Algmagnet vs. Uvc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus22000

    Algmagnet vs. Uvc

    Någon som vet om algmagneten är bättre eller sämre än Uvc lampan.

    Kanske någon som vet för och nackdelar med dom båda.
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

    #2
    De har helt olika syften, algmagneten är till för att skrapa rutona och UVt används för att döda frisimmande saker.
    Senast redigerad av Laesk; 16 December 2006, 21:13.
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!

    Kommentar

    • Magnus22000

      #3
      Ja det var INTE den algmagneten jag menade, utan den som man kopplar på innan pumpen och leder vattnet igenom.
      Senast redigerad av Gäst; 16 December 2006, 20:49.

      Kommentar

      • Magnus22000

        #4
        Jag googlade lite och hittade denna, http://www.damm.nu/shop/?artnr=V671133

        Här fick jag också svar... Jag behåller min uvc lampa

        Kommentar

        • Magnus22000

          #5
          Shit. Nu hittade jag detta...
          Tillbaks på ruta ett, är det något att ha eller ska man skita i det.

          "Tidigare har det inte funnits några bra metoder mot trådalger. Medoden med denna nya algremover bygger på att trådalgerna är beroende av att ta upp kalcium ut vattnet för sin tillväxt. Algremovern skickar ut elektromagnetiska vågor av olika frekvenser som aktiverar kalciumjonerna i vattnet. Eftersom trådalger (Spirogyra adnata) växer snabbare än något annat i dammen, absorberas de extra jonerna av algerna. Resultatet blir att de bokstavligen förgiftas och försvinner helt eller att tillväxten hämmas kraftigt. Inga andra levande organismer påverkas. En positiv bieffekt är att pumpar och filter får bättre flöde och täpps inte igen lika lätt. Praktiska tester under de senaste fyra åren har visat att trådalger i de flesta fall slutar växa eller dör inom två till sju veckor. "

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Ska du ha det i ett kar eller till en damm?

            Jag hade inte trixat med algmagneten, har för många växter som jag tror kan påverkas. Det brukar stå att inget annat ska påverkas, men är det något som dör så kan något annat också dö. Tycker det är bättre att hålla algerna nere på annat sätt.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Magnus22000

              #7
              Japp. Jag behåller lampan och skiter i magneten.

              Kommentar

              Arbetssätt...