Antal honor på en hane?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • June 2006
    • 156

Antal honor på en hane?

Frågan gäller Pseudotropheus Zebra.

Jag har en hane på ungefär fyra-fem år, funderar på att skaffa väninnor till honom.

Är de som guppys och kampfisk ungefär, alltså 1 hane /tre-fyra honor? Eller funkar 1 hona bäst?

Kan man ha enbart hane/hane, eller blir det kamp på liv och död?

Sedan undrar jag om det är rikigt uppfattat att hanarna alltid är BB (Black & Blue) medan honorna alltid är vad man kallar "röd zebra"?

Kräver paret eget kar, eller kan de samsas med andra fiskar? Och leker de ohejdat? (de får helst låta bli).

Tacksam för svar.
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

BB zebra och rödzebra är helt klart olika saker. Jag utgår dock från att de till beteendet är någotsånär lika.

var det en sådan här du hade? http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=702

Fler honor är bra då hanarna har väldigt svårt att lämna dem i fred (iaf mina två rödzebragrupper). Honorna får gömma sig för att komma undan.

Hanarna etablerar revir så har man flera kommer de att slåss eller dela akvariet mellan sig. Svårt att veta gissar jag. Jag har två rödzebrahanar som upprätthåller terrorbalans här hemma. De rör aldrig varandra men visar tydligt vad de tycker

Hade tre ett tag men det gick inte bra då en fick rejält med stryk.

Varför vill du inte att de skall leka? Det är ju det roligaste! Massa bebisfiskar att spana efter!
    Senast redigerad av Rhodebaert; 17 December 2006, 20:19.
    Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• Anemon
      Användare
      • June 2006
      • 156

Ursprungligen postat av Rhodebaert
      BB zebra och rödzebra är helt klart olika saker. Jag utgår dock från att de till beteendet är någotsånär lika.

var det en sådan här du hade? http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=702

Fler honor är bra då hanarna har väldigt svårt att lämna dem i fred (iaf mina två rödzebragrupper). Honorna får gömma sig för att komma undan.

Hanarna etablerar revir så har man flera kommer de att slåss eller dela akvariet mellan sig. Svårt att veta gissar jag. Jag har två rödzebrahanar som upprätthåller terrorbalans här hemma. De rör aldrig varandra men visar tydligt vad de tycker

Hade tre ett tag men det gick inte bra då en fick rejält med stryk.

Varför vill du inte att de skall leka? Det är ju det roligaste! Massa bebisfiskar att spana efter!

Hej igen, tack för ditt svar

Jag råkade se att det var någon som hade en att skänka bort, en hane till, som annars ev skulle avlivas... Så jag tänkte att man kunde göra en insats och ge den en chans, samtidigt som min firreslipper vara ensam i art i detta kar, samtidigt som gojorna-förhoppningsvis- skulle få det lugnare.

Men det du skriver om "terrorbalans" och grejer gjorde mig tveksam! Ytterst!

Jag vill ju inte ha mer bråk i karet, utan mindre...

Jaså, jag som trodde de var samma *skratt* Ja, fy vad man kan få saker om bakfoten *rodna*

Vill min i så fall ha B&B zebra honor? Eller funkar det med de andra, röda?

Varför jag inte vill ha yngel:

Jag är en hyfsat blödig person som faktiskt, trots att jag simmar i ett forum fullt av tvättäkta entusiaster, bara hade tänkt mig ETT kar... och med tanke på det jag läst om att de kan "tugga" (?) på rätt många yngel, så inser jag ju att det bleve ett helt hus med kar, om alla ska få plats.

Men ge bort eller sälj, säger du säkert?
      Jag är rätt blödig och skulle ha väldigt svårt att skicka mina små till okända öden, är mitt svar*ler*

Kommentar

• Anemon
        Användare
        • June 2006
        • 156

Jo, just ja.

