Corydoras från Rio Negro

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke M
    Användare
    • November 2006
    • 116

Corydoras från Rio Negro

Håller på startar upp en 720l sydamerikaburk som kommer innehålla appistogrammor, rödmunstetra, bilbuk och discus mm. Ska försöka hålla mig till Rio Negro och även efterlikna vattnet just därifrån, dvs rötter, vissna löv, torvfiltrering mm. pH 6-6,5. (dock en och annan växt som kanske inte är 100% biotopriktig)
    Så nu håller jag på besluta vilken Corydoras jag ska ha. Det finns ju olika arter ifrån i princip varenda bäck i hela S-A.
    Så hjälp mig gärna att lista upp vilka arter som kommer från just Rio Negro och dess tillflöden, (den norra, då det tydligen även finns nån mindre Rio Negro söder om Amazonasfloden?).
    Gärna förslag på en "långnosad" art då dessa brukar rota runt i sanden bättre.

Mvh Micke

Ps. Efterlyser även Appistogrammor från samma område, men lägger upp den tråden på "sydamerikanska ciklider". ds
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Du kommer inte få många svar. Sök själv på fish base och möjligen speca frågan senare. Det här är ett ciklidforum.

Kommentar

• Gabbi
      Användare
      • April 2002
      • 897

När vi var nere nyligen hittade vi inte en enda corydoras på en hel månad. Vi tror att vi kanske såg någon smita förbi i den biflod som Micke visar bild på i din andra fråga, men vi hann inte se helt säkert.
      Inget svar på din fråga direkt, men det verkade inte krylla av dem tyvärr.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Jarnis
        Användare
        • November 2005
        • 415

Prova att gå in på www.planetcatfish.com och gör en sökning på Corydoras+rio+negro så får du upp ett antal alternativ.
        Micke

Kommentar

• Micke M
          Användare
          • November 2006
          • 116

På fishbase och planetcatfish kan man hitta ett tiotal corydoras från Rionegro, serratus och imitator verkar intresanta bl.a.
          Men om du Gabbi var där själv och inte såg så många så tror jag dig. Vetetusan vad det blir för Rio hemma hos mig, det börjar bli som jag tänkt mig ungefär iallafall. Sen att det inte är 100% Negro är inte hela världen. Upptäckte bara att mycket av det jag vill ha kommer därifrån, så jag tänkte ett tag om man skulle köra hela linan ut. Men inser nog nu att det får bli lite mer "norra sydamerika soppa"

Kalle-Maja: Misstänkte det, det är därför samma fråga ligger på zoopet

Mvh Micke

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

enligt fishbase

Corydoras amandajanea
            Corydoras crypticus
            Corydoras duplicareus
            Corydoras imitator
            Corydoras incolicana