problemet med tunzes wavebox är att den kräver absolut stabil ställning i sidled (uppenbart när man ser filmen)vilket den vanliga aluminiumställning knappast är, kanske om man satte dit tvärstag så borde det bli bättre..
vågmaskin
Kollaps
X
-
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt) -
Det där ser ut att vara en "kul" manick. Skulle gott kunna tänka mig att testa en sådan i min troffe burk, där har jag 2 cirkulationspumpar på vardera 1500 L/tim vilket borde vara tillräckligt för att driva dessa eller?? En "dum" fråga om det nu finns dumma frågor inom våran hobby. Hur sätter man fast denna "manick" på en innerpump typ eheim 2252 eller cirkulationspump. Min idé var att sätta denna under vatten ytan, och låta den andra cirk pumpen sköta ytrörelsen, vad tror ni om denna idé.Ursprungligen postat av wofflanhttp://www.drakfisken.se/shItem.asp?id=551
är det någon som testat denna, skulle vara kul med lite skvalpKommentar
-
Tinzez wavebox korta okså ner kivslängden på karet för att det fresat siliconen.
På den vågmojängen du frågar om har jag för mig att det är max12-1500 som är rekommenderatKommentar
-
Ursprungligen postat av robjoDet där ser ut att vara en "kul" manick. Skulle gott kunna tänka mig att testa en sådan i min troffe burk, där har jag 2 cirkulationspumpar på vardera 1500 L/tim vilket borde vara tillräckligt för att driva dessa eller?? En "dum" fråga om det nu finns dumma frågor inom våran hobby. Hur sätter man fast denna "manick" på en innerpump typ eheim 2252 eller cirkulationspump. Min idé var att sätta denna under vatten ytan, och låta den andra cirk pumpen sköta ytrörelsen, vad tror ni om denna idé.Kommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoEn "wavebucket" borde gå att bygga alldeles själv för väldans billiga pengar - och även ge rätt bra skvalp i karet.Kommentar
-
Det är även svårt att kalibrera in en våg i akvariet, har läst att vissa har testat å testat utan bra resultat! sen är det om man så kräver svårt att dölja apparaten men visst är det läckert när det fungerar-absolut!Tropheus Duboisi halembe, so
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Om man har en vågmaskin som går att ställa in rätt krävs det nog inte så mycket ös för att få igång vågor. När jag skrapar rutan fri fån alger blir det vågor i mitt akvarium. Det gäller bara att hitta resonansfrekvensen
Det blir något att drömma om också. Ett akvarium med stora stenblock som vågorna slår över.Det går alltid en senare buss.Kommentar
-
Ursprungligen postat av wofflanhur bygger man en för billiga pengar Patrik, nu var du allt lite väl hemlighetshull
Får se om en enkel bild kan beskriva vad jag menar. En box, med ett hål borrat igenom (den svarta runda pricken) samt en tyngd i bakkanten. Boxen ses här från sidan, så ni får tänka er att det går en stav rakt igenom den. Staven fästes sedan i någon anordning av plast som jag inte konstruerat än. Hela rasket ska sitta uppe i ena kortsidan på karet.
Vatten fylls sedan på kontinuerligt i boxen, och när tillräckligt mycket vatten är i boxen så förflyttas ju tyngdpunkten och boxen välter - weo, en våg!! Tyngden i bakkanten på boxen gör att den går tillbaks till ursprungsläget och allt börjar om.
Verkar vara en klar fördel att ha något på motsatt sida som kan ta emot vågen. Om jag greppat det rätt så funkar en "extra" kortsida på karet utmärkt, ungefär som en vågbrytare. Övre kanten på den ska sitta i nivå med vattnet. När så vågen kommer så går den bara över kanten och ner i facket. Man får ha facket öppet nere mot botten så att vattnet från vågen kommer tillbaks i karet.
Ingen aning om vilken storlek på box som det krävs för att få en schysst bränning, inte heller vilken kapacitet det ska vara på pumpen. Upplagt för experiment!!Senast redigerad av PatrikMalmo; 17 December 2006, 08:35.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
coolt, krävs nog att man trixar lite med storleken på boxen så att vågen blir lagom i förhållande till karet
frågan är om vågmaskinen går att gömma på något sätt och änndå få den att funka?Mvh FredrikKommentar
-
Ursprungligen postat av wofflancoolt, krävs nog att man trixar lite med storleken på boxen så att vågen blir lagom i förhållande till karet
frågan är om vågmaskinen går att gömma på något sätt och änndå få den att funka?
Att dölja denna verkar vara ungefär lika svårt som att dölja Tunzes. Ska man ha vågor i karet verkar man helt enkelt få vara beredd att offra något. För egen del så har jag redan en gjuten modul som går hela vägen upp till vattenytan, så jag tänkte sätta "maskinen" därbakom (kommer inte att kunna ses från frontrutan i allafall). Har även lurat en del på att täcka för delar av kortsidorna på karet, kommer att behöva göra något sådant i vilket fall. Har ju två meter frontruta, och det spelar mig ingen roll om det "bara" går att se in genom 1,50 meter.
Men, men - smaken är som röven... klöven (måste sägas på Halländska för att funka).
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av specmatsDet är även svårt att kalibrera in en våg i akvariet, har läst att vissa har testat å testat utan bra resultat! sen är det om man så kräver svårt att dölja apparaten men visst är det läckert när det fungerar-absolut!
mvhKommentar
-
Har läst på saltvattensguiden att det var lite problem att hitta rätt frekvens..visserligen kan det inte vara nått Stort problem va ja förstår, Sfiligoi har en lustig mackapär
Tropheus Duboisi halembe, so
-
-
Ursprungligen postat av CutekidDet går alltid en senare buss.Kommentar
-
en liten film på Sfiligois vågmaskin!
Kommentar om denna! lol.."It's ok... it kinda looks like a dog drinking some water"Tropheus Duboisi halembe, so
Kommentar