If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Artikeln nämner matning med fiskbullar men rekomenderar inte direkt detta foder. Dessutom är den snart 20 år gammal och bör ha passerat "bäst före datum".
Man kan säkert mata fiskarna med fiskbullar men jag skulle definitivt inte rekomenderat det.
Mvh
olof
Jag matar med bl a fiskbullar men jag har väl också passerat "bäst före datum".
Jag har aldrig forstat varfor alla dessa entusiaster uppenbarligen snoar in pa asiatiska guppys gang pa gang - och misslyckas! For hur vet ni annars att de ar sa svara?
(Edit. de kan forstas ha akvarieaffar - tankte inte pa det... )
Har faktiskt inte hållt importerade guppys från Asien själv, duger fint att känna några zoohandlare/grossister väl och höra vad de säger om asiatisk guppy nuförtiden. De firrarna verkar dö som flugor när de kommer bort från sin medicinerade värld.
Jag menar inte att fiskbullar generellt är ett dåligt foder för alla fiskar. För fiskar som har förmåga att tillgodogöra sig kolhydrater från spanmål kan det säkert funka som kompletterande foder. För rovfiskar är proteininehållet alldeldes för lågt. Dessutom bör man förstås läsda igenom innehållsförteckningen noga. Vi människor är relativt okänsliga för de flesta gifter som tex konserveringsmedel men detsamma gäller inte fiskarna.
Blodkorv har en mycket dålig näringssammansättning för fiskar. Framförallt innehåller det alldelses för mycket fett och det är frågan om animaliskt fett som kallblodiga djur inte mår bra av. Det samma gäller köttbullar.
Näringsinnehåll/100 gram för nämnda produkter:
Fiskbullar:
Protein 6,4
Fett 1,6
Kolhydrat 5,9
Blodkorv:
Protein 11
Fett 14
Kolhydrat 20
Köttbullar:
Protein 13
Fett 14,9
Kolhydrat 8
Detta kan jämföras med tex.
fiskkött (abbore):
Protein 18,1
Fett 0,4
Kolhydrat 0,0
räkor (skalade):
Protein 18,1
Fett 0,8
Kolhydrat 0,8
Får kanske förtydliga mig lite här - jag rekommenderar alltså inte att man matar sina firrar med köttbullar. Rubriken var i vart fall det konstigaste fodret, och köttbullar hör till det märkligare jag hört talas om.
Ska vi övergå till att diskutera det _bästa_ fodret så lägger jag alla mina pengar på insekter, kräftdjur och fisk/fiskrom av olika slag och i olika kombinationer beroende på fiskart. Helst levandefoder, enligt min mening, men fryst går också bra. Kompletterat med en del grönt så är alles klaar!!
Jag tycker det är bra att vara tydlig. För inte så länge sedan var tex falukorv ett vanligt foder till akvariefiskar.
Sen är det ju viktigt att anpassa fodret efter fiskarnas naturliga födointag. Jag undrar fortfarande över det idealiska fodret till mina hantelciklider. Enligt Fishbase är de "Omnivorous but mainly frugivorous" dvs fruktätare. De vägrar dock att äta frukt. Nötter skulle jag kunna tänka mig kan vara bra men jag har inte vågat prova.
Havremust och mosad äggula till yngel funkar bra. Många större ciklider brukar tycka havregryn är mumma, fiskbullar fungerar bra men skitar ner en del.rivna räkor till mindre fisk.brysselkål, gurka, squash spenat sallad ja mycket som finns i skafferi och kylskåp går att använda. men om allt är näringsriktigt och tillräckligt bra det låter jag vara,men som tillägg tja varför inte.
Sen är det ju viktigt att anpassa fodret efter fiskarnas naturliga födointag. Jag undrar fortfarande över det idealiska fodret till mina hantelciklider. Enligt Fishbase är de "Omnivorous but mainly frugivorous" dvs fruktätare. De vägrar dock att äta frukt. Nötter skulle jag kunna tänka mig kan vara bra men jag har inte vågat prova.
Allätare, men mestadels fruktätare... låter lite märkligt, frukt borde väl inte finnas året om ens i Amazonas? Att de går och plockar i sig räkor, fiskyngel, ev. rom samt en hel del grönt tvivlar jag inte en sekund på, men frukt borde väl vara ett tillägg ett par gånger om året? Testa med lite mer frukt av olika slag vettja, ffa tropiska. Mango, papaya och sådant. Nötter tror jag inte på, de har för små och veka munnar för att kunna hantera dem. Skoj att experimentera!!
Kommentar