Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey

    Malawi

    ska nu byta från sällskaps akvarium till malawi , skulle behöva lite hjälp när de gäller bakgrund , sand eller grus , biostop till ett 240 L juwel (bok) , kommer att ha orginal pumpen på 600 L och en aqueal AE UNI MAX 500 på 1200 L , hade tänkt ha 15st demasoni 5st röd rubin , 5st golden och nån bra (snygg) mal , och om de funkar med några praktbotior.

    P.S behöver all hjälp jag kan få.
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    #2
    Först så kan det väl sägas att 240 liter är ett litet akvarium när det gäller malawi. Låter som du tänkt ha lite för mycket arter för min smak. 2-3 brukar jag rekomendera i detta fall. Det bör också vara ganska fredliga arter eftersom en dominant hane lätt tar hela karet som revir då det inte är större. Se till att inte bygga grottor i mitten, utan i hörnen. Du vill ha de dominanta hanarna i hörnen för att de på så sätt tar mindre av akvariet som revir, troligtvis.

    Fin sand skulle jag rekomendera. Vad det gäller pump så är borde 800-1200l/h funka fint, så länge det är pumpar som verkligen leverera just detta, inte bara de första veckorna. 1200l/h är väl i överkant.

    Bakgrund skulle jag rekomendera att ha något som inte tar plats i karet eftersom det är ont om plats ändå. En svart plansh kanske!?

    Valet av fiskar är lite svårare. jag skulle satsa på ett par aulonocara, ev en hane och några honor och en fredligare och mindre Mbuna art, typ Saulosi. Saulosi hanarna är liknande demasonin, men honorna gula.

    Fler av få arter ger snyggare kar!!!
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    Arbetssätt...