If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Kommer att ta upp med arrangören angående en fotopolicy under själva föredragen, då det under föredragen på Ciklistämman i Göteborg blev lite väl extremt blixtrande.
Detta bör undvikas då föredragshållare kan bli störd av detta "smattrande".
Nu har väl dom flesta så bra kameror så dom kan ta utan blixt... sen klargör innan föredragen att ta sparsamt med kort. Sätta upp ett eventuellt förbud tror jag bara skapar dålig stämmning.
Jag störs i och för sig inte av att folk fotograferar under föredragen, å andra sidan förstår jag heller inte tjusnsningen med att fotografera av i princip varje bild som föredragshållaren visar på väggen. Det är ju lite skumt tycker jag, menmen.
Det korrekta sättet att gå till väga tycker jag är att fråga varje föredragshållare hur de vill ha det och informera om detta innan föredraget. Det måste vara upp till dem anser jag. Att förbjuda fotografering är inte kanske det smidigaste sättet...
Skulle det inte vara bra om man frågade föredragshållarna om man kunde få de bilder de visade som typ en pdf man lägger på ciklid.se efter stämman. Vet man det behöver man inte ta bilder på bilderna utan enbart på föredragshållare och så.
Blixtförbud under föredragen, samt att det endast är tillåtet att fota längst bak i salen vore väl lämpliga regler för då lär knappast föredragshållarna bli störda.
Sedan förstår jag inte heller vitsen med att fota nästan alla bilder (som Zaphi skriver) men är det verkligen folk som gör så.
Själv tar jag kanske 5-6 foton under ett föredrag - något på någon extra vacker/intressant fisk samt något på de textsammanställningar som ibland visas när det skall redogöras för något (annars kommer man inte ihåg det efteråt).
Kommentar