Släktet Metriaclima är väl ganska färskt? Det var väl inte mer än sisådär 5 år sedan alla Metriaclima hette Pseudotropheus?
Pseudotropheus zebra (?)
Kollaps
X
-
-
Referens for Maylandia
Meyer, M. K. and W. Foerster 1984 (20 Mar.) Un nouveau Pseudotropheus du lac Malawi avec des remarques sur le complexe Pseudotropheus-Melanochromis (Pisces, Perciformes, Cichlidae). Rev. Fr. Aquariol. v. 10 (no. 4) (1983): 107-112.
Stauffer, J.R., Jr., N.J. Bowers, K.A. Kellogg, and K.R. McKaye. 1997. A revision of the blue-black Pseudotropheus zebra (Teleostei: Cichlidae) complex from Lake Malawi, Africa, with a description of a new genus and ten new species. Proceedings of the Academy of Natural Sciences of Philadelphia 148: 189-230.
Maylandia (subgenus of Pseudotropheus) Meyer & Foerster 1984:112 [ref. 6645]. Fem. Pseudotropheus (Maylandia) greshakei Meyer & Foerster 1984. Type by original designation. Incorrectly regarded as an invalid name (see Condé & Géry 1999:21 [ref. 24278]). •Synonym of Pseudotropheus Regan 1922 -- (Maréchal 1991:401 [ref. 20944]). •Should be treated as valid over Metriaclima Stauffer et al. 1997 -- (Condé & Géry 1999:21 [ref. 24278]). Maylandia Meyer & Foerster 1984. Cichlidae.
Metriaclima Stauffer, Bowers, Kellogg & McKaye 1997:191 [ref. 23216]. Fem. Tilapia zebra Boulenger 1899. Type by original designation. Stauffer & Kellogg 2001:146 [ref. 25895] regard Maylandia as lacking a diagnosis and unavailable, but that is probably incorrect. •Synonym of Maylandia Meyer & Foerster 1984 -- (Condé & Géry 1999:21 [ref. 24278]). •Incorrectly treated as valid as Metriaclima Stauffer, Bowers, Kellogg & McKay 1997 -- (Stauffer & Kellogg 2001:146 [ref. 25895]). Maylandia Meyer & Forester 1984. Cichlidae.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonAd ar fotograf
Ursprungligen postat av Ola SvenssonLaif odlar fisk.
Det blir ju ännu mer förvirrande när personer som dessa använder fel namn.Kommentar
-
Jag tror att ett problem ar att akvarister hoppar pa nya namn alldeles for fort och sedan gar det prestige i det hela. Detta fenomen ser man i alla kommersiella "seriosa" akvarietidskrifter (som tar mot systematiska artiklar).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Tack för länken!
Ursprungligen postat av daniel60Här finns en förklaring till varför Maylandia är rätt och Metriaclima fel:
http://malawicichlids.com/mw01012.htmKommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonDet finns ingen fylogeni (slakttrad) for dessa fiskar vart namnet sa allt borde kallas Pseudotropheus. Metriaclima ar en yngre synonym till Maylandia sa Metriaclima kommer med storsta sannolikhet aldrig anvandas, men Maylanda kan borja anvandas om det visar sig att dessa fiskar verkligen ar en egen gren pa tradet.
Ad ar fotograf och Laif odlar fisk. Folk utanfor vetenskapen tror ofta att det ar en klubb for innebordes beundran dit ingen slapps in och att man inte lyssnar pa de utanfor. De tror ocksa att det gar politik i allt och att prestige ar orsaken till allt. Det forsta ar fel och de andra ar langt fran hela sanningen.
Metriaclima-revideringen är det väl förövrigt varken Ad eller Laif som har gjort utan Jay Stauffer och han är väl professor i ichthyologi om jag inte minns fel.
Tycker förövrigt att just ditt inlägg är ett praktfullt exempel på att "vetenskapen" just är en klubb för inbördes beundran när du dömer ut kunnandet hos Ad och Laif bara för att de är "fotograf" resp. "fiskodlare".
Den vetenskapsman som det för övrigt pratas mest skit om (vilket jag inte tycker är rättvist) ute i världen för att han anses röra till det mesta vad gäller fisknamn är för övrigt svensk.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanTycker förövrigt att just ditt inlägg är ett praktfullt exempel på att "vetenskapen" just är en klubb för inbördes beundran när du dömer ut kunnandet hos Ad och Laif bara för att de är "fotograf" resp. "fiskodlare".
Alla vetenskapliga publikationer om Malawiciklider citerar Ads bocker, sa hans kunnande i fotografering och identifiering av olika fiskarter och populationer doms knappast ut. Daremot haller valdigt fa med Jay Stauffer om att Metriaclima ar giltigt.
Personligen ar jag extremt trott pa att den har diskussionen alltid handlar om Ad (och nu aven Laif). De har egentligen inte med det har att gora. De gar (sa vitt jag vet) pa vad andra sager och nu verkar Ad lyssna pa Jay.Senast redigerad av Ola Svensson; 19 December 2006, 16:14.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Men oavsett vad du påstår så visst handlar det mycket om trätor mellan olika vetenskapsmän och sedan blandar en del andra sig in i det hela.Kommentar
-
Ursprungligen postat av daniel60Här finns en förklaring till varför Maylandia är rätt och Metriaclima fel:
http://malawicichlids.com/mw01012.htm
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanMen oavsett vad du påstår så visst handlar det mycket om trätor mellan olika vetenskapsmän och sedan blandar en del andra sig in i det hela.
Just namnsattning ar lite speciellt: Fylogenin stots och blots pa det vanliga sattet och vad som till slut ar mest slakt med nagot annat utkristalliseras med tiden. Det ar det fragan "ar det Pseudotropheus eller Maylandia/Metriaclima" handlar om.
Om ett namn ar tillgangligt kan man daremot tjaffsa hur mycket man vill om och det ar det som fragan "ar det Maylandia eller Metriaclima" handlar om: Ar Maylandia tillgangligt?
Om jag mins ratt sa har man styrt upp det pa senare tid och om det publicerades idag sa hade det kanske inte varit det. Daremot sa var annat som publicerades pa samma satt 1984 tillgangligt och da ska helt enkelt Maylandia vara tillgangligt av konsekvensskal. Det racker inte att Stauffer m fl konstaterade att det inte var tillgangligt 1997.
Det senare ar inte mitt amne alls (paminner snarast mest om juridik) och det finns folk pa forumet som kan detta.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonPersonligen ar jag extremt trott pa att den har diskussionen alltid handlar om Ad (och nu aven Laif). De har egentligen inte med det har att gora. De gar (sa vitt jag vet) pa vad andra sager och nu verkar Ad lyssna pa Jay.
Tänk lite kommersiellt... dom böckerna folk läser i sverige om malawiciklider är oftast skrivna av Ad, oavsett man gillar det eller inte blir ju han ett ansikte utåt och det är ju det som står i böckerna han skrivit som folk lär sig ifrån angående artnamn etc.
Så än så länge handlar det alltså om att själv bilda sig en uppfattning om vilket man tycker bör vara rätt... alla håller inte med Jay med Ad lyssnar på honom?
Då kan man ju undra varför han gör det, kanske det finns nått där som inte "alla" andra ännu vet...
Om så många andra anser att det är fel så tycker man ju kanske att dom borde göra en kommersiell release i form av en bok kanske där dom presenterar hur det borde vara...Kommentar
-
Ursprungligen postat av deelayDiskussionen kan ju inte handla om människor som inte många känner till...
Tänk lite kommersiellt... dom böckerna folk läser i sverige om malawiciklider är oftast skrivna av Ad, oavsett man gillar det eller inte blir ju han ett ansikte utåt och det är ju det som står i böckerna han skrivit som folk lär sig ifrån angående artnamn etc.
Så än så länge handlar det alltså om att själv bilda sig en uppfattning om vilket man tycker bör vara rätt... alla håller inte med Jay med Ad lyssnar på honom?
Då kan man ju undra varför han gör det, kanske det finns nått där som inte "alla" andra ännu vet...
Om så många andra anser att det är fel så tycker man ju kanske att dom borde göra en kommersiell release i form av en bok kanske där dom presenterar hur det borde vara...
Jag menade inte att hacka pa dig eller ditt inlagg. Jag menade att jag ar trott pa att den har diskussionen alltid sparar ut till att handla om Ads person pa ett relativt otrevligt satt.
Om jag tanker kommersiellt sa ar det sakert bra att kunna ge ut bocker och tidskrifter med "uppdaterade" namn trots att namnen egentligen inte har uppdaterats. OBS, detta syftade inte till Ad.
Intressant artikel Micke. Det ar tydligt att problemen dyker upp nar det skett usla arbeten. Den normalla gangen ar att det har gjorts ett grundligt arbete som granskas av editorn samt minst tva "referees" (oberoende forskare utan javsituation som gor det helt gratis), revideras ett flertal ganger och sedan publiceras. Da blir det normalt sett inga konflikter och Kjells beskrivning ar i normalfallet helt felaktig.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonIntressant artikel Micke. Det ar tydligt att problemen dyker upp nar det skett usla arbeten. Den normalla gangen ar att det har gjorts ett grundligt arbete som granskas av editorn samt minst tva "referees" (oberoende forskare utan javsituation som gor det helt gratis), revideras ett flertal ganger och sedan publiceras. Da blir det normalt sett inga konflikter och Kjells beskrivning ar i normalfallet helt felaktig.
Eller det är väl kanske snarare som så att de gånger som det råder oenighet är de tillfällen som uppmärksammas och övriga tillfällen (majoriteten) där man är ense snabbt faller i glömska.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanEller det är väl kanske snarare som så att de gånger som det råder oenighet är de tillfällen som uppmärksammas och övriga tillfällen (majoriteten) där man är ense snabbt faller i glömska.
En sak foll bort fran mitt inlagg av okand anledning. Det skulle avslutas med: "OBS, Ad publicerar artbeskrivningar pa detta sattet" (dvs "ratt" satt).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonOm Erik skulle saga mot mig pa nagon punkt sa backar jag sjalvklart omedelbums.Kommentar
Kommentar