automatiskt vattenbyte utan att borra i karen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Ja, det må jag säga! En riktig stor o fin anläggning är det. Bra tråd där man kan hitta lösningar.

Jag byter fortfarande vatten i ett akvarie i taget. Ibland rinner det över, men det gör inget i min källare. Finns ju golvbrunnar. Det är ju bara ett 20-tal. Men snart så blir det vattenlåssystemet. Tack för den beskrivningen!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

mycket intressanta lösningar Janne! snyggt och informativt
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Falköping Andreas
        Användare
        • February 2006
        • 1214

Grymmes imponerande Janne. cheddo nämde att vi får försöka att boka in ett besök hos dig o efter att sett detta så blir jag bara mer intresserad Kanon anläggning må jag säga. Synd bara att du inte kan ha sandlekare från tanganyika.
        http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Janne om man grunnar lite på saken så finns det stora pengar att tjäna på dina vattenbyte.

Låt mig skissa lite.
          Du har 27000 liter i byttorna. Du byter/tillför genom utspädning 50% av vattenvolymen låt oss säga 2 dagar i veckan. De 13500 literna ska värmas upp från 10 till 25 grader säger vi.

Nu kommer vi till kruxet. Om man byter/tillför 50% vatten genom utspädning så bli man bara av med ca 25% gammalt vatten. Alltså du skickar 25% vatten rakt ut i avloppet genom att använda "fylla på och låta rinna övermetoden". Ett hållbart måt om man ska använda utspädning som vattenutbytesmetod är att man behöver byta 100% av vattenvolymen fem gånger för att någorlunda ha bytt ut allt vatten. Alltså är utspädning en rätt kass metod att byta vatten med. För oss vanliga dödliga så spelar det inte så stor roll men i ditt fall så har det betydelse för dina kostnader.

Om du istället tömmer 25% därefter fyller på 25% så har du uppnått samma effekt som din nuvarande vattenbytarmetod.

I ditt fall så så sparar du 700m3 på ett år. 700*22=15400 kr.
          För att ytterliggare strö salt i såret så kyler dina extra påfyllda 25% vattnet i karet med nästan full effekt. Vilket ökar dina kostnader med runt 7000 kr/året.

Saken tåls verkligen att tänka på i ditt fall.
          Kan man inte på något fiffigt sätt använda dina nuvarande utanpåliggande vattenlås.
          Om man tätar 6 millimeters hålet så tömmer man genom hävertverkan karet. När det är klart så startar du påfyllningen. Låter enkelt men många problem kvarstår.

Fråga 1: När vet du att karet är lagom fyllt?
          Om man istället sätter ett rör med en magnetventil i ditt 6mm hål så stoppar man hävertverkan genom att öppna ventilen (karet tömmer sig inte mer). Då kan man fylla på i lugn och ro eftersom karet inte kommer att svämma över.

Fråga 2: Hur får du igång nästa vattenbyte?
          Jag har ingen bra lösning på det!!!!!!!!!!!!!!!! : Det borde gå att lösa!!!!!!!!!!!!!!
          Kan man lösa den frågan på ett smidigt sätt så har du många pengar att tjäna även om du måste ta en liten investering
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Jag har även funderat på detta med automatiskt vattenbyte utan att borra i akvariumen och med överiningsskydd samt utnyttja vattnet så effektivt som möjligt, dvs först tömma och sedan fylla på.

Principen går ut på att alla akvarier inkl. tanken/akvariumet har alltid samma vattennivå. Och vattennivån styrs från tanken/akvariumet. Akvariumen kopplas ihop med tanken/akvariumet enklast via tillbockade VP-rör (bild1).
            Tömning av alla akvarier görs via tanken/akvariumet antingen med traditionel hävertsugning eller genom att vinkla avloppsröret (bild2) så att det hamnar i den tänkta vattennivån.
            Påfyllning sker via tanken/akvariumen eller direkt i respektive akvarie.
            Kranarna är tänkt till att kunna reglera/stänga av något/några akvarier som inte skall ingå i tömning/påfyllning.

Jag har provat detta endast med ett akvarium och där fungerar det väldigt bra, vad tror ni håller teorin? Vilka nackdelar/fördelar ser ni?
            Senast redigerad av Johan F; 27 December 2006, 15:58.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

Arbetssätt...