Min "Berra" (Mmm, han heter så) ser ut ungefär så där - men han har absolut inga ränder (vilket jag trodde var själva grejen med namnet "zebra", )

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

Jag tycker att du skall ta reda på exakt vilken zebra-variant du har innan du skaffar honor åt den du har. Även om DU inte planerar att föda upp yngel kan du ju inte vid ev senare försäljning veta om andra gör det. Alltså; det är stor risk att det blir korsningar, vilket inte alls är bra och skall så långt det går unvikas,så är du inte säker på vilken zebra du har; Skit i att skaffa honor till den! (oj vad jag tar i...)

Mitt tips blir att du "skrotar" den/de du har och börjar om från scratch. Tex 1+3 av nån Zebra-variant + några andra Mbunas du finner vackra.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Den "riktiga" zebran ar rejalt aggressiv och inget du ska halla med dina papegojfiskar. Ska du halla malawi med dem sa skulle jag rekomendera nagot lugnt som golden.

Det later pa din beskrivning att det kanske ar en rodzebrahane som du har. Jag har fatt for mig att rodzebror (esterae) ar lugnare an zebra, men nagon med erfarenhet av dem far saga det.

Om du far korsningar sa ska du ha ihjal allihop eller spara dem sjalv. Eftersom att du inte tanker skaffa fler akvarier sa ar nog det minst blodiga att gora dig av med firren du har.

Om du inte kan tanka dig att spara fisk eller avliva fisk sa ar alternativet att lata dem bli uppatna i akvariet. Klarar du inte av det sa ska du inte ha fisk som fortplantar sig. Alternativet ar da att endast halla hanar (eller bara honor).
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Anemon
              Användare
              • June 2006
              • 156

Ursprungligen postat av ozric
              Jag tycker att du skall ta reda på exakt vilken zebra-variant du har innan du skaffar honor åt den du har. Även om DU inte planerar att föda upp yngel kan du ju inte vid ev senare försäljning veta om andra gör det. Alltså; det är stor risk att det blir korsningar, vilket inte alls är bra och skall så långt det går unvikas,så är du inte säker på vilken zebra du har; Skit i att skaffa honor till den! (oj vad jag tar i...)

Mitt tips blir att du "skrotar" den/de du har och börjar om från scratch. Tex 1+3 av nån Zebra-variant + några andra Mbunas du finner vackra.

Jo, tanken är ju att få reda på det... önskar att jag hade tillgång till en digitalkamera, i så fall kunde jag kanske skicka en bild? Men det kanske är knepigt att avgöra utifrån bilder?

Nej, jag har inga idéer om yngel, och att sälja någon av mina fiskar känns inte heller aktuellt. Jag funkar inte riktigt i de banorna. När jag väl tar till mig ett husdjur, så är det ett allvarligt åtagande för mig som jag ytterst ogärna bryter.

Så att skrota blir inte aktuellt..

Att det var så ytterst oönskat med blandade zebror inom akvaristiken hade jag ingen aning om. Men visst, det är ju inget problem i detta fall

Ok, tack för ditt svar!

Kommentar

• Anemon
                Användare
                • June 2006
                • 156

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Den "riktiga" zebran ar rejalt aggressiv och inget du ska halla med dina papegojfiskar. Ska du halla malawi med dem sa skulle jag rekomendera nagot lugnt som golden.

Det later pa din beskrivning att det kanske ar en rodzebrahane som du har. Jag har fatt for mig att rodzebror (esterae) ar lugnare an zebra, men nagon med erfarenhet av dem far saga det.

Om du far korsningar sa ska du ha ihjal allihop eller spara dem sjalv. Eftersom att du inte tanker skaffa fler akvarier sa ar nog det minst blodiga att gora dig av med firren du har.

Om du inte kan tanka dig att spara fisk eller avliva fisk sa ar alternativet att lata dem bli uppatna i akvariet. Klarar du inte av det sa ska du inte ha fisk som fortplantar sig. Alternativet ar da att endast halla hanar (eller bara honor).

Hej igen Ola!

Vad syftar "riktiga zebran" till? Jag hänger inte riktigt med där. (Dessa zebror är synnerligen nya bekantskaper...)
                Vad är en "golden"? (Jag kan leta i artbeskrivningarna, finns den där tro...?)
                Jag tänkte ju egentligen inte ha nåt med gojorna... Den här var en jag tyckte synd om (gick själv med mycket större fiskar), det var därför jag tog hem den.
                Men nu är han ju här... så nu får jag greja detta.

Ok, kan det alltså vara en "rödzebra", fast han är väldigt blå? (jag hade fattat det som att dessa var "Black & Blue"?)

Inga fler akvarier... Tja, funkar det inte med gojorna, så måste han ju få eget. Men han ska inte gå ensam, har jag fått veta. Jäklar! Hur löser man det? Hane-hane, nämnde du.
                men då finns väl "vilt slagsmål-risken"?
                Det vore ju trevligt - och garanterat noll risk för fortplantning - om det funkade.

Många funderingar - kanske inte helt lätt att svara på alla.
                Tacksam för råd och tips, hursomhelst.

Vänliga hälsningar, Anemon.

Kommentar

• Cissi
                  Användare
                  • June 2006
                  • 357

Det finns ju blåa rödzebrahanar. Googla runt lite så hittar du nog bilder så kanske du känner igen den.
                  Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

Kommentar

• Anemon
                    Användare
                    • June 2006
                    • 156

Ursprungligen postat av Cissi
                    Det finns ju blåa rödzebrahanar. Googla runt lite så hittar du nog bilder så kanske du känner igen den.

Ok, ska göra det!
                    Fast jag måste nog erkänna att jag tycker det är rätt skumt att de kan förväntas vara blå, om de heter "rödzebra"...
                    *sagt med nybörjarens hela naivism *

Kommentar

• dinajel
                      Användare
                      • November 2004
                      • 569

Rödzebran heter egentligen Metriaclima estherae, men kallas rödzebra för att honorna är röda. Och normalt har man mycket fler honor än hanar, så dom allra flesta är därmed röda. Hanarna är antingen rosa eller blå.

Sök på google (och bildsök) efter "Metricalima estherae" (rödzebra) och "Metriaclima zebra" ("riktig" zebra) och läs på och titta på bilderna, så kommer du komma till insikt. Och läs på lite här på ciklid.se, för det finns massor med info här, tex. i artregistret.
                      Daniel Andréasson

Kommentar

• Anemon
                        Användare
                        • June 2006
                        • 156

Ursprungligen postat av dinajel
                        Rödzebran heter egentligen Metriaclima estherae, men kallas rödzebra för att honorna är röda. Och normalt har man mycket fler honor än hanar, så dom allra flesta är därmed röda. Hanarna är antingen rosa eller blå.

Sök på google (och bildsök) efter "Metricalima estherae" (rödzebra) och "Metriaclima zebra" ("riktig" zebra) och läs på och titta på bilderna, så kommer du komma till insikt. Och läs på lite här på ciklid.se, för det finns massor med info här, tex. i artregistret.

Tack snälla för infon!

Nu fattar jag också vad som menas med "riktig zebra" i ett annat svar jag fått.
                        Så nu ska jag ge mig ut på faktajakt...
                        Hyggligt att du tog dig tid att svara, jag är såååå lost på denna fisk (men inte länge till hoppas jag)

TACK! /Anemon

Kommentar

• Anemon
                          Användare
                          • June 2006
                          • 156

Men vad sjutton...

...de ser ju likadana ut...? Hur ska jag se skillnaden?
                          Nu har jag tittat på X antal bilder av såväl Metriaclima estherae, samt Metriaclima zebra.
                          Visst skiljer det melan bilderna - även inom samma art.

de ser ju identiska ut, utom på en punkt: ränderna. Det kan inte vara så enkelt som att en Metriaclima zebra alltid är randlig väl?
                          och en Metriaclima estherae icke randig?

Det vore ju smidigt, för Berra är inte randig alls.

Men något säger mig att min lilla uteslutningsmetod inte kommer att funka.... *hänger med
                          läppen*

Det verkar ju som att det har en viss betydlese vilket han är. Estherae = inte direkt farlig för gojorna

Zebra = Inte bra alls i samma kar.

Hjälp?

Kommentar

Arbetssätt...