Konstigaste fodret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B-mark
    Användare
    • October 2005
    • 95

    #31
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Det har ar det knasigaste jag kommer pa http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9810&LOPNR=3
    Jag har testat torkad räkmix... och nog borde t ex korv / köttbullar vara märkligare som fiskfoder. Till saken hör dock att mängden var oerhört liten och jag ville ge räkmix med foderautomat. Torkat blev sålunda det enda alternativet, om jag inte skulle använda annat foder under tiden jag var bortrest. Knasigt? Ja, förmodligen!
    / Stefan

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

      #32
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Allätare, men mestadels fruktätare... låter lite märkligt, frukt borde väl inte finnas året om ens i Amazonas? Att de går och plockar i sig räkor, fiskyngel, ev. rom samt en hel del grönt tvivlar jag inte en sekund på, men frukt borde väl vara ett tillägg ett par gånger om året? Testa med lite mer frukt av olika slag vettja, ffa tropiska. Mango, papaya och sådant. Nötter tror jag inte på, de har för små och veka munnar för att kunna hantera dem. Skoj att experimentera!!

      Hilsen,

      P
      Frukt och nötter är väl vanliga mest under regntiden men om fisken å andra sidan kan äta upp sig ordentligt då så klarar den sig ju bra på lite plock under torrperioden. Nötter verkar ju lite väl hårt för hantellciklider men frön...
      Jag har sett VF redshoulder hantlar i butik som varit helt fantastiskt tjocka, typ två dubbelhakor. För att bli så tjock måste man väl nästan ha haft tillgång till ett lättillgängligt och fettrikt foder som tex nötter, kärnor och frön?

      Pacu är för övrigt hur cola som helst. De lär gå att mata med hela hasselnötter. De hade sånna i numera nedlagda butiken på Caroli (Malmö) och min kompis var där vid utfodring vid ett tillfället. De är ju lite för stora för standardakvariet tyvärr.

      Mvh

      ólof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #33
        Ursprungligen postat av olof
        Frukt och nötter är väl vanliga mest under regntiden men om fisken å andra sidan kan äta upp sig ordentligt då så klarar den sig ju bra på lite plock under torrperioden. Nötter verkar ju lite väl hårt för hantellciklider men frön...
        Jag har sett VF redshoulder hantlar i butik som varit helt fantastiskt tjocka, typ två dubbelhakor. För att bli så tjock måste man väl nästan ha haft tillgång till ett lättillgängligt och fettrikt foder som tex nötter, kärnor och frön?

        Pacu är för övrigt hur cola som helst. De lär gå att mata med hela hasselnötter. De hade sånna i numera nedlagda butiken på Caroli (Malmö) och min kompis var där vid utfodring vid ett tillfället. De är ju lite för stora för standardakvariet tyvärr.

        Mvh

        ólof
        Frön tror jag betydligt mer på, men vad ska man mata med för frön? *klurar* Klar utmaning att hitta bra sådana. Borde verkligen kunna få Hantlarna i kondition. Kanske ska till några VF-firrar för att se vad de hugger på (även med frukten). Sedan tror jag inte firrarna direkt svälter under torrperioden, känner folk som varit i Amazonas just då. Alltid fullt med små räkor och kräftdjur vid fiskfångsterna, så mat har de även under torrperioden. Fast det kanske får räknas som "underhåll" i allafall.

        Pacun är fräck, så sant. Och stor. De brukar ju visa i naturprogrammen hur man fiskar dem - en pinne samt lina med en nöt på kroken och så plaska mycket i ytan.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • wofflan
          NCS Medlem
          • September 2003
          • 660

          #34
          skalade bokollon borde vara perfekta som frön, feta och nog inte för hårda
          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

            #35
            Ursprungligen postat av olof
            Pacu är för övrigt hur cola som helst. De lär gå att mata med hela hasselnötter. De hade sånna i numera nedlagda butiken på Caroli (Malmö) och min kompis var där vid utfodring vid ett tillfället. De är ju lite för stora för standardakvariet tyvärr.
            Var just påväg att skriva om hur vi matade Pacus med nötter när jag arbetade i akvarieaffär, men du han före... Dock måste jag rätta din kompis, det var inte hasselnötter utan hela jordnötter med skal (vilka vi tog från papegojornas fröblandning) som vi matade Pacuna med. Hela morötter gillade de också. Någon gång kring jul kan de ha fått andra nötter men de fick de arbeta vädigt länge med innan de fick upp, och ofta var dessa nötter för hårda även för Pacuna.

            Dessa Pacus skulle jag uppskatta var mellan 30 och 60 cm stora. De gick i ett stort akvarium som ändå upplevdes som i minsta laget för dessa bjässar. Framrutan var 2X1 meter.

            Pacuna var ursprungligen sådana som vi förbarmats över när personer kom in och var förtvivlade över att 'pirayorna' de köpt i andra affärer vuxit sig allt förstora.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            Arbetssätt...