If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det är hyfsat rättvist,men om ett annat foto bara får en röst,en 8 t ex och alla andra tycker den är kass och inte röstar på den alls,då får den ju högre betyg än den som fått fler röster och då är det är ju inte lika rättvist.
Varför skall man bara rösta på ett foto. Om jag röstar så sätter jag betyg på alla (förutom mitt eget då om jag skulle delta).
Alla röstsystem förutsätter att många skall rösta om utfallet skall bli rättvist - om det är få röstande blir det orättvist oavsett vilket system man använder.
jag tycker att manipuleringen av bilder via tex photoshop ska ge sämre betyg, är det inte fototävling vi snackar om inte bildhanteringstävling.
de som JAG bedömer vara uppenbart photshoppade får alltid urkassa betyg av mig tex där bakrunden helt är svart på.....det vore just ett snyggt akvarie! eller har fisken lagts på ett svart papper för att sedan fotas.........
nej fram för de rena bilderna, sen om man fixat lite grand är ju omöjligt för mig att veta men då skiter jag i det, om det inte märks tydligt.....
Om möjligt borde det förbjudas med efterjustering av fotorna.........
håller med kjell oxå om att onödigt stora bilder stör rätt mycket......
sen är man ju lite färgad oxå man röstar ju lite med hjärtat efter om man gillar fisken oxå...
men detta är ju bara min åsikt
Senast redigerad av cichlids4fun; 27 January 2007, 06:36.
jag tycker att manipuleringen av bilder via tex photoshop ska ge sämre betyg, är det inte fototävling vi snackar om inte bildhanteringstävling.
de som JAG bedömer vara uppenbart photshoppade får alltid urkassa betyg av mig tex där bakrunden helt är svart på.....det vore just ett snyggt akvarie! eller har fisken lagts på ett svart papper för att sedan fotas.........
nej fram för de rena bilderna, sen om man fixat lite grand är ju omöjligt för mig att veta men då skiter jag i det, om det inte märks tydligt.....
Jag har svarta bakgrunder i alla mina kar därför har mina foton alltid svart bakgrund.
Sen fixar man till lite grann genom att ta bort skit partiklar och ev luftbubblor mer är det inte.
Ibland verkar det som om folk i allmänhet tror att man kan trolla med fotona bara för att man redigerar fotona lite.
Alla har ju olika förutsättningar oxå vad det gäller kamera utrustning så någon helt rättvis sk fototävling får du kanske aldrig ändå.
Micke visade oss på Zoopetträffen i Kolmården vad man kan göra med Photoshop och visst är det en stor fördel att kunna det programmet.
Ledordet var - bildbehandla med måtta.
En stor skillnad mellan kompaktkameror och systemkameror är att kompaktkamerorna ger färdiga bilder direkt från kameran. Bilder från systemkameror behöver i regel lite efterarbete. Jag har alltid kameran inställd på lägsta kontrast och att den inte ska skärpa bilderna, det är bättre att göra det i efterhand med kontroll och när man har storleksförändrat bilden.
sen är man ju lite färgad oxå man röstar ju lite med hjärtat efter om man gillar fisken oxå...
Denna åsikten fanns på den amerikanska ciklidsiten cichlidforum. Problemet med detta vcar att alla bilder jag tog som inte var framför ett stenblock ansågs vara photoshoppade och blev totalt nerröstade varje gång. Det är urkorkat att man ska ge kasst betyg åt de personer som faktiskt kan fotografera och sen låta en halvskarp bild med kalkfläckar framför fisken vinna.
Du kan inte trolla fram en bild från vad skit som helst. Man måste ha en jävligt bra grund för att få fram en bra bild.
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Håller med Micke - bildbehandling med måtta är bara bra.
Sedan bara för att bakgrunden är svart behöver den ju inte vara photoshoppad - det kan man få genom att jobba med skärpedjup och blixtens placering.
Sedan kan man ju undra varför inte efterjustering skulle vara tillåten - alla "förjusterar" vi ju.
Vi förändrar ju färgerna på fisk genom att använda olika belysning i akvariet, vi förändrar färgerna genom att använda blixt, olika kameror läser färgerna på olika sätt, vi kan förändra fiskfärgen genom olika kamerainställningar etc. etc. - så ALLA oavsett om det sker med avsikt eller inte förändrar fiskens färg innan man laddar in det i datorn.
Så jag tycker att det är helt Ok med manipulering så länge det sker med måtta och syftet inte är att förändra fiskens utseende.
Jag bifogar nedan ett helt misslyckat foto som visar en fisk som är silverfärgad (dvs inte på något sätt blå) och som inte har behandlats en sekund i photoshop - ändå har färgerna blivit helt fel.
Jag bifogar nedan ett helt misslyckat foto som visar en fisk som är silverfärgad (dvs inte på något sätt blå) och som inte har behandlats en sekund i photoshop - ändå har färgerna blivit helt fel.
Men den är snygg i blått!
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
dinajel: Det är helt ok. Eftersom hon inte har behörighet att skicka upp bilden den vanliga vägen (för det krävs ju medlemsbehörighet synkad mot medlemsnummer), så skicka in bilden via dig och i beskrivningen ange korrekta uppgifter, så fixar jag till detta.
Sedan i januari kommer hennes medlemskap att stämmas av.
Ähum, det var precis så här jag också ville göra, fast maila bild "vanlig väg" eftersom jag inte har nån sambo e dyl med medlemsnummer...betalade avgiften för 2007 (ny medlem) i slutet av dec och mailade till dig och frågade men fick inte ens något svar... Gäller lite olika regler för olika personer kanske?
tycker det oxå kan ske med måtta, men vem ska avgöra vad som är måtta och uppenbart förbättrade bilder, inte är jag kapabel till det....
därför ger jag betyg som jag gör, tycker att det inte är speciellt snyggt med allt annat bortaget än fisken heller.......Om sen vissa tycker jag är korkad bara för det det skiter jag fullständigt i. det är blir ju inte så "levande bilder" på detta viset
alla kanske inte har råd med dyra kamerer och program for att redigera bilder i heller, så varför inte låta både orginalbild och photshoppad visas i tävlingen.......
tilläggas bör att jag inte brukar delta i tävlingen alls, då varken kamera eller fotograf duger
Varför skall man bara rösta på ett foto. Om jag röstar så sätter jag betyg på alla (förutom mitt eget då om jag skulle delta).
Jo men problemet är att man inte måste rösta på alla, och inget säger att man ska/bör göra det. Om systemet bygger på att man skall rösta på alla bilder borde formuläret vara uppbyggt så; med bara en röstknapp och med en utgångspoäng (0) satt på varje bild.
Exempel på hur det kan bli fel idag: Om man väljer att bara rösta på bara de fem man tycker är bäst och ger dem poäng mellan 6 och 10 har man kanske i själva verket missgynnat den man gav 6 poäng gentemot de man inte gav poäng.
Så som röstformuläret är designat idag är det tvetydigt och definitivt inte användarvänligt.
De allra flesta röstar säkert på rätt sätt, men jag tycker ändå det är en designmiss. Lägg åtminstone in en rad överst på sidan som talar om att man skall rösta på alla bilder.
Ähum, det var precis så här jag också ville göra, fast maila bild "vanlig väg" eftersom jag inte har nån sambo e dyl med medlemsnummer...betalade avgiften för 2007 (ny medlem) i slutet av dec och mailade till dig och frågade men fick inte ens något svar... Gäller lite olika regler för olika personer kanske?
Måste helt uppenbarligen ha missat detta bland nyårsstök och vinterkräksjuka.
Se till att maila över till mig några dagar innan månadsskiftet så återkommer jag att det kommit fram. Adress hittar du under Föreningsinfo - styrelse.
tycker det oxå kan ske med måtta, men vem ska avgöra vad som är måtta och uppenbart förbättrade bilder, inte är jag kapabel till det....
därför ger jag betyg som jag gör, tycker att det inte är speciellt snyggt med allt annat bortaget än fisken heller.......Om sen vissa tycker jag är korkad bara för det det skiter jag fullständigt i. det är blir ju inte så "levande bilder" på detta viset
alla kanske inte har råd med dyra kamerer och program for att redigera bilder i heller, så varför inte låta både orginalbild och photshoppad visas i tävlingen.......
tilläggas bör att jag inte brukar delta i tävlingen alls, då varken kamera eller fotograf duger
som sagt igen min åsikt.....
Och hur kan du eller någon annan avgöra vad som är photoshoppat och vilket som inte är det?
Tar du bild med vanlig kamera så ändras vitbalans med mera när dina bilder framkallas, tar du bild med digitalkamera så ändras det direkt i kameran (om du inte fotar i raw-format för då får du fixa det själv i datorn senare, ungefär samma sak som att framkalla ett vanligt foto).
Ett exempel som du tog var att de med billiga kameror mot de med dyra.
Jag vann första fototävlingen på ciklid.se med en kompaktkamera. Denna hade en enda finess som skiljer mot andra kompaktare, en blixtsko. 4 megapixlar, autofokus som var ganska slö, fördröjning från det att man trycker tills bilden togs, ca 70% av alla foton fick jag kasta, ca 1% blev så bra att jag vågade deltaga med dem i fototävlingen. Så det hänger inte så himla mycket på utrustningen som du tror, det gäller bara att anstränga sig.
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Håller med. Med cichlids4fun´s tankesätt kan jag tänka mig att alla bilder tagna med en digital systemkamera och blixt från ovan får bottenbetyg. Det är ju upp till var och en att rösta som man vill men inte ska väl bra utrustning och rena rutor resultera i 1r.
Kommentar