Ursprungligen postat av Danne_K
tropheus pemba
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av Falköping AndreasJa du har ju sådan jätte erfarenhet (inte) av troffar så du vet ju. Jag bara menade att visst ha inredning med en massa sten men jag kan lova att det kommer dö ett flertal fiskar och även en del kommer att bli honor. Vill men kompletera upp sin grupp ett par ggr / år för att bibehålla sin grupp så visst ha en massa inrednign men det är definitivt inget roligt. Nu så finns det ju alltid undantag där det funkar kanon med en massa inredning. hade en grupp ilangi som gick i kar med ca 150kg faxekalk o det funka ganske smärtfritt.
Har du flyttat till bromma nyss föresten?
Jag påstår inte att dina erfarenheter Andreas är felaktiga utan att det går att göra på andra sätt än det du beskriver. Typ som att det idag går att spika i en spik med en hammare eller använda sig av en spikpistol.
Japp, flyttade till Bromma och flickvännen 1 sep. Trivs som fisken i vattnet.Senast redigerad av Robin; 20 December 2006, 22:33.Mvh
RobinKommentar
-
Ursprungligen postat av Falköping AndreasJag visst stämmer det.. sorry men har maginfluensa o va inte på topp humör när jag skrev det men det är så som jag upplevt i mitt fall o vet många som tycker det samma att lite inredning ger mindre gruff o en mer problemfri troffe grupp. Det är så jag ser det.
det är lugnt. jag tror att du har rätt i det att det är lättare att få ett troffe kar att funka om du skipar inrednigen. men personligen så föredrar jag nog att ösa på med lite sten. men skulle jag odla så är jag lite kluven hur jag skulle göra om jag skulle "tömma" honorna skulle jag nog skippa inredningen. skulle dom få gå tiden ut så skulle jag nog ösa på med sten.Kommentar
-
Får man det att funka med lagom mkt sten (stora men få) så är väl det att föredra, om man gillar det. För mkt sten drar på sig bara en massa skit med allt det innebär (noggrannare/oftare städning, svårare att fånga tuggande honor etc...)"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Ursprungligen postat av ozricFår man det att funka med lagom mkt sten (stora men få) så är väl det att föredra, om man gillar det. För mkt sten drar på sig bara en massa skit med allt det innebär (noggrannare/oftare städning, svårare att fånga tuggande honor etc...)Mvh
RobinKommentar
-
...skojade han till det."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Intressant diskussion det här med inredning med stenrösen och grottsystem eller mer kalt med inga eller ett fåtal stenar.
Åsikterna verkar gå isär om vilket som funkar bäst när det gäller att begränsa aggressionerna hos fiskarna, eller så har båda skolorna rätt!
När det gäller yngel så inser jag att det är lättare att fånga och tömma honor om jag har dem i ett kalt akvarium. Om jag inte vill tömma dem utan låta dem gå kvar och ändå få se att både de tuggande honorna och en del yngel klarar sig - är det kört med "kal" inredning då?Kommentar
-
Intressant diskussion det här med inredning med stenrösen och grottsystem eller mer kalt med inga eller ett fåtal stenar.
Åsikterna verkar gå isär om vilket som funkar bäst när det gäller att begränsa aggressionerna hos fiskarna, eller så har båda skolorna rätt!
När det gäller yngel så inser jag att det är lättare att fånga och tömma honor om jag har dem i ett kalt akvarium. Om jag inte vill tömma dem utan låta dem gå kvar och ändå få se att både de tuggande honorna och en del yngel klarar sig - är det kört med "kal" inredning då?Kommentar
Kommentar