Nikon > Canon

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Jadu... SLR kanske behöver en närmare förklaring. Förr i tiden hade många kameror två linser, ett som man tittade i och ett som tog bilden. Senare kom nån på att man kunde då istället ha en spegel i kamerahuset som reflekterade upp den bild i sökaren (där du tittar) som det "riktiga" objektivet snappade upp så att man skulle kunna se det som kameran faktiskt fotade. Ett problem med detta va ju dock att den vände bilden fel, vilket man löste genom att ha ett prismaglas i toppen på huset som vände bilden rätt igen. Single Lens Reflex innebär alltså att du har en lins som reflekterar bilden på en spegel.

Det finns dock kameror som är SLR men som saknar prisma, HASSELBLAD exempelvis. Där ser man bilden felvänd, vilket kan vara lite förvirrande...

Såhär såg kameror ut innan man kom på detta med spegeln: http://www.ulfhaase.se/imgcam/rolleiflex_1.jpg
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

Ursprungligen postat av deelay
      Det e sant... =) sticker till affären nu så man hoppas dom har nått hemma =)=)

Vakna!!! Avge rapport nu ffs
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Ursprungligen postat av Laesk
        Vakna!!! Avge rapport nu ffs
        400D med kitobjektiv + fast 50/1.8 II =) Får köpa ett vassare objektiv senare.

Nu får man lägga sig i träning så man får lite fräsha kort =) prova lite snabbt innan svärmorsan skulle sova bara =) burken står i gästrummet =(
        Tänkte jag skulle köpa nån blixt o lägga uppe på burken o testa med... dom simmar ju sällan där man vill att dom ska simma =)
        Senast redigerad av deelay; 28 December 2006, 00:31.
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Laesk
          Användare
          • February 2004
          • 2447

halllllleeeluuuujjjja

har du batterigrepp sen innan?

om inte: http://fotokungen.jetshop.se/ShowPro...spx?prodid=450
          (du vet att du får med en släde för AA-batterier me va, så man måste inte köpa ett extra Canon NB-2LH)

Fast om du vill de, så kan jag tipsa om zebramedias piratbatterier som är bra å billiga:

Kört själv me sånna till 350:in å 400:an
          Senast redigerad av Laesk; 28 December 2006, 00:33.
          Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Ursprungligen postat av Laesk
            halllllleeeluuuujjjja

har du batterigrepp sen innan?

om inte: http://fotokungen.jetshop.se/ShowPro...spx?prodid=450
            Tycker den blir för klumpig med det... måste va snabb när man far från ena sidan till den andra =) Inte som att sitta i skogen me kaffe detta... här ere action vettu =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

Ursprungligen postat av deelay
              400D med kitobjektiv + fast 50/1.8 II =) Får köpa ett vassare objektiv senare.

Nu får man lägga sig i träning så man får lite fräsha kort =) prova lite snabbt innan svärmorsan skulle sova bara =) burken står i gästrummet =(
              Tänkte jag skulle köpa nån blixt o lägga uppe på burken o testa med... dom simmar ju sällan där man vill att dom ska simma =)

Ok, va kul, alltså du köpte bara kamerahuset och köpte två olika linser till då?

och vad är då kitobjektiv + fast 50/1.8 II frågar jag som e mkt ny i gemet =) vad, varför, hur och när, förmodligen efter det, så e vi på det klara ed det iaf =)

Kommentar

• malawi375
                Användare
                • April 2006
                • 209

Sen jag tog mina första bilder med AE1:an så är jag fast för Canon, men ni kommer väl ihåg kultfilmen "Gotcha" från 80-talet där den ena av killarna som är huvudperson frågar sin pappa snällt om han får låna dennes kamera...svaret blir: "It's not a camera - it's a Nikon"

Kommentar

• doctor
                  Användare
                  • December 2003
                  • 238

Ursprungligen postat av malawi375
                  Sen jag tog mina första bilder med AE1:an så är jag fast för Canon, men ni kommer väl ihåg kultfilmen "Gotcha" från 80-talet där den ena av killarna som är huvudperson frågar sin pappa snällt om han får låna dennes kamera...svaret blir: "It's not a camera - it's a Nikon"

Ha ha ha vilket skönt citat! Underbart!

Grattis till din nya kamera deelay, hoppas att du får glädje av den lång tid framöver! Och så vill vi såklart se massor med bilder, skicka ut svärmor och plåta lite!

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Ursprungligen postat av doctor
                    Och så vill vi såklart se massor med bilder, skicka ut svärmor och plåta lite!
                    Är hon bra på att plåta?
                    Tänk att man redan på 80-talet insåg att Nikon är mer än en vanlig kamera .
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• doctor
                      Användare
                      • December 2003
                      • 238

Menade såklart att han ska skicka ut svärmor från rummet och plåta fiskarna. Såklart!

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

Ursprungligen postat av doctor
                        Menade såklart att han ska skicka ut svärmor från rummet och plåta fiskarna. Såklart!

Om jag ska va riktigt ärlig så förstod nog Micke de å ville skojja till de lite
                        Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Decimus
                          Användare
                          • June 2006
                          • 961

varit inne på fotosidan.se nu och där komemr jag definitiv hänga en hel del!

Laesk: varför bör jag köpa 70-200 och inte tec 70-300?

mvh

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Annars kan jag rekommendera www.photo.net som håller otroligt mycket högre kvalitet än fotosidan (det går inte ens att jämföra) samt har ett forum med otroligt kunnigt folk så man nästan ramlar baklänges. Ibland kan man få svar att personer som jobbar på leitz och testar optik och sånt Man kan även spendera en hel livstid med att bara titta på bilder där, det är helt otroligt egentligen...

Kommentar

• Decimus
                              Användare
                              • June 2006
                              • 961

Ursprungligen postat av Zaphi
                              Annars kan jag rekommendera www.photo.net som håller otroligt mycket högre kvalitet än fotosidan (det går inte ens att jämföra) samt har ett forum med otroligt kunnigt folk så man nästan ramlar baklänges. Ibland kan man få svar att personer som jobbar på leitz och testar optik och sånt Man kan även spendera en hel livstid med att bara titta på bilder där, det är helt otroligt egentligen...

skall kolla där omedelbums,!

annars så får även du flika in tankar om olika objektiv osv som kan vara värt att nämna,

är mkt nyfiken på macro, är det de objektiven som behövs när man tex tar på fisk eller när bilder på mindre djur,saker,ting.?

mvh

Kommentar

• Zaphi
                                NCS Medlem
                                • July 2002
                                • 5395

Jag tror det mest prisvärda makrot på marknaden idag fortfarande är Tamrons SP90 f/2,8. Jag kan dock ha fel, för jag är ingen sån som direkt hänger med i den senaste utvecklingen längre (vad micke än säger). När objektivet släpptes för några år sedan slog det ner som en blixt från klar himmel eftersom det va så jädra skarpt så det knappt gick att använda till porträtt samt att det kom från ett företag som normalt producerar skräp. Det vann priser och blev hyllat etc. Jag vet inte va det ligger på idag, 4-5 lök kanske. Det är kanon om du är intresserad av makrofotografering.

Ett stort fel många gör som köper optik är att de köper innan de vet vad de är för typer av fotografer. Det kan ta år att lista ut och det kan ändras med tiden också. Vissa köper feta teleobjektiv men så visar det sig att de aldrig tar telebilder. Andra köper vidvinklar som märker att de sedan mest vill fota fåglar och djur på håll. Det är inte lätt.. Det bästa kanske är att köra med kitoptik ett tag och känna vilket håll det drar åt för att sen investera feta pengar i fett glas.

Ett 50mm bör dock alla ha i sin väska och Canons 50mm f/1,8 är sjukt skarpt för en tusing. 50mm optik är lätt att bygga eftersom det ger ett normalperspekti och med x1,6 förstoring du får på din digitalkamera gör det 50t till ett optimalt porträttobjektiv på 80mm. Det går dock sönder ganska ofta (jag är inne på mitt tredje) men det är så billigt så det gör inget. Mitt ena gick sönder en gång under en bröllopsfotografering. Främre linsen bara ramla ut, det va väl inte sådär jädra bra tajming faktiskt. Nästa gång kanske jag köper f/1,4an, den är bättre byggd, men 3-4 gånger så dyr...

Kommentar

Arbetssätt...