stabilt för att ph ska sluta svänga.

                    Vill du ha lägre ph så använd torv. Hjälper inte det så funkar någon mild syra helt ok. Ekextrakt ska även det funka bra. PH buffert går att få tag i i välsorterade butiker.
                    Men mucket viktigare för fisken är ett stabilt ph. Mina discus leker och får frisimmande yngel i ph 8,0.

                    Faktum är att när jag kört med osmos så leker inte bara Discus tokmycket utan även Malawi och tanganyika triggas till lek.

                    Egentligen blir kranvatten som silas i ett osmosfilter väldigt likt regnvatten. så hade vi inte fördärvat regnvattnet så hade varir enklare att ställa ut en tunna under stupröret. men gör inte det för att regnvatten är inte att rekomendera.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

                      #11
                      Glömde att säga ....välkommen till ciklid.se Jesse jane och ett gott nytt år.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...