Tomt 720liters vad skulle ni satsa på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baltazar79
    Användare
    • August 2006
    • 116

    Tomt 720liters vad skulle ni satsa på?

    Tja!

    Jag har ett 720 Liters som står och väntar på några moduler osv. Jag håller på att fundera på vad jag ska ha för fiskbestånd i karet. Så nu tänkte jag höra med er vad ni skulle satsa på om ni hade ett tomt 720?

    Mvh//Ingemar övik
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    #2
    Jag skulle ha en grupp Enantiopus sp. "Kilesa", några grottlekare till exempel Julidochromis Regani och kanske ett gäng cyprichromisar av något slag. Det sista är jag mer osäker på men du behöver något som fyller uppåt i akvariet.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • February 2006
      • 3479

      #3
      Jag skulle köra på ett SA-kar där någon vacker jordätare dominerar.

      /Jocke

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Sma fiskar. Jag knokar alltid i fisk som egentligen ar liite for stora for akvariet. Nasta gang ska akvariet vara minst dubbelt sa stort som minimum.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

          #5
          själv har jag åter fastnat i diskus "träsket" , men def SA iaf. finns många roliga kombinationer. större ciklider med tetor el jordätare.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #6
            Massor av växter och rötter. Ett lekpar av VF Diskus samt 500 kardinaltetror + några olika corydoras och bilbukar.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Tingeling
              Användare
              • July 2006
              • 176

              #7
              I mina ögon så skulle rovmalawi vara drömmen. D. compresiceps som dominator, gärna rostratus och kanske några tuffa happlisar. Men känner att kanske ett 720 kan vara för smått. Om Jag skulle ha ett 720 kar just nu och kanske är sugen på att köra tanganika så skulle det bli petrochromisar och horei.
              Är man kanske sugen på diskus så varför inte blue diamond och turkos kanske cobolt i stället för diamonden.
              Ca är jag kanske lite inne på att skaffa oxå. Finns läckra arter som inte blir som bjässar och det skulle även det vara snyggt.

              Valet och kvalet.
              Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
              Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
              Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

                #8
                Rötter och pinnar på sandbotten. Ett stim med någon tetra och lite flaggciklider samt någon diskus. Där har du ett rio negro-biotopakvarium.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1127

                  #9
                  För mig finns det egentligen två alternativ dels ett Sydamerikakar med jordätare, tetror och pansarmalar sen kan du alltid komplettera med någon annan ciklid. Jag skulle ha haft massor med växter dels ett Tanganyika med Tropheus, snäcklekare, jullar och P. nigripinnis. Vilket du väljer är en smakfråga. Men bäggge karen blir snygga och intressanta.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1338

                    #10
                    I mitt relativt nystartade 720 har jag satsat på en afrikansk biotop, dvs afrika utanför de stora sjöarna, ffa västafrika.

                    Målet är ett akvarium med ciklider i centrum som samtidigt innehåller en del såväl vackra som udda fiskar från många olika fiskgrupper.

                    Fiskbesättningen just nu:

                    Tilapia snyderae
                    Pseudocrenilabrus nicholsi
                    Palettciklid

                    Kongotetra

                    Angolabarb

                    Fjärilsfisk

                    Öronål

                    Planerade tillskott:
                    Ctenopoma ansorgi
                    Synodontis nigriventris
                    Aphyosemion sjoestedti

                    Just nu har jag en tuggande nicholsi-hona samtidigt som snyderae för första gången parat ut sig ordentligt och försöker ta revir trots att nicholsi-hanen anser han äger hela tvåmeterskaret.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    • Laesk
                      Användare
                      • February 2004
                      • 2447

                      #11
                      Jag har me ett tomt 720 som jag inte vet va jag ska göra med... sälja eller köpa fisk till. Stått igång nu i drygt 2 månader utan fisk, så börjar bli rätt less, men de går ju inte ha de tomt över jul/nyår

                      Jag har ett 500 liters 2-metare me haplisar å mbunas. Så är nog mest sugen på Syd eller centralamerika..
                      Lennart "Laesk" Axelsson
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                      With CANON you can!

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

                        #12
                        Om JAG hade ett tomt 720 idag så skulle jag skaffat nån typ av Foai och Kilesa + nåt mer. Men eftersom jag e torsk på Tropheus så skullle det gå minst lika bra. Snackar vi "show-kar" så skulle en distinkt Black-variant göra susen;alltid utfärgad,syns från hela rummet. 30-40 st räcker,inga medinvånare,ok kanske nån då...
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • December 2005
                          • 658

                          #13
                          Ursprungligen postat av ozric
                          Om JAG hade ett tomt 720 idag så skulle jag skaffat nån typ av Foai och Kilesa + nåt mer. Men eftersom jag e torsk på Tropheus så skullle det gå minst lika bra. Snackar vi "show-kar" så skulle en distinkt Black-variant göra susen;alltid utfärgad,syns från hela rummet. 30-40 st räcker,inga medinvånare,ok kanske nån då...
                          Klockrent!
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

                            #14
                            Ursprungligen postat av Perikles
                            Klockrent!
                            Borde han nappa på, eller hur...
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Micke M
                              Användare
                              • November 2006
                              • 116

                              #15
                              Håller själv på att starta ett 720 nu. Vattenfyllt och lite halvfärdigt inrett. Håller dock på krånglar med ytterfilter som inte funkar som det ska. Kommer ett nytt nästa vecka dock. Hur som helst väljer jag att gå på Sydamerika. Rio Negro-inspirerat, men inte helt slaviskt med Rio Negro-arter och växter. Appistogramma, Fjärilsciklider, ett stim kardinaltetror, corrydoras, bilbukfiskar och till slut Discus som pricken över i. Eventuellt ett par enstaka L-malar som ej blir för stora.
                              Det råder dock lite frågetecken runt discusarna. Har aldrig haft dem förr, men läst till förbannelse om dem. Ibland får man intrycket av att de kommer sätta rejäla käppar i hjulet för att få resten av beståndet att trivas. Medans de ibland kan verka passa in alldeles perfekt i min mix. Beror på vems artiklar man läser helt enkelt... Är fortfarande öppen för förslag om andra Ciklider istället för discusarna. Bara de funkar med appistogramma o.co.

                              Tänkte bara dela med mig av hur jag tänkt göra med mitt 720. Men självklart ska du köra på det du känner mest för.

                              Mvh micke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...