If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
900x900 bildpunkter går säkert att ladda upp och behöver inte vara större än några tiotal kB
denna bild är 549 x 900 och 106kB och är liite större än ett frimärke!
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
900x900 bildpunkter går säkert att ladda upp och behöver inte vara större än några tiotal kB
denna bild är 549 x 900 och 106kB och är liite större än ett frimärke!
Du förstår precis vad jag menar och även du skulle vilja få upp bilder med bättre upplösning!
Hårdiskar är idag ingen kostnad!
Ta bort denna löjliga gräns så snart som möjligt, inget roligt att banta ner hyfsade bilder till 90-tals nivå.
Även om man får upp pixlarna så blir det grynigt och lite tråkigt.
Edit: fast din bild tege var ju faktiskt riktigt fin!?!? Då funderar jag lite. Jag har alltid minskat storleken på bilden till 275kB genom att just minska antalet pixlar. Hur gör ni. Högre komprimering? Färre färger? Hur? Kan vi fixa till ett script som gör detta automagiskt om bilden är för stor så att man slipper gå ned till 1024x768 bara för att det är enkelt.
Även om man får upp pixlarna så blir det grynigt och lite tråkigt.
Edit: fast din bild tege var ju faktiskt riktigt fin!?!? Då funderar jag lite. Jag har alltid minskat storleken på bilden till 275kB genom att just minska antalet pixlar. Hur gör ni. Högre komprimering? Färre färger? Hur? Kan vi fixa till ett script som gör detta automagiskt om bilden är för stor så att man slipper gå ned till 1024x768 bara för att det är enkelt.
Ställ in max storlek till 275 på din bild i redigeringsprogrammet. Spara den i olika pixelstorlekar och kolla när den spricker.
Jag testade häromveckan och tycker att upp till 1500pixlar kan man gå med max 275. Men det kan ju vara olika beroende på program eller nått???
Men för det är jag inte mot att man får lägga in större bilder......
Egentligen finns det väl ingen anledning att posta bilder större än 1000 pixlar i ett forum? En bild i den storleken blir med låg jpeg-komprimering på kvalitet 80-90% mellan 150 och 250kb, alltså bör gränsen räck väl som den är.
Om man vill posta större bilder handlar det nog mer om lathet att inte orka skala ner bilderna till 1000 pixlar.
Skalas de inte ner automatiskt när man postar dem?
I så fall beror eventuell kvalitetsförlust troligen mer på forumets nedskalningsalgoritm än jpg-komprimering. Alltså ännu ett skäl att ska ner bilderna till rätt storlek innan man postar dem.
De skalas inte ned utan det måste manuellt göras, jag har föreslagit att det göra per automatik tidigare. Sedan kan ju nedskalningen göras på olika sätt. Färre pixlar eller högre komprimering, eller färre bitar per pixel. 1000x1000 är väl en bra gräns men sedan är kb gräns ett komplement.
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
Egentligen finns det väl ingen anledning att posta bilder större än 1000 pixlar i ett forum? En bild i den storleken blir med låg jpeg-komprimering på kvalitet 80-90% mellan 150 och 250kb, alltså bör gränsen räck väl som den är.
Om man vill posta större bilder handlar det nog mer om lathet att inte orka skala ner bilderna till 1000 pixlar.
OK, jag ger mig!
Med rätt verktyg så går det att få fram bra bilder. Har varit borta från det här med stillbilder länge pga av värdelös kamera, nu har den blivit uppdaterad så då är det dags att uppdatera gubben bakom kameran också
Kommentar