vågmaskin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #31
    Jag tror nog att de dyra maskinerna fixar finfina vågor. Lite mer osäker på Squiden, undrar om den gör särdeles mycket mer än Hagen-prylarna, dvs ändrar en del på vattenflödet. Kan iof vara väldans bra för karet i sig, så jag ifrågasätter inte alls det - bara tveksam till att Squiden gör verkliga vågor.

    Har läst på i en del saltvattensforum, och jag fattar helt ärligt inte varför det inte finns någon vettig "wavebucket" på marknaden. De GER verkligen vågor, och är enkla mekaniska pryttlar. Inget krångel med saker som går sönder. De som byggt själva verkar nöjda, och de funkar perfekt i större offentliga kar (jo, jo, det är inget argument för att testa i hemmakaret, men ändå).

    Jag ser i vart fall fram emot ledigheten över årsskiftet så att jag förhoppningsvis hinner få lite fart på "wavebucket"-grejen. Misstänker helt ärligt att det inte ens behöver gå till en behållare av något slag - som jag skrivit innan borde en rätt enkel skiva funka perfekt. Billig och hyfsat enkel att trixa till. Tror jag.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • September 2003
      • 660

      #32
      då räknar vi med massa bilder samt resultat efter nyår då, skall bli grymt spännande att se
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • December 2005
        • 658

        #33
        Varför vill man ha en vågmaskin?
        Själv tycker jag att det är störande med vattenlinjen och gör allt för att dölja den, om den sen skulle skvalpa fram å tebaks så skulle jag få nervsammanbrott.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #34
          Ursprungligen postat av Perikles
          Varför vill man ha en vågmaskin?
          Själv tycker jag att det är störande med vattenlinjen och gör allt för att dölja den, om den sen skulle skvalpa fram å tebaks så skulle jag få nervsammanbrott.
          För firrarnas skull, givetvis. Tanken för mig är att testa Hästnosarna, de ska tydligen leva mycket grunt i sjön, helt inne vid bränningarna. Tycker det vore skitskoj att se hur de beter sig bland vågor. Sedan ger vågor ett naturligt intryck och man kan få fram ett verkligt schysst ljusflimmer med rätt belysning. Men det är klart, om jag också hörde till dem som fick nervsammanbrott av att ha en gungande vattenlinje så skulle jag nog inte testa. Har några idéer kring att dölja vattenlinjen ändå, får se hur det går med det.

          Så håll nu tummarna för att det blir tid över i helgerna så att jag hinner trixa ihop något!! *s*

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1832

            #35
            squid är en mycket bra makapär för att få lite liv och rörelse på vattnet. Jag har den i mitt tanganyikaakvarium. Effekten av flimmrande ljus ger den. Fiskar som byter simriktning och som påverkas av strömförändringarna ger den. Vajande valisneria hjälper den också till med. Stort sett ett mer levande akvarium. Men den hjälper inte till med att flytta vatten så att man får regelrätta vågor.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            Arbetssätt